خبرگزاری کار ایران

فضای اجتماعی سال ۸۸ داستان شد

«کارت پستال‌های سترون» مجموعه داستانی متأثر از شرایط اجتماعی سال‌های هشتادو هشت است که به زودی توسط نشر خجسته منتشر می‌شود.

فریبا خادمی در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ با اشاره به مجموعه داستانی که به زودی از وی منتشر می‌شود؛ گفت: مجموعه داستان «کارت‌ پستال‌های سترون» را قرار است نشر خجسته منتشر کند. این کتاب نیاز به یک بازبینی و بازخوانی توسط ناشر دارد.

او درباره‌ی فضای این مجموعه افزود: این داستان‌ها در شرایط سیاسیِ سال هشتادو هشت و حول و حوش انتخابات و ماجراهای پیش آمده‌ی آن نوشته شده است. اما کار به هیچ وجه سیاسی نیست. این مجموعه دیدگاه بسیاری غم‌انگیز  و تیره دارد. در آثار من همیشه یک نقطه یا دریچه‌ای از امید وجود دارد ولی تمام قهرمانان این کتاب، مانند عکس‌های یک کارت پستال شده‌اند و همه به گونه‌ای نازا هستند. در میان این آدم‌ها هیچ زایشی وجود ندارد. می‌توان گفت در این مجموعه داستان، عدم زایش به فرم رفته است.

خادمی با اشاره به اینکه تمام قصه‌ها به سترونی و شاهد مطلق بودن اشاره دارد، گفت: شرایط اجتماعی هیچکدام از شخصیت‌های این مجموعه مناسب نیست و تمام اتفاقات در بستر درام‌های خانوادگی بیان شده. این مجموعه را ازسویی دوست ندارم به این دلیل که بسیار تیره و غم‌انگیز است اما از جهتی دوستش دارم چراکه می‌خواستم اثری باقی بماند تا آیندگان بدانند که درد جامعه را دیدیم و اینگونه هم دیدیم.

این نویسنده ادامه داد: نگارش کارت پستال‌های سترون همزمان بود با دوره‌ای که دختر و پسرم را برای تحصیل به مالزی فرستاده بودم. در این دوره قیمت دلار به شکل عجیبی بالا رفت و ما دچار یک ورشکستگی وحشتناک شده‌ بودیم. اینگونه اتفاقات تلخ که در آن دوره در زندگی هرکس به گونه‌ای وجود داشت، در زندگی من هم رخ داده بود. باید بگویم تیرگی فضای این مجموعه؛ صددرصد متأثر از شرایط اجتماعی سال‌های هشتادو هشت و بعد از آن است. 

خادمی با اشاره به یک مجموعه شعر که به زودی از او منتشر می‌شود، بیان کرد: مجموعه شعر «زن درختی» دفتر شعری است که توسط نشر خجسته منتشر می‌شود. همچنین مجموعه شعر دیگری دارم با نام «هست تقدیر من و تو عاشقی» که نام موقت است و هنوز به تصمیم قطعی نرسیده‌ام. این مجموعه، شامل اشعار کلاسیک من است.

کد خبر : ۳۷۷۸۹۶