خبرگزاری کار ایران

آیت الله سبحانی:

مسجدی که امام جماعت‌ش فقط برای نمازخواندن وقت بگذارد خروجی ندارد

یکی از مراجع تقلید شیعه در قم، گفت: درتهران مسجدی داریم که امام جماعتش همه امور و کار خود را در آنجا انجام می دهد، از جمله تدریس و تبلیغ، همچنین مسجدی داریم که از نظر ظاهر آباد است اما امام جماعتش کارمند جای دیگریست و فقط اندازه یک نماز خواندن در مسجد وقت می گذارد، این گونه مسجدها خروجی ندارند.

به گزارش ایلنا از قم به نقل از حوزه، آیت الله جعفر سبحانی در دیدار جمعی از مسئولان، مبلغان و مربیان روحانی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور شرکت کننده در طرح سفیران آسمانی که در دفتر این مرجع تقلید برگزارشد، اظهار داشت: در روایات داریم باید ببینید در چه زمانی زندگی می کنید و چه سلاحی را باید آماده کنید تا از هجوم بیگانه در امان بمانید.

وی با تاکید براین که هرکس شرایط زمانه را بشناسد مورد هجوم بیگانه قرار نمی گیرد، تصریح کرد: زمان دو نوع دلالت دارد، یکی زمان فلسفی و فیزیکی و دیگری که مقصود امام معصوم در روایت فوق هم همان است؛ مفهوم شناخت شرایط جامعه را دارد.

این مرجع تقلید عنوان کرد: امروز فضای مجازی برای جامعه خیلی خطرناک و خطر ساز شده است، بیگانگان با استفاده از این فضا شب و روز جوانان ما را با ایجاد و طرح شبهات بمباران می کنند، هدف آن ها از بین بردن بنیان خانواده است، در غرب قوم و خویشی معنایی ندارد، چه بسا اقوام نزدیک مانند دختر و پسر عمو، عمه، خاله و دایی یکدیگر را نمی شناسند، مبارزه و مقابله با این برخوردها باید در مسجد شکل بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: مسجد باید یک پایگاه صد در صد فرهنگی باشد، بقیه مسائل در اولویت بعدی قرار دارند، مساجد باید جایی باشند که جوانان بتوانند با حضور در آن فرهنگ اسلام را درک کنند، اول باید ایمان به خدا و فرهنگ غنی شود، بعد مباحثی مانند ایثار و مفاهیم دینی دیگر مطرح شود.

آیت الله سبحانی با بیان این که وابستگی به اجانب بد بختی است، گفت: مسجد پیامبر(ص) کمتر از هزار متر مساحت داشت، اما کانونی بود برای همه کارها، همه امور در مسجد نبی اکرم(ص) پیگیری و حل می شد، حتی گاهی وحی در مسجد رسول خدا(ص) نازل می شد و کاتبان آن را کتابت می کردند.

استاد برجسته حوزه علمیه بیان کرد: مسجدی که فقط موقع نماز بیایید یک نمازی بخوانید و بروید این مسجد، مسجد نمی شود، مسجد باید کانون همه امور اجتماعی باشد، درتهران مسجدی داریم که امام جماعتش همه امور و کار خود را در آنجا انجام می دهد، از جمله تدریس و تبلیغ، همچنین مسجدی داریم که از نظر ظاهر آباد است اما امام جماعتش کارمند جای دیگریست و فقط اندازه یک نماز خواندن در مسجد وقت می گذارد، این گونه مسجدها خروجی ندارند.

وی ابراز داشت: باید در مساجد جاذبه ایجاد کنیم، کسانی هستند که یک قِران خودشان را یک تومان می فروشند، از بس جاذبه دارند، اما مسجدی های ما یک تومان خودشان را یک قِران هم نمی فروشند، مسجد باید به محلی برای رجوع دائم جوانان تبدیل شود، باید امکان درس خواندن، فراگیری کامپیوتر و استفاده صحیح از فضای مجازی و همه موارد مورد نیاز جوانان در مسجد فراهم شود.

آیت الله سبحانی توجه به حفظ قرآن کریم در مساجد را مورد تاکید قرار داد و افزود: مغازه دارها ویترین مغازه خود را حداقل هر ده روز یک بار عوض می کنند، اما مسجدی ها برنامه ماهانه ندارند، این ضعف بزرگی ست که باید برطرف شود.

وی یادآور شد: خانواده هایی که ماهواره دارند بدانند، فرزندانشان از نظر ایمانی و اخلاقی در خطراند، خانواده ها باید بیش از پیش موبایل ها و ارتباطات مجازی فرزندانشان را کنترل کنند، متاسفانه مسائلی که در موبایل ها هست کنترل نمی شود.

کد خبر : ۳۷۱۵۰۲