خبرگزاری کار ایران

مجید مشتاق:

پرورش قهرمان نیازمند هزینه كردن است

asdasd
کد خبر : ۳۷۱۷۳

اگر نتوانیم مشكلات مالی یك شناگر را برطرف كنیم این شناگر حرفه‌ای كه سالیان سال برایش هزینه انجام شده دلسرد و نهایتا بدون انگیزه می‌شود

سرپرست هیات شنا، شیرجه و واترپلوی خراسان رضوی گفت: تنها راه پیشرفت ورزش شنا اجرای طرح توسعه شنای كشور است.

به گزارش ایلنا، مجید مشتاق عشق در سی‌امین  نشست خبری هیات‌های ورزشی استان گفت: در این طرح تمام استخرهای كشور باید مجوزهای لازم را از هیات شنای استان خود دریافت كنند و پیش شرط صدور چنین مجوزی از سوی هیات حضور تیمی از سوی استخر در مسابقات مختلف است. اجرای این طرح به صورت خودگردان بوده و تمام استخرها باید مسابقاتی را در رده های سنی مختلف برگزار كنند كه از نتایج آن افزایش تعداد شناگران و درآمدزایی برای خود استخرها می باشد.

مشتاق از امتیازات دیگر اجرای طرح توسعه شنای كشور را استفاده از مربیان، داوران، ناجیان و قهرمانان این رشته ورزشی در قسمت های مختلف دانست و گفت: تا سال 88 این طرح به صورت پایلوت در چند استان از جمله خراسان رضوی برگزار شد اما متاسفانه به دلایلی از سال 89 به بعد انجام این طرح مسكوت مانده است كه خود عامل مهمی در ركورد ورزش شنا استان محسوب می شود.

وی بحث اصلی استخرهای شنا استان را بحث درآمد زایی عنوان و اظهار كرد: هم اكنون در بیشتر استخرهایی كه در دست بخش خصوصی است تنها به مسئله درآمد توجه می‌شود و به آموزش حرفه ای جهت پرورش شناگران نخبه به ندرت پرداخته می‌شود.

سرپرست هیات شنا، شیرجه و واترپلو خراسان رضوی انگیزش‌های مالی را عامل مهمی برای استمرار قهرمانی یك ورزشكار دانست و بیان كرد: قهرمانی در رشته شنا نیاز به پروسه 6 تا 8 ساله تمرینات مداوم دارد كه از این پروسه شناگر باید در هفته 9 جلسه مهارتی در آب و 3 جلسه در بیرون از آب تمرین انجام دهد كه تقریبا معادل 2 جلسه تمرین را در طول شبانه روز به خود اختصاص می‌دهد. حال اگر نتوانیم مشكلات مالی یك شناگر را برطرف كنیم این شناگر حرفه‌ای كه سالیان سال برایش هزینه انجام شده دلسرد و نهایتا بدون انگیزه می‌شود و علت اصلی آن این است كه در كشور وضعیت ورزش همگانی و قهرمانی مشخص نیست.

مشتاق با بیان اینكه پرورش قهرمان نیازمند هزینه كردن است، گفت: الان یك فردی مانند پاشا وحدتی را كه ركورددار كشور است و چندین مدال رنگارنگ كشوری در كارنامه كاری خود دارد و در چنین مسابقه بین المللی حضور داشته نمی‌توان با انگیزه هایی مانند حضور در رقابت‌های خارجی در تیم ملی نگه داشت بلكه تنها با برنامه‌ریزی و صرف هزینه است كه یك شناگر نخبه حاضر به ادامه فعالیت است.

وی یكی از بزرگترین مشكلات ورزش كشور را مدیریت مقطعی، ارزیابی و اظهار كرد: آفت اصلی چنین اتفاقی روزمرگی در میان مدیران میانی و انجام نشدن برنامه های كلان است که از آن جمله می توان به این موضوع اشاره کرد که هم اكنون در هیات شنا استان تنها ما به دنبال جلوگیری از پسرفت وضعیت كنونی هستیم تا شاید شرایط در آینده تغییر كند.

مشتاق با اشاره به مسابقات جهانی شنای تركیه كه چندی پیش برگزار شد، گفت: 164 كشور در این مسابقات حضور داشتند كه كشور تركیه تنها توانست یك مقام هشتمی انفرادی و یك هشتمی تیمی را كسب كند ولی من قول می‌دهم با توجه به سرمایه‌گذاری این كشور در این رشته ورزشی انجام داده در المپیك 2020 حداقل 10 فینالیست از این كشور در مسابقات شنا حضور داشته باشند.

وی با اشاره به برگزاری كلاس‌های بین المللی مربیگری شنا در استان خراسان رضوی برای اولین بار در كشور در استانی به غیر از تهران بیان كرد: در این كلاس ها 32 مربی از سراسر كشور حضور داشتند كه 7 نفر از آنها از شهرستان‌های استان خراسان رضوی بودند كه نشان از توانمندی‌های زیاد استان در ورزش شنا است.

وی سطح فنی شنای استان را بسیار بالا ارزیابی و عنوان كرد: استان از لحاظ سطح مربیگری در استان جز استان های برتر است و در شهرستانها بسیار فعال عمل می كند.

وی یكی از مشكلات اصلی هیات شنای استان را نداشتن استخر 50 متری دانست و گفت: در مسابقات حرفه ای استاندارد استخر 50 متر است اما متاسفانه اكثر استخرهای استان 33 متر هستند كه این موضوع از لحاظ فنی مشكلات زیادی را برای شناگران در شرایط مسابقه ایجاد می‌كند.

مشتاق با اشاره به همكاری خوب هیات شنا با آموزش و پرورش استان اظهار كرد: در نظام آموزشی مدارس طرحی با نام صبا در حال اجرا است که هدف از این طرح آموزش شنا به دانش‌آموزان و شناسایی استعدادها و خلاقیت‌های آن ها در ورزش شنا است اما مشكلات بودجه ای یكی از مهمترین معضلات این طرح به حساب می آید هر چند در سال گذشته 90 درصد دانش آموزان شامل طرح صبا از این طرح استفاده كردند ولی دارای نقاط ضعفی است كه هر سال با گذشت زمان تكمیل تر خواهد شد.

وی افزود: علاوه بر این با آموزش و پرورش هماهنگ شده است كه با هماهنگی هیات شنا استان یك سری از شناگران مورد نظر هیات برای انجام تمرینات خود به جای حضور از نقاط مختلف شهر در مجموعه آبی سعدآباد بتوانند تمرینات خود را در استخرهای شنای آموزش و پرورش ادامه دهند تا هزینه‌های افراد كمتر و آموزش با كیفیت بیشتری انجام شود.

سرپرست هیات شنا، شیرجه و واترپلو خراسان رضوی كه یك سالی است با حكم سرپرستی مدیریت ورزش شنای استان را در اختیار دارد در خصوص زمان برگزاری انتخابات ریاست هیات شنای استان گفت: زمان انجام آن از سوی فدراسیون و اداره كل به هیات ابلاغ می‌شود و هنوز به طور دقیق مشخص نیست.

وی افزود: از نظر من فردی باید رییس هیات شود که یا آورده مالی 300 میلیونی برای هیات داشته باشد و یا از نظر فنی بالاترین مقام فنی شنای استان محسوب شود تا بتواند ورزش شنا را به حركتی رو به جلو سوق دهد.

حمید ولی زاده دبیر هیات شنای استان نیز در این نشست خبری گفت: من 34 سال است كه سابقه ورزشی شنا در سمت های مختلف دارم و فرقی نمی كند من رییس هیات باشم و یا آقای مشتاق برای این سمت انتخاب شود هر 2 نفر ما به شنا عشق می ورزیم و به دنبال پست نیستیم تنها می خواهیم شنای استان در جایگاه واقعی خود قرار گیرد.

زهرا موسوی نایب رییس هیات شنا خراسان رضوی در ادامه با اشاره به عملكرد شنا بانوان استان از سال 1385 تا 1390 گفت: مجموعا كسب 57 طلا، 93 نقره و 113 برنز در مدت 6 سال كه البته در سال 89 هیچ مسابقه ای در رده بانوان در كشور برگزار نشد و حضور 9 ركورددار ملی پوش شنای كشور در خراسان رضوی از افتخارات ورزش بانوان استان به حساب می آید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز