خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون خدمات شهری شورای شهر تهران:

افزایش قیمت در میادین میوه و تره‌بار با اجرای طرح دست‌چین کردن میوه

عضو کمیسیون خدمات شهری شورای شهر تهران اظهار کرد: با اجرای طرح دست‌چین کردن میوه توسط مشتری، قیمت میوه در میادین میوه و تره‌بار افزایش پیدا می‌کند.

محمد حقانی (عضو کمیسیون خدمات شهری شواری شهر تهران) با بیان اینکه غرفه‌های سازمان میادین و میوه و تره‌بار در اختیار مستاجران و صاحبان غرفه‌هاست، گفت: غرفه‌داران می‌توانند هر چند کارگر که نیاز دارند؛ استخدام کنند و از نظر شهرداری و سازمان میوه و تره‌بار تعداد کارگران غرفه‌ها اهمیتی ندارد چراکه صاحبان غرفه خود؛ باید دستمزد و هزینه‌های کارگر را پرداخت کنند.

وی افزود: سازمان میادین میوه و تره‌بار طرحی دارد که براساس آن به مشتریان اجازه داده می‌شود وقتی به غرفه‌ها مراجعه می‌کنند خودشان نسبت به انتخاب و دست‌چین میوه اقدام کنند. این مساله ممکن است باعث رکود در فروش و خرید نکردن میوه‌های درجه دو و سه توسط مشتری شود. درحال حاضر صاحبان غرفه‌های میادین میوه و تره‌بار  به این مساله اعتراض دارند که ممکن است موجب ضرر و زیان برای آن ها شود.

حقانی تاکید کرد: در شرایط فعلی اگر میوه به صورت دست‌چین توسط خریداران انتخاب شود؛ موجب افزایش قیمت میوه در میادین میوه و تره‌بار خواهد شد.  

عضو کمیسیون خدمات شهری شهرداری با بیان اینکه طرحی که سازمان میادین دارد؛ بیشتر در جهت ایجاد احساس رضایت در مشتریان است و اینکه آنها آرامش بیشتری در انتخاب میوه داشته باشند؛ گفت: در اعتراض به اجرای این طرح؛ همه غرفه‌داران تره‌بار غرفه‌ها را تعطیل نکردند اما در عین حال تعداد زیادی از آنها در میدان مرکزی میوه و تره‌بار، میدان مادر، میدان جهاد و منطقه 19 جمع شدند و به این مساله اعتراض کردند.

حقانی با تاکید بر اینکه طرح دست‌چین کردن میوه توسط مشتریان؛ مثبت نیست، گفت: قانون مربوط به شورای انقلاب، مصوب سال 59 تحت عنوان تاسیس سازمان میادین میوه و تره‌بار و فرآورده‌های کشاورزی بیان کرده؛ سازمان میادین باید وابسته به شهرداری تاسیس شود و شهرداری باید واسط بین تولیدکننده و مصرف‌کننده باشد و دست دیگر واسطه‌ها را قطع کند. 

وی ادامه داد: درحال حاضر تنها حدود 25 تا 30 درصد سودِ میوه نصیبِ باغداران می‌شود و وجود واسطه‌ها موجب افزایش قیمت شده به گونه‌ای که بیشتر سود حاصل از عرضه میوه به جیب دلالان می‌رود.

حقانی تاکید کرد: به دلیل اشکال در نوع مدیریت شهرداری و سازمان میادین میوه و تره‌بار، هنوز دست واسطه‌ها از بازار میوه حذف نشده است. به‌جای اینکه میوه از مبادی تولید مستقیما در غرفه‌های سازمان میادین به مردم عرضه شود؛ با چندین چرخش در دست واسطه‌ها؛ به قیمت بسیار گرانتر به دست مشتری می‌رسد.

گفتنی است؛ تعدادی از غرفه‌داران میادین میوه و تره‌بار از روز گذشته با تعطیل کردن غرفه‌های خود نسبت به طرح سازمان میادین در خصوص دست‌چین کردن میوه توسط مشتری، اعتصاب کرده‌اند. تماس‌های مکرر خبرنگار ایلنا با مدیرکل سازمان میادین میوه و تره‌بار و معاونت خدمات شهری شهرداری برای انعکاس نظر این مسولان تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

کد خبر : ۳۷۳۲۸۰