خبرگزاری کار ایران

احمدرضا درویش:

به تعداد تمام کسانی که از امام (ره) تأثیر گرفتند، خاطره وجود دارد

احمدرضا درویش گفت: امام (ره) متعلق به تمام لایه‌های اجتماعی است و امروز بیش از هر زمانی در مقوله سینما نیازمند توجه به بیانات امام (ره) هستیم.

به گزارش ایلنا، نشست تخصصی سینمایی صبح امروز (چهارم خرداد) در سالن همایش‌های نگارستان امام خمینی (ره) اصفهان و در دومین روز برگزاری جشنواره روح الله با حضور احمدرضا درویش، کارگردان فیلم‌هایی چون «رستاخیز» و «دوئل» و محمد آفریده (دبیر جشنواره) برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محمد آفریده پس از نمایش کلیپی از آثار محمدرضا درویش گفت: وقتی این آثار را دیدم، یاد انقلاب افتادم. انقلاب اسلامی مثل میوه ممنوعه‌ای بود که خداوند انسان را از خوردن آن منع کرد و این میوه همان آگاهی بود و تا به امروز این آگاهی ما را فرا گرفته و رها نمی‌کند.

آفریده ادامه داد: وقتی به چهره دوستان عزیزی مانند درویش، تبریزی و حاتمی کیا نگاه می‌کنم، به نظرم آنها پیر عرصه فرهنگ و سینما شدند. درویش فیلمساز زمانه خودش است و در هر دوره‌ای متأثر از زمانه خودش کار کرده است. چیزی که به هنرمند ماندگاری می‌دهد، روح تعهد است و ایشان نیز با آثاری که ارائه داده‌اند روح تعهد خود را آشکار کرده‌اند.

اصلی‌ترین وجه شخصیت امام (ره) تآثیرگذاری بر توده مردم است

در ادامه این مراسم احمدرضا درویش در روز دوم برگزاری این رویداد سینمایی با ابراز خوشحالی نسبت به حضور در شهر اصفهان و جشنواره روح الله گفت: برگزاری این جشنواره و گردهم آیی را به بهانه بزرگداشت مقام امام (ره) تبریک می گویم. وقتی مرا خبر کردند و این شانس را برای بودن در اینجا به من دادند، با خودم فکر کردم که نسبتم با این مراسم چیست و چگونه باید رفتار کنم و عکس العمل نشان دهم و این ابهام همچنان در ذهنم وجود دارد. احساس کوچکی مقام، مقابل عظمت معنایی این جشنواره می‌کنم.

درویش ادامه داد: برگزاری این جشنواره باعث می‌شود امثال من، چند روزی به ابعاد شخصیت امام به عنوان اسطوره مهم و مؤثر در دوران معاصر فکر کنند. کار ما سخن گفتن با تصویر است.

درویش سپس با بیان خاطره‌ای از اولین مواجهه خود با امام (ره) سخن گفت و اضافه کرد: پدرم یک مغازه آرایشگاه کوچک در محله سیروس تهران داشت. هنگامی که کلاس دوم دبستان و در مغازه پدرم بودم، دیدم کتابی به همراه یک عکس از پشت یک ساعت قدیمی بزرگ افتاد و من چند لحظه کتاب را ورق زدم و دیدم که آن عکس مربوط به حضرت امام (ره) است و هیچ وقت این تصویر از ذهنم پاک نمی‌شود. پدرم گفت این کتاب یک رساله است و به هرصورت با امام (ره) در همین زمان آشنا شدم.

این فیلمساز در خصوص مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) بیان کرد: یکی از وظایف موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) ثبت آثار مستقیم و غیرمستقیم در حوزه شخصیت ایشان است اما مشکل اینجاست که چندان جامعه آرشیوسازی نیستیم و نمی‌توانیم به منابع گذشته دست پیدا کنیم. دنیای دیجیتال در حال حاضر کار را آسان کرده و این حوزه نیز دچار تحول شده است و حتماً در مؤسسه به آن توجه می‌شود.

وی درخصوص ثبت خاطرات مربوط به امام (ره) خاطرنشان کرد: یکی از کارها ثبت خاطرات است و این دقیقاً مثل همان چیزی است که از دوران کودکی در ذهن داشتم. اگر به درستی به این خاطره رجوع شود می‌بینیم که مربوط به سال 47 یا 48 است و این بازشناسی شخصیت امام (ره) است.

درویش افزود: در خصوص شخصیت امام (ره) نکته‌ای وجود دارد و آن این که ما خاطرات را بیشتر از کسانی که با ایشان مرتبط بودند ثبت می‌کنیم اما دامنه ثبت خاطره در مورد ایشان به نظرم خیلی محدود است و باید در این خصوص تجدید نظر کنیم. به نظرم به تعداد تمام کسانی که به صورت خودجوش هنگام ورود امام (ره) حضور داشتند و از شخصیت ایشان تأثیر گرفتند، خاطره وجود دارد. این درباره خاطرات جنگ نیز وجود دارد و بیشتر مربوط به خاطرات رسمی است اما لایه‌های اجتماعی آن کمتر مشخص شده است.

امام خمینی (ره) به همه ما آبرو داد

کارگردان فیلم «دوئل» خاطرنشان کرد: تأکیدم روی نگاه به شخصیت امام (ره) از دید مردم است. اصلی‌ترین وجه شخصیت امام (ره) تأثیرگذاری روی توده مردم است. در بخش‌هایی امام را درک کردم که از نظر ظاهری و جغرافیایی از من دور بود اما نزدیکترین وجه شخصیتی را نسبت به من داشت.

وی با بیان خاطراتی از جنگ و عشق یک مکانیک نسبت به امام (ره) گفت: یک مکانیک کارش را در یک منطقه رها می‌کند و به جبهه می‌رفت و تانک‌ها را تعمیر می‌کرد. علت این کار را از او پرسیدم و گفت این پیرمرد (امام (ره)) من را حیران و عاشق خود کرد. در این شرایط که خاطره جنگ خرید و فروش می‌شود، خیلی سخت است که فردی با خلوص را ببینیم که دیدگاهش نسبت به امام (ره) پر از عشق امام (ره) باشد. این فرد نمونه‌ای از خداوندی شدن و رشحاتی از حضرت امام (ره) است.

درویش اذعان کرد: امام (ره) متعلق به یک موسسه نیست بلکه متعلق به آزادی خواهان و مستضعفان است. همه کسانی که در برابر دشمن تا دندان مسلح ایستادند برای برپایی عدالت رفته بودند. امام (ره) متعلق به تمام لایه‌های اجتماعی است و در ارتباط با مقوله سینما مسئولان فرهنگی کشور را روی این موضوع متمرکز می‌کنم که امروز بیش از هر زمانی نیازمند توجه به بیانات او هستیم. ایشان در سخنرانی خود فرمودند که سینما یکی از مظاهر تمدن بشری است و نباید متأثر از افکار سیاسی، اندیشه امام گونه را محصور کنیم.

وی در پایان صحبت‌های خود بیان گفت: افتخار می‌کنم در دوره‌ای زندگی می‌کنم که در یکی از مهمترین برهه‌های زندگی توانستم شخصیت امام (ره) را درک کنم و مطمئنم ایشان به همه ما آبرو داده و توکل به خداو اعتقاد به باورها را در ما ایجاد کرده است. امیدوارم این جشنواره منبع خیر و برکت باشد.

«مرتضی اصفهانی» از فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران که در نگارش آثاری همچون: تعبیر وارونه یک رؤیا، امکان مینا و... نیز حضور داشته میهمان این نشست بود.

نخستین جشنواره فیلم روح الله تا روز پنجم خرداد در اصفهان برپاست. همچنین فیلم‌های جشنواره در سیزده شهر کشور در این ایام نمایش داده می‌شود.

کد خبر : ۳۷۴۰۶۸