خبرگزاری کار ایران

تحلیل رسانه‌های آمریکا از حضور ایران در عراق؛

ایران بازیگر اصلی پاکسازی عراق از داعش است

یک رسانه آمریکایی با اشاره به نقش ایران در بازپس‌گیری فلوجه از شبه نظامیان داعش، نبرد فلوجه را یکی از صحنه‌های همگرایی منافع ایران و ایالات متحده خواند.

به گزارش ایلنا به نقل از نیویورک تایمز، کماندوهای آمریکایی در خط مقدم سوریه فشارهای تازه‌ای به داعش در رقه وارد کرده‌اند، اما در عراق داستان کاملا متفاوت است؛ ایران در عملیات باز پس گرفتن فلوجه از گروه‌های شبه‌نظامی در عراق به عنوان یک بازیگر اصلی مطرح است.

نیویورک تایمز نوشت: نبرد در فلوجه نمونه دیگری از همگرایی منافع ایران و ایالات متحده در عراق است. هر دو خواهان شکست داعش‌اند.

نویسنده این گزارش با بیان اینکه ایالات متحده برای مدت زیادی معتقد بود که نقش ایران در این منطقه به تنش‌های فرقه‌ای دامن خواهد زد، نوشت حضور ایران در برخی نواحی عراق منجر به افزایش خشم سنی‌ها و در نتیجه گرایش آنها به سمت رفتارهای فرقه‌گرایانه خواهد شد.

این گزارش به بیانیه فوق‌العاده چهارشنبه گذشته توسط آیت‌الله سیستانی، رهبر مذهبی شیعیان نیز اشاره کرده و افزوده است که این مرجع عالیقدر جهان شیعه از  نیروهای امنیتی و شبه نظامی خواسته است خود را جمع جور کرده و «رفتار استاندارد جهادی» را رعایت کنند.

آیت الله  سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان عراق در این بیانیه به نیروهای عراقی در فلوجه، ضرورت تعهد و پایبندی به توصیه‌های مرجعیت در خلال آزادسازی این شهر را تذکر داده است.

ایالات متحده هزاران نفر از پرسنل نظامی خود را در عراق مستقر کرده و در دو سال گذشته به آموزش نیروهای امنیتی عراق مشغول بوده است و در عین حال تا حد زیادی در حاشیه  نبرد باز پس گرفتن فلوجه است.

کد خبر : ۳۷۵۶۰۰