خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو در جمع خبرنگاران خبر داد:

امضای بیش از 20 قرارداد آبی در روزهای آتی

وزیر نیرو از امضای بیش از 20 قرارداد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش آب در روزهای آتی خبر داد.

به‌گزارش ایلنا، "حمید چیت‌چیان" وزیر نیرو  در آئین امضای تفاهم‌نامه 5 هزار مگاوات برق حرارتی بین شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی و مپنا در ساختمان ستادی وزارت نیرو، با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران گفت: در روزهای آینده بیش از 20 قرارداد برای سرمایه‌گذاری در بخش آب به ارزش بیش از 1700 میلیارد تومان منعقد خواهد شد.

وی تصریح کرد: این رقم برابر کل اعتبارات عمرانی بخش آب و فاضلاب کشور است و این‌ها همگی جزو برنامه‌های اقتصاد مقاومتی است که امسال برای اجرا ابلاغ شده است.

چیت‌چیان با اشاره به 55 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی جدید که قرار است در سال جاری وارد مدار بهره‌برداری شود، گفت: تمام این موارد توسط بخش خصوصی در حال اجراست و عمده فعالیت‌های وزارت نیرو در بخش آب و برق توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اتفاق مهمی که امروز در حوزه برق کشور روی داد و تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی و شرکت مپنا امضا شد، در پاسخ به این سؤال که آیا در حوزه آب نیز امکان انعقاد قرار داد با بخش خصوصی صورت خواهد گرفت، گفت: تمام فعالیت‌های وزارت نیرو در بخش آب اعم از کارهای پیمانکاری، ساخت تجهیزات، کارهای مهندسی مشاور و سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی در حال انجام است، ولی از نظر ارزش اقتصادی کار، هیچ کدام به اندازه کاری که امروز در حوزه صنعت نیروگاهی انجام شد، نیست.

او با بیان اینکه امسال قرار است 14 سد به بهره‌برداری برسد یا آبگیری شود، گفت: تاکنون سه پروژه سد انجام شده و 11 سد دیگر در شرف انجام است که همه این‌ها توسط بخش خصوصی در حال اجرا است.

وزیر نیرو درباره ویژگی تفاهم‌نامه‌ای که امروز بین شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی و مپنا امضا شد، گفت: از آنجا که قرار است یک تکنولوژی بسیار سطح بالا یعنی ساخت توربین‌های گازی کلاس F به کشور منتقل شود و اینکار با ساخت یک یا دو توربین امکان‌پذیر نیست، بر اساس بررسی‌های شرکت مپنا، حداقل بایستی 22 واحد از این توربین‌های گازی در کشور تولید شود و به بهره‌برداری برسد تا در فرآیند ساخت این 22 واحد، انتقال تکنولوژی به‌صورت کامل انجام گیرد.

وی با بیان اینکه منتظر بودیم تا در سرمایه‌گذاری روی این پروژه شرکت‌های خصوصی پیش‌قدم شوند، ولی این کار با تأخیر مواجه شد، گفت: با تاخیری که ایجاد شد، وزارت نیرو تصمیم گرفت 5 هزار مگاوات را به‌صورت دولتی سرمایه‌گذاری کند و سفارش ساخت این توربین‌ها را به شرکت مپنا بدهد تا فرآیند انتقال تکنولوژی صورت گیرد.

چیت‌چیان در خصوص میزان مشارکت بخش خصوصی داخلی با قراردادهایی که با سایر کشورها منعقد می‌شود، گفت: وزارت نیرو همیشه تلاش داشته تا در پروژه‌های خارج از کشور، شرکت‌های داخلی، در اولویت باشند و در برخی پروژه‌ها که قرار است شرکت‌های خارجی روی پروژه‌های وزارت نیرو سرمایه‌گذاری کنند، شرکت‌های خارجی ملزم هستند در داخل ایران، با بخش خصوصی داخلی مشارکت داشته باشند.

وی با بیان اینکه میزان سهم این همکاری‌ها با توجه به نوع پروژه متفاوت است، افزود: در برخی پروژه‌ها از جمله سد سازی یا شبکه‌های آبیاری و زهکشی، بیش از 80 درصد فعالیت‌ها توسط شرکای ایرانی انجام می‌شود و این نسبت‌ها متغیر است، ولی طبق قوانین،‌ حداقل 51 درصد فعالیت‌ها با بخش خصوصی داخلی است.

او در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص منع وزارت نیرو و دولت از ساخت نیروگاه‌ها بر اساس قوانین گفت: طبق قانون وزارت نیرو منع نشده بلکه این طرح به شورای اقتصاد موکول شده و دارای مجوز شورای اقتصاد است تا 5 هزار و 50 مگاوات سرمایه‌گذاری توسط دولت انجام گیرد و ما تاکنون از این مجوز استفاده نمی‌کردیم تا بخش خصوصی بتواند فعالیت بیشتری داشته باشد و چون بخش خصوصی حضور پیدا نکرد و از طرفی انتقال تکنولوژی انجام نمی‌شد، مگر اینکه دولت خودش این قرار داد را منعقد کند ما پیش‌قدم شدیم.

 

کد خبر : ۳۷۱۴۶۰