خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم:

کشاورزان قم درخصوص خرید تضمینی محصولات خود نگران نباشند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه امسال مزارع استان قم بسیار پاک هستند، گفت: کشاورزان هیچ نگرانی در خصوص خرید تضمینی محصولات زراعی خود نداشته باشند.

به گزارش ایلنا از قم، محمدرضا طلایی به همراه تعدادی از مدیران و مهندسین ناظر سازمان جهاد کشاورزی با حضور در یکی از مزارع گندم استان، از نزدیک شاهد عملیات سم پاشی و مقابله با آفت سن بود و در گفت‌و‌گو با کشاورزان در جریان مشکلات آنان قرار گرفت.

وی در حاشیه این بازدید طی سخنانی با اشاره به اینکه قم یکی از استان‌های سن خیز کشور است، اظهار داشت: در استان قم حدود ۳۰ هزار هکتار کشت غله داریم که اگر این مزارع در خصوص آفاتی از جمله سن، زنگ و شته حفظ و حراست نشوند، خسارت زیادی خواهند دید.

وی با اشاره به اینکه سن جزو آفاتی است که طغیان می‌کند و کل محصول را از بین می‌برد، افزود: چند سالی است که سازمان جهاد کشاورزی سم پاشی را به صورت مشارکتی با کشاورز و توسط بخش خصوصی و نظارت سازمان انجام می‌دهد.

طلایی بیان داشت: امسال نیز با توجه به شرایط اقلیمی خوبی که در استان قم به دلیل هوای مساعد داشتیم، زراعت از عملکرد قابل توجهی برخوردار است، به همین جهت احتمال بروز آفات هم در این مزارع زیاد بود که با برنامه ریزی‌های صورت گرفته از بهمن ماه سال ۹۴، با حضور ۴۰ نفر از کار‌شناسان جهاد کشاورزی و با مشارکت بخش خصوصی، حفظ و حراست از این مزارع آغاز شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه تک تک مزارع استان توسط کار‌شناسان بخش کشاورزی به صورت روزانه مورد بازدید قرار گرفت، گفت: با توجه به امکانات خوبی که برای سمپاشی در استان قم تهیه شده است، در بحث سن مادر ۱۵ هزار هکتار سمپاشی صورت گرفت و ۱۴ هزار هکتار نیز سمپاشی با شته انجام شد.

وی افزود: در خصوص آفت زنگ نیز خسارت وارده در استان بسیار کم بوده و ما در این خصوص حدود ۳۰۰ هکتار سمپاشی انجام دادیم.

سطح زیر کشت جو در قم ۳ برابر سطح زیر کشت گندم است

طلایی در ادامه سخنان خود به سمپاشی پوره نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه سطح زیر کشت جو در استان قم سه برابر سطح زیر کشت گندم است و برداشت این محصول نیز زود‌تر از محصول گندم انجام می‌شود، سن‌های پوره‌ای که در این مزارع وجود دارد، وارد مزارع گندم می‌شوند.

وی تصریح کرد: اکنون نیز زمانی است که پوره سن وارد مزارع گندم می‌شود و در همین راستا کار‌شناسان و ناظران سازمان جهاد کشاورزی به صورت روزانه مراقبت‌های ویژه‌ای را حتی در ایام تعطیل از این مزارع انجام داده‌اند و تا به امروز حدود ۵ هزار هکتار سمپاشی پوره در استان قم انجام شده و تا دو روز دیگر نیز ادامه دارد.

طلایی افزود: امسال مزارع استان قم بسیار پاک هستند و با همکاری کشاورزان، مزارعی که تا امروز مورد بازدید قرار گرفته‌اند عاری از هرگونه خسارت و سن زدگی بوده است.

وی با تاکید بر اینکه امسال مزارع استان در شرایط خوبی به سر می‌برند، خاطرنشان کرد: برداشتی که از مزارع جو استان صورت گرفته بسیار بالا‌تر از پیش بینی‌ها بوده و عملکرد ۶ تن در هر هکتار را در مزارع جو داشته‌ایم و در مزارع کلزا نیز عملکرد ۴ تن در هکتار ثبت شده است که نسبت به سال گذشته حداقل ۳۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی با بیان این مطلب که کشاورزان هیچ نگرانی در خصوص خرید تضمینی محصولات زراعی خود نداشته باشند، افزود: امسال دو هزار تن کلزا، ۷۰ هزار تن جو و ۲۵ هزار تن گندم در استان قم تولید می‌شود.

کد خبر : ۳۷۱۵۰۹