خبرگزاری کار ایران

فلاحتیان:

قیمت برق افزایش نمی‌یابد

فلاحتیان گفت: به ازای هرکیلووات ساعت برقی که در اختیار مشترکان قرار می‌گیرد، با لحاظ این موضوع که سوخت مصرفی نیروگاه‌ها به نوعی مجانی در اختیار نیروگاه‌ها قرار می‌گیرد، صنعت برق 50 تومان ضرر می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در حاشیه همایش حمایت از کار، سرمایه و دانش ایرانی در صنعت آب و برق گفت: هیچ‌گونه مصوبه‌ای از طرف دولت برای افزایش نرخ آب و برق از ابتدای سال 1395 صادر نشده است.

وی درباره افزایش قیمت آب و برق گفت:سوءتفاهم افزایش قیمت برق به دلیل این است که در مفاد بودجه سال 1395 که از سوی مجلس ابلاغ شده به ازای هر کیلووات ساعت 30 ریال به منظور توسعه برق روستایی و تجدید‌پذیر از مشترکان دریافت شود.

وی ادامه داد: این همان عددی است که در بودجه سال 1394 نیز ذکر شده بود، لذا باید گفت که تاکنون هیچ‌گونه افزایشی در تعرفه‌های برق اعمال نشده و در واقع هیچ مصوبه‌ای در این ارتباط از سوی دولت صادر نشده است.

فلاحتیان با اشاره به تعرفه‌های برق مصرفی تصریح کرد: در حال حاضر در کل کشور حدود 50 درصد از قیمت تمام شده برق  بدون احتساب سوخت مصرفی در نیروگاه‌ها حاصل می‌شود، یعنی به ازای هرکیلووات ساعت برقی که در اختیار مشترکان قرار می‌گیرد، با لحاظ این موضوع که سوخت مصرفی نیروگاه‌ها به نوعی مجانی در اختیار نیروگاه‌ها قرار می‌گیرد، صنعت برق 50 تومان ضرر می‌کند.

وی ادامه داد: روز‌به‌روز بدهی های صنعت برق کشور به تولید‌کنندگان ، عوامل توزیع، پیمانکاران و تولید‌کنندگان تجهیزات برقی اضافه می‌شودلذا به جد وزارت نیرو و دولت پیگیر این موضوع هستند تا برای حل این مساله تدبیر اساسی صورت گیرد اما آنچه که به مشترکان برق مربوط می‌شود این است که تاکنون هیچ‌گونه افزایشی در تعرفه‌های فروش انشعاب و برق از ابتدای سال 1395 رخ نداده است.

معاون وزیر نیرو  با بیان این‌که در حال حاضر منابع و مصارف صنعت برق به شدت نامتعادل است، گفت: هزینه‌هایی که ما برای تولید، انتقال و توزیع برق داریم به مراتب بیشتر از چیزی است که دریافت می‌کنیم، لذا باید برای این مساله تدبیر اساسی صورت گیرد و برای حل این مساله لازم است که یا مابه‌التفاوت قیمت تمام شده و تکلیفی فروش برق از یک مکان تامین و وجه صنعت برق و تولید‌کنندگان برق پرداخت شود و یا این‌که تعرفه‌هااصلاح شوند.

وی درباره قرار‌دادهای در حال ذاکره اظهار داشت: هدف ما این است که در طی این قرار‌داد‌ها به فناوری‌های جدیدی دست پیدا کنیم و کیفیت تولیدات داخلی را افزایش دهیم، همچنین قصد داریم با جذب سرمایه‌گذاری خارجی قسمتی از موانع و مشکلاتی که در زمینه‌ تامین مالی پروژه‌ها با آن روبه‌رو هستیم را از بین ببریم.

وی در خصوص تمایل وزارت نیرو برای برقراری قرار‌داد با کشورهای هند و افغانستان گفت: از سال‌های گذشته شبکه خود را به کشور افغانستان متصل کردیم و برق را به این کشور صادر می‌کنیم در خصوص کشور هندوستان نیز باید گفت تاکنون شبکه‌ای با هندوستان متصل نکرده بودیم، اما برای انجام این کار اعلام آمادگی داریم تا بتوانیم پروژه‌های مشترکی را برنامه‌ریزی کنیم.

فلاحتیان با بیان این‌که در طی سال گذشته به همت سازندگان داخلی موفق شدیم کنتورهای هوشمند را 100 درصد ساخت داخل کنیم، افزود: بعد از این موضوع برنامه‌هایی را مبتنی بر تبدیل کنتورهای موجود به کنتورهای هوشمند انجام داده‌ایم، اما باید گفت که اولویت تبدیل این کنتورها با مشترکان پرمصرف است و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است در سال جاری 50 هزار چاه کشاورزی مجهز به کنتور هوشمند شود.

وی ادامه داد: در کنار این 50 هزار کنترل مشترکانی که بالای 300 کیلووات مصرف دارند، هدف ما هستند.

فلاحتیان تعداد کل چاه‌های کشاورزی را 200 چاه عنوان کرد و افزود: براساس منابعی که امسال در اختیار ما قرار گرفته است، تنها می‌توانیم 50 هزار چاه را مجهز به کنتور هوشمند کنیم که می‌تواند هم میزان آب و هم میزان برق را اندازه‌گیری کند و اطلاعات لازم را در این خصوص به سازمان مربوطه بدهد.

وی با بیان این‌که از این طریق مدیریت منابع آب زیرزمینی نیز نسبت به گذشته افزایش می‌یابد، گفت: مشترکان کشاورزی تنها آن میزانی که در قرار‌داد قید شده مجاز به مصرف آب هستند.

فلاحتیان اظهار کرد: در بخش‌های مختلف تولید، انتقال و توزیع برق در سراسر کشور از اول مهرماه سال 1394 عملیات تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها و آماده‌کردن شبکه سراسری نیروگاه‌ها برای تابستان سال 1395 آغاز شده است.

وی با بیان این که تعمیرات دوره‌ای نیروگاه‌ها نیز به اتمام رسیده، خاطر نشان کرد: نیروگاه‌ها می‌توانند در فصل تابستان سال جاری تامین برق داشته باشند، اما توقع ما از مردم این است که در میزان مصرف برق خود صرفه‌جویی داشته باشند.

 

کد خبر : ۳۷۴۱۷۰