خبرگزاری کار ایران

مرادی کرمانی، کرمپور، اثباتی، ساعتی و چرمشیر از جایزه فرشته گفتند

هوشنگ مرادی کرمانی، ابراهیم حقیقی و امیر اثباتی بر تدام برگزاری جایزه فرشته تاکید کردند.

 به گزارش ایلنا، هوشنگ مرادی کرمانی درباره این جایزه گفت: برگزاری جایزه‌هایی که دولتی نیستند و آدم‌های خاصی در پشت آنها نیستند باعث خوشحالی است. چون برگزاری جایزه‌ای مانند جایزه فرشته نشان دهنده این است که مردم با دست خودشان در حال برگزاری آن هستند و جایزه فرشته یک جایزه مردمی است مانند جایزه مهرگان ادب یا گلشیری.

وی تاکید کرد: البته ناگفته نماند که این جوایز نتوانستند دوام بیاورند، بنابراین امیدوارم که برگزاری جایزه فرشته ادامه پیدا کند.

ابراهیم حقیقی عضو شورای سیاستگذاری و هیات انتخاب بخش داستان این جایزه با بیان این که جایزه فرشته به جوانانی کمک می‌کند که تاکنون اثری از آنها چاپ نشده عنوان کرد: مزیتی که جایزه ادبی فرشته با دیگر مسابقات قصه نویسی دارد در این موضوع است که به جوانانی کمک می‌کند تا استعدادشان را بروز دهند که پیش از این قصه‌ای از آنها چاپ نشده است.

وی در ادامه افزود: برای این می گویم جوانان چون طبق آیین نامه متولدین دهه شصت می‌توانستند در این مسابقه شرکت کنند و این شرط، موقعیت جایزه را متمایز کرده است.

حقیقی با تاکید بر این که جایزه ادبی فرشته می‌تواند در شکل گیری این استعدادها و ادامه پیدا کردنشان مؤثر باشد یادآور شد: این اتفاق مرا به یاد تجربه شخصی خودم در حوزه عکاسی و گرافیک می‌اندازد که آن دیده شدن‌های اولیه و جوایزی که در دوران جوانی افراد می‌گیرند بسیار در ادامه مسیر نقش تعیین کننده‌ای دارد.  می‌تواند مسیر را روشن کند و در چگونگی حضور این جوانان مؤثر باشد.

وی ادامه داد: خوشبختانه امسال قصه‌ها بسیار خوب‌تر از سال گذشته بود، به نظر می‌رسد چون جوانان بیشتر درباره این جایزه آگاه شده بودند، تعدد حضورشان بیشتر بود. بنابراین تنوع و گستردگی قصه‌ها بالا رفته بود و ما به سختی توانستیم 30 قصه اولیه را از بین آثار رسیده انتخاب کنیم.

این عضو هیات انتخاب بخش داستان با اشاره به این که تدوام برای هر حضوری، هر نوزادی و هر نوباوه‌ای حیاتی است تاکید کرد: اگر این جایزه بخواهد که ادامه یابد و حضور تاثیرگذاری داشته باشد باید به صورت متداوم برگزار شود. اگر برگزاری آن قطع شود، قطعاً نقیصه‌ای است و در این صورت جایزه فرشته نمی‌تواند به آن هدفی که تعیین کرده برسد. برگزارکنندگان این جایزه باید در نگهداری و بالندگی آن بکوشند تا تمام کسانی که در حضورهای اولیه امتیازاتی به دست آورده‌اند همیشه بگویند من یکی از آنهایی بودم که در این جایزه حضور داشتم. مطمئنن جایزه فرشته در ده سال آینده موقعیت بهتری خواهد داشت.

محمد چرمشیر نمایشنامه نویس و عضو هیات انتخاب بخش داستان با اشاره به این که در مقایسه با سال گذشته قصه‌های مرتبط با موضوع کمتر به دبیرخانه جایزه فرشته ارسال شده بودند گفت: نویسندگان شرکت کننده پشتوانه دانشی و تجربی کمی داشتند. انگار این تلقین که نوشتن ذاتی است طوری نهادینه شده که نویسندگان فکر می‌کنند به این دلیل نیازی به سواد و دانش ندارند. انبار ذهنشان خالی بود و آثاری را نوشته بودند که گاه با موضوع بی ارتباط بود.

وی درباره علت این کم دانشی افزود: زمانی که نویسندگان الگوی بیرونی ندارند و یا نمی‌توانند الگوهای مناسب تهیه کنند به نمونه‌های دم دستی رجوع می‌کنند که باید ریشه‌هایش را در سینما وتلویزیون فعلی جست و جو کنیم. بسیاری از قصه‌ها شکل خاطره داشتند، مخصوصاً که بعضی از آنها به نظر می‌رسید متعلق به نویسندگانشان نیستند. بنابراین الگوهای خوبی برای نوشتن نبودند.

چرمشیر که برای دومین سال پیاپی است در جایزه فرشته مشارکت دارد درباره این جایزه تاکید کرد: صرف برگزاری جایزه خوب است اما ما باید به فکر این باشیم که تاثیرگذارتر عمل کنیم. به آنها الگوی نوشتن معرفی کنیم.

وی ادامه داد:  زمانی موفق خواهیم بود که متوجه شویم آیا کسانی که سال گذشته جایزه گرفتند، بازهم به نوشتن ادامه دادند؟ به نظر می‌آید که این اتفاق هنوز نیافتاده و دوره اول و دوم جایزه فرشته دو بخش مجزا از هم هستند و روی هم تأثیر نگذاشتند.

عزیز ساعتی، عکاس درباره جایزه فرشته عنوان کرد: هر چه تعداد مسابقات هنری به این شکل بیشتر باشد، بهتر است و هر چه جوایزی مانند جایزه فرشته داده شوند جوانان بیشتر تشویق می‌شوند. من خود نفس جایزه دادن را دوست دارم و هر نوع رقابت سالم و درست را دوست دارم مخصوصاً اگردر زمینه سایر رشته‌های هنری باشد.

مهدی کرم پور کارگردان سینما جایزه فرشته را جریانی در راستای ترویج فرهنگ کتاب خوانی دانست و تاکید کرد: برگزاری این جایزه اتفاق خوبی است و باید آن را به فال نیک گرفت. در کشوری که سرانه مطالعه‌اش بسیار اندک است برگزاری چنین جایزه‌های می‌تواند مشوق جامعه‌ای باشد که به سرعت در حال دیجیتالی و اینترنتی شدن است ونقش کتاب روز به روز در طی این روند در حال کمرنگ شدن است.

امیر اثباتی عضو شورای سیاستگذاری دو دوره جایزه فرشته با بیان این که اتفاقی که در شهر کتاب فرشته می افتد، اتفاق تازه‌ای نیست اما ضرورت درستی است بیان کرد: در حوزه نشر و توزیع کتاب باید به شیوه‌های مختلف فضا را گرم‌تر و پربارتر کرد. اگر افراد خلاقانه با موضوع کار و فعالیت خودشان رو به رو شوند از جهات مختلف می‌تواند مفید باشد.

وی افزود: بنابراین زمانی که شهر کتاب فرشته موضوعی را بهانه قرار داد تا نویسندگان با استعداد را جلب کند من هم از آن استقبال کردم و به آنها در برگزاری این جایزه کمک کردم.

این طراح صحنه و لباس با اشاره به جوان بودن گردانندگان این مجموعه تاکید کرد: به این دلیل مساله جوانان که مخاطبان کتاب خوانی می‌توانند باشند بیشتر از همه مساله شهر کتاب فرشته است. امیدوارم این جایزه تداوم پیدا کند تا نهادینه شود و الگوی خوبی برای مراکز و مؤسسات دیگر باشد تا افکار عمومی بیش از پیش به مقوله کتاب و کتاب خوانی جلب شود.

کد خبر : ۳۷۳۱۷۹