خبرگزاری کار ایران

اسحاق جهانگیری در کرج:

هیچ دستگاه مسئولی قادر به پیگیری قاچاق سیستمی نیست / اقتصاد ایران در حال رهایی از چالش بزرگ تورم

معاون‌اول رییس‌جمهور گفت: از نیروهای نظامی و امنیتی خواسته‌ایم با قاچاق سیستمی برخورد کنند اما هیچ دستگاه مسئولی قادر به پیگیری اینکه این سیستم وابسته به چه کسانی است، نبوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسحاق جهانگیری در مراسم رونمایی از ارقام جدید تحقیقاتی کشاورزی(زراعی و باغبانی) که در کرج برگزار شد، بیان داشت: خوشبختانه روند حرکت‌اقتصادی کشور مثبت و رو به رشد است و نوید آینده‌ای مطمئن درا ین بخش را می‌دهد. بروز حساسیت در بخش اقتصادی  طبیعی است چراکه این حوزه در سطح ملی و خانوار مورد توجه بوده و مردم با آن درگیر و زندگی خود را براساس آن تنظیم می‌کنند به همین دلیل طبیعی است عده‌ای از صاحب‌نظران انتقاداتی وارد کنند که در دولت سعی شده از این انتقادات به نفع اصلاح برنامه‌ها استفاده شود.

او افزود: اقتصاد کشور از چالش بزرگ و عمیقی بزرگی به نام رکود تورمی که همزمان با تحریم با آن مواجه شده بود در حال رهایی است و شاخص‌های کلان اقتصاد کشور که تعیین‌کننده روند اقتصادی است نشان می‌دهد که وضعیت رو به بهبودی را در اقتصاد کشور نظاره‌گر هستیم.

جهانگیری با اشاره به بررسی شاخص‌های کلان اقتصادی کشور گفت: به نظر می‌آید نسخه اقتصاد مقاومتی که در اختیار مدیران اقتصادی قرار گرفته ثبات و آرامش خوبی را به کشور بازگردانده چراکه برخلاف دولت‌گذشته که اقتصاد متلاطمی داشته هیچ‌کدام از شاخص‌های آن قابل پیش‌بینی نبوده  و در لحظه تغییر می‌کرد سال‌های اخیر به ثبات رسیده و حتی می‌توان حدس زد وضعیت نرخ ارز در طول سال 95 چگونه خواهد بود و شرایطی که دولت به وجود آورد به گونه‌ای است که حتی تورم برای تولید کننده قابل پیش‌بینی است. بنابراین مهمترین رسالتی که بر دوش دولت بوده ثبات در شاخص‌های کلان اقتصادی و قابل پیش‌بینی است که تحقق پیدا کرده است.

جهانگیری تاکید کرد: در حال حاضر هیچ سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور نقطه تاریک و مبهم مشاهده  نمی‌کند بنابراین دستاوردهای دولت قابل‌دفاع است و امیدواریم این ثبات و سال‌های آینده نیز ادامه دهیم.

معاون‌اول رییس‌جمهور با بیان اینکه از این مرحله به بعد رسالت برعهده دولت و مردم است، بیان کرد: باید تولید افزایش یافته و سرمایه‌گذاری و شغل بیشتر شود. دولت با جهت‌گیری‌های روشن کمک شایانی به فعالان اقتصادی خواهد کرد.

او افزود: زبانی گویاتر از زبان مقام معظم رهبری نیست که اقتصاد اولویت اول کشور است. دولت و مجلس نیز بر این مساله تاکید کرده و باید در فعالیت تک‌تک دستگاه‌های اجرایی کشور نیز مشهود باشد.

جهانگیری با تاکید بر اینکه به حرکت درآوردن تولید داخلی مهمترین اصل به سرانجام رساندن این رسالت است، بیان داشت: یک مجموعه اهداف کلی را برای این مساله برنامه‌ریزی کرده‌ایم که براساس آن باید واحدهای تولیدی را که به دلایل متعدد راکد بوده‌اند احیا کنیم. در این راستا 7 هزار  و 500 واحد تولیدی راکد را شناسایی کرده که اگر قابلیت تولید دارند دوباره در مسیر چرخه تولید کشور قرار گیرند.

او افزود: مساله دوم برای به حرکت درآوردن تولید حمایت از صادرات است چراکه حجم سرمایه‌گذاری و تولید کشور گاهی اوقات بیش از نیاز بازار داخل است و باید برای آن بازار صادرات به وجود آورد. طبق برنامه‌ریزی‌های دولت در سال 95 باید 10 میلیارد دلار بیشتر از سال 94 صادرات داشته باشیم و به وزرا ماموریت دادیم تا مجوز مشوق‌های صادراتی به صورت شفاف مشخص شود که این مساله ابلاغ شده است.

جهانگیری در ادامه گفت: نباید بازار داخلی کشور را در اختیار کالاهای خارجی قرار دهیم و حمایت از تولیدات داخلی را در اولویت قرار داده تا تولید داخل کشور آسیب نبیند. برای این کار برخی تعرفه‌ها را افزایش داده‌ایم اما یکی از مشکلاتی که در ایران بیشتر از سایر کشورها وجود دارد قاچاق‌کالا است.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین یادآور شد: وقتی در ایران می‌گوییم قاچاق به ورود غیر قانونی کالاهایی همچون موبایل، منسوجات، قطعات‌یدکی و ... اشاره می‌کنیم، در صورتی که در کشورهای دیگر قاچاق مختص به موادمخدر است. گمان می‌کردیم این کار به دلیل تعرفه بالای واردات برخی کالاها است اما مشاهده شد تعرفه برخی کالاهای قاچاق صفر است و به دلیل عدم رعایت ضوابط فنی و استاندارد وارد کشور شده تا با جان و سلامت مردم بازی شود.

او افزود: از نیروهای نظامی و امنیتی خواسته‌ایم که با این مساله برخورد کنند چراکه می‌گویند قاچاق سیستمی وجود دارد اما هیچ دستگاه مسئولی تا به امروز قادر به پیگیری و مشخص‌کردن این نکته که این سیستم وابسته به چه کسانی است، نبوده است.

جهانگیری با اشاره به اینکه برنامه‌های اصلاح نظام‌بانکی به زودی اعلام خواهد شد، گفت: در دولت روحانی دستاوردهای بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش‌ها وضعیت بهتری دارد چراکه رشد قابل‌توجهی داشته است. سال‌اول دولت بیش از 6 میلیون تن گندم وارد کرد که امر نگران‌کننده‌ای بود، حتی ذخیره گندم در یک استان به سه روز رسید و تحت‌فشار برای پیگیری افزایش ذخیره گندم بودیم اما امروز دغدغه این را داریم که ذخایر گندم زیاد است و حتی در نقاطی بیش از 200 روز ذخیره گندم داریم.

وی متذکر شد: تفاوت دولت ما با دولت قبل این بود که در گذشته به دنیا تهاجم می‌کردیم اما  بدون ذخایر غذایی که هر آن ممکن بود تحریم‌ها شدیدتر شده و برای کسی فرقی نمی‌کرد چه مقدار ذخیره داریم اما زمان دولت‌روحانی ذخایر را تا حدی رساندیم که 6 ماه ذخیره مواد غذایی داریم.

معاون‌اول رییس‌جمهور در پایان تاکید کرد: امیدواریم به نقطه‌ای برسیم که دوباره جشن ‌خودکفایی گندم برگزاری کنیم، همچنین برای دانه‌های روغنی وام‌های مهمتری برداشته شود. در حوزه آبیاری‌مدرن نیز پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته‌ایم و پیش‌بینی می‌شود سال‌جاری تجهیز و نوسازی آبیاری‌ها به 250 هزار هکتار برسد.

کد خبر : ۳۷۶۶۲۷