خبرگزاری کار ایران

شجره نسبت‌های خاندانی سلسله‌ها در یک کتاب

کتاب «دولت‌ها و سلسله‌های حاکم بر قلمرو اسلام» تألیف، ترجمه و تکمیلِ صادق سجادی توسط توسط انتشارات کتاب رایزن منتشر شد. نسبت‌های خاندانی سلسله‌های حاکم در شجره‌های متعدد، از ویژگی‌های این کتاب است.

به گزارش ایلنا، این کتاب تألیف، ترجمه و تکمیلِ صادق سجادی است. تحقیقات لین پل، بارتولد، خلیل ادهم و احمد سعید سلیمان بیش از سه دهه پیش در دوجلد به فارسی ترجمه و با عنوان «تاریخ دولت‌های اسلامی و خاندان‌های حکومت‌گر» توسط نشر تاریخ ایران منتشر شده بود و آنچه اکنون منتشر شده، نتیجۀ آخرین ملاحظات و مطالعات دربارۀ سلسله‌های حاکم بر قلمرو اسلام است.

این کتاب دارای شانزده فصل است که عبارتند از: فصل اول: جانشینان پیامبر(ص) تا سقوط عباسیان مصر، فصل دوم: اندلس (اسپانیا)، فصل سوم: آفریقا، فصل چهارم: مصر و سوریه، فصل پنجم: جزیره‌العرب، فصل ششم: سوریه و بین‌النهرین، فصل هفتم: ایران و ماوراءالنهر، فصل هشتم: ایران و آسیای غربی (سلجوقیان)، فصل نهم: جانشینان سلجوقیان، اتابکان (آناتولی، ایران، سوریه و بین‌النهرین)، فصل دهم: جانشینان سلاجقه در غرب آناتولی، فصل یازدهم: عثمانیان و جانشینان آن در اروپا، فصل دوازدهم: مغول، فصل سیزدهم: ایران، فصل چهاردهم: ماوراءالنهر، فصل پانزدهم: شرق ایران، شبه قارۀ هند و آسیای جنوب شرقی، فصل شانزدهم: جمهوری‌های مستقل و خودمختار آسیای میانه و قفقاز.

گفتنی است که در این کتاب که توسط کتاب رایزن منتشر شده، نسبت‌های خاندانی سلسله‌های حاکم با شجره‌های متعددی نشان داده شده که از نقاط قوت این چاپ محسوب می‌شود؛ کار دشوار و طاقت فرسای طراحی، صفحه‌آرایی و درج این شجره‌ها به همت کانون تبلیغات خط هفتم (شایا شهوق) انجام شده است.

کتاب «دولت‌ها و سلسله‌های حاکم بر قلمرو اسلام» نوشتۀ احمد سعید سلیمان؛ ترجمه، تالیف و تکمیل توسط صادق سجادی؛  با بهای شصت و پنج هزار تومان، در شمارگان یکهزار نسخه، از سوی انتشارات کتاب رایزن منتشر و در اختیار مخاطبان قرار گرفته و با استقبال مخاطب روبه‌رو شده است.

کد خبر : ۳۷۵۷۱۸