خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:

مدیریت جامعه با یک سلیقه افراطی امکانپذیر نیست

asdasd
کد خبر : ۳۷۲۷۱

در جریان شكل‌گیری و فعالیت حزب جمهوری اسلامی اگرچه بنیانگذاران و فعالان این حزب با نیت صحیح خدمت به نظام و مردم آن را گسترش دادند، اما ذات انحصار و خارج كردن میدان رقابت از سایر نیروها، كارآمدی نیت‌های صحیح را هم كمرنگ كرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار اعضای شورای مركزی جبهه اعتدال‌گرایان، فقدان احزاب نیرومند و فرهنگ كار جمعی را یكی از نقاط ضعف جامعه ما برای اداره كشور خواند و با اشاره به احساس نیاز كشور پس از انقلاب به تشكیلات منسجم و برنامه‌دار گفت: نیاز به حزب نیرومند و برنامه‌دار حتی در طول مبارزه علیه رژیم پهلوی هم احساس می‌شد كه پس از پیروزی انقلاب اسلامی حزب جمهوری اسلامی از همین نیاز سر بر آورد و به سرعت در سراسر كشور فراگیر شد.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، انحصارگرایی را آفت اداره درست جوامع خواند و تصریح كرد: در جریان شكل‌گیری و فعالیت حزب جمهوری اسلامی اگرچه بنیانگذاران و فعالان این حزب با نیت صحیح خدمت به نظام و مردم آن را گسترش دادند، اما ذات انحصار و خارج كردن میدان رقابت از سایر نیروها، كارآمدی نیت‌های صحیح را هم كمرنگ كرد.

ایشان تاكید كرد: گرچه حزب جمهوری اسلامی روحیه انحصار طلبی نداشت ولی به گونه ای در كشور نفوذ داشت كه معمولا نامزدهای این حزب انتخاب می شدند و همین موجب شد به دستور امام راحل فتیله حزب جمهوری اسلامی در جهت ایجاد زمینه فعالیت سایر گروه‌ها پایین كشیده شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری، نفوذ شخصیت، صداقت و كارآمدی حضرت امام را رافع مشكلات كشور پس از انقلاب خواند و تصریح كرد: وجود شخصیت‌های بانفوذ و مورد قبول همیشگی نیست، لذا این احزاب و تشكیل‌ها هستند كه ماندگارند و باید بار اداره كشور را با انسجام، برنامه و كارآمدی بر دوش بگیرند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اداره سیاسی كشور را با دیدگاه سفید و سیاه و حق و باطل را غیرممكن خواند و با اشاره به تجربه تشكیل دولت پس از جنگ تحمیلی گفت: اگر آبادانی و عمرانی كشور پس از پایان جنگ به سرعت و درست صورت گرفت، این امر نتیجه استفاده از نیروهای دلسوز و كارآمد همه سلایق و گروه‌ها بود، چرا كه در اختلاف و انحصار پیشرفتی حاصل نخواهد شد.

ایشان اداره كشور را با تعادل، انعطاف و مصلحت‌سنجی امكان‌پذیر خواند و تأكید كرد: مدیریت جامعه ایران كه حاوی جمعیت‌ها، قومیت‌ها و سلایق گوناگون فكری، سیاسی و اجتماعی است با یك سلیقه، آن هم به صورت افراطی نه به صلاح و نه امكان‌پذیر است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به وضعیت كنونی احزاب در ایران، وجود احزاب نیرومند، با برنامه و كارآمد را لازمه تحقق آرمان‌های انقلاب و پیشرفت كشور خواند و گفت: در فقدان این نیاز، خانه احزاب می‌توانست با پیشه كردن اعتدال‌گرایی و همكاری جای خالی احزاب نیرومند را پر كند كه متأسفانه محقق نشد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به تهدیدات بین‌المللی و مشكلات و مسائل داخلی، اتحاد، همدلی و پرهیز از تشنج و درگیری را لازمه عبور از گردنه كنونی خواند و تصریح كرد: یك گام مهم در تحقق این امر مهم، ایجاد دولتی متشكل از سلایق گوناگون در چارچوب قانون اساسی است تا بتوانیم دشمنان كشور را در ادامه نقشه‌های خود مأیوس سازیم.

در ابتدای این دیدار آقای جمشید ایرانی دبیر كل حزب فرزندان ایران و بعضی از حاضران در جلسه با تشریح نحوه شكل گیری جبهه اعتدال‌گرایان، برنامه‌ها و اهداف این تشكل را بیان و با اشاره به لزوم ایجاد تعادل در فضای سیاسی كشور و پرهیز از تندروی و كندروی، كمك شخصیت‌های بزرگی چون آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را در تحقق این مهم ضروری خواندند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز