خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشکده‌پرستاری نسیبه ساری:

70 درصد مرگ مادران بر اثر سزارین است

asdasd
کد خبر : ۳۷۱۵۴۳

30 درصد از مرگ مادران در زایمان به روش طبیعی و 70 درصد از موارد زایمان به روش سزارین است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ساری، صغری خانی در جشنواره استانی ترویج زایمان‌طبیعی که در سالن فرهنگ و ارشاد ساری برگزار شد، لازمه کاهش مرگ مادران باردار را در کاهش سزارین دانست و عنوان کرد: تمام متغییرهایی که در سزارین نیاز به تجهیزات و نیروی متخصص دارد می‌تواند جای دیگر به کارگیری و هزینه شود و این در حالی است که زایمان طبیعی که با حضور ماما انجام شود هزینه چندانی ندارد و در محیطی آرام و بدون مداخلات غیرضروری انجام می‌شود.
 
وی اظهار داشت: زایمان فعالیت طبیعی است که بدن طی مراحل بدون دخالت قابل انجام است، فعالیتی که از همان ابتدای خلقت وجود داشته و انجام می‌شد. سال‌های اخیر این زایمان با برخی مداخلات از حالت طبیعی خارج شده و زنان باردار هنگام زایمان با ترس و دلهره مواجه هستند.
 
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی نسیبه ساری گفت: هم اکنون کمتر از نیمی از زایمان‌های انجام شده در کشور به طور طبیعی (زایمان واژینال نه فیزیولوژیک) است.
 
وی افزود: زایمان فیزیولوژیک بدون کوچک‌ترین مداخله از سوی پزشک اعم از سرم‌تراپی، انما، خوابیدن در بستر، معاینات مکرر تخصصی و اپی زیاتومی به صورت روتین انجام می‌شود  و هر اقدامی در صورت ضرورت است.
 
خانی با بیان اینکه 21 درصد تجربه بارداری اول آنان و ۲۰ درصد مربوط به بارداری پنجم و بالاتر بوده، اظهار داشت: فاصله دو بارداری آخر کمتر از سه سال 25 درصد بوده است.
 
وی با بیان اینکه  انجام عمل سزارین در شرایطی که مجبور به این عمل شود عیبی ندارد اما بیشتر از حد خود خوب نیست، گفت: سازمان جهانی بهداشت حد سزارین را 5 تا 15 درصد اعلام کرده و بیشتر از این میزان سزارین مناسب نیست.
 
خانی ادامه داد: 30 درصد از مرگ  مادران در زایمان به روش طبیعی و 70 درصد از از موارد زایمان به روش سزارین است.
 
وی افزود: در اهداف توسعه هزاره کاهش مرگ‌و‌میر مادر و فزرند تا سال 2015 جز اهداف مهم بوده که طبق هدف پنجم، کاهش مرگ مادر تا سال 2015 در تمام جهان می‌بایست به 18 تا 22 در صد هزار موالید برسد.
 
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی نسیبه ساری همچنین گفت: براساس افق تعریف شده در اهداف توسعه هزاره، در کشور ما سال 92 حدود 19.7 در صد هزار موالید زنده داشتیم که این رقم سال 93 به 19 در صد هزار موالید زنده گزارش شده است.
 
خانی، لازمه کاهش مرگ مادران باردار را در کاهش سزارین دانست و عنوان کرد: تمام متغییر هایی که در سزارین نیاز به تجهیزات و نیروی متخصص دارد می تواند در جای دیگر به کار گیری و هزینه شود و این در حالی است که زایمان طبیعی که  با حضور ماما انجام شود هزینه چندانی ندارد و در محیطی آرام و بدون مداخلات غیرضروری انجام می شود.
 
وی بیان داشت: زایمان‌های طبیعی ما متاسفانه پزشکی‌سازی شد و در نهایت به سمت سزارین رفته و در بسیاری موارد به ناخوشایندترین حالت  صورت می‌گیرد که با این وجود هیچ خانمی تمایل به انجام  زایمان طبیعی پیدا نمی‌کند.
 
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی نسیبه ساری مناسب‌سازی فضای زایمان برای مادران باردار هنگام وضع حمل را از جمله برنامه‌های مدون و خوب عنوان کرد و افزود: این امر می‌تواند گرایش مادران به زایمان‌طبیعی را افزایش دهد.
 
خانی ضمن تاکید بر ترویج زایمان‌طبیعی بر نقش موثر ماما و مهارت او در انجام زایمان فیزیولوژیک( بدون مداخلات غیرضروری پزشکی ) تاکید کرد.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز