خبرگزاری کار ایران

رییس کمیته امداد:

صندوق قرض‌الحسنه کمیته امداد تبدیل به بانک می‌شود

asdasd
کد خبر : ۳۷۱۳۵۳

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: اگر خدا بخواهد در آینده صندوق قرض‌الحسنه کمیته امداد تبدیل به بانک خواهد شد که در صورت تبدیل آن به بانک کاملا فرآیندی قرض‌الحسنه داشته و کار اقتصادی نخواهد کرد.

به گزارش ایلنا، سیدپرویز فتاح در این بازدید اظهار کرد: ۳ هفته است که ریاست و هیات امنای کمیته امداد به طور کلی به ساختمان جدید آزادی منتقل شده‌اند و تمامی ملاقات‌ها با مسوولان کشوری، نمایندگان مجلس و... در این ساختمان تشکیل می‌شود.

وی در ادامه ضمن اشاره به آنکه در حال حاضر برخی از طبقات ساختمان آزادی آماده و برخی هنوز نیمه کاره و در مرحله کارگاهی هستند، اظهار کرد: این نحوه ورود کمیته امداد به ساختمان آزادی می‌تواند مدلی برای سایر نهاد‌ها و سازمان‌ها باشد و مدیران بدانند که لازم نیست یک مدیر دو سال منتظر باشد ساختمان و محل جدیدشان آماده شده و بعد به آنجا بروند زیرا اگر قرار باشد اقدامی صورت گیرد، می‌توان با استفاده از چنین روش‌هایی کار را سریع‌تر پیش برد.

رییس کمیته امداد در ادامه به تفاوت‌های ساختمان‌های سوهانک و آزادی اشاره کرد و گفت: مجتمع سوهانک حدود ۸ هکتار بود اما این ساختمان ۵۰۰۰ متری و حدود نیم هکتار است.

فتاح ادامه داد: مساحت این ساختمان برای اقدامات امداد و کادر اداری آن کافی بوده حتی فضای اضافی خواهیم داشت. این در حالی است که با انتقال امداد از سوهانک به آزادی از هزینه‌های ما بسیار کاسته شده و در این بین برخی از نیروهای خدماتی ما نیز کمتر می‌شوند.

وی در ادامه به دسترسی آسان این ساختمان در مقایسه با مجتمع سوهانک اشاره کرد و گفت: ساختمان آزادی در منطقه‌ای قرار دارد که دسترسی آن آسان بوده و دو ایستگاه مترو و بی‌آرتی در نزدیکی آن وجود دارد به همین دلیل به لحاظ رفت و آمد نسبت به مجتمع سوهانک وضعیت خوبی دارد.

رییس کمیته امداد در ادامه به فروش مجتمع سوهانک اشاره کرد و گفت: برای فروش مجتمع سوهانک اقدام شده و مشتری‌های زیادی چه از دولت و چه بخش خصوصی و یا شهرداری تهران و... اعلام آمادگی کرده‌اند که آخرین رایزنی‌ها با دولت بوده است.

فتاح تصریح کرد: وزارت علوم، به طور جدی برای خرید مجتمع سوهانک و افزودن آن به یکی از دانشگاه‌های این وزارتخانه اقدام کرده است و تفاهم‌نامه‌ای با این وزارتخانه منعقد شده تا در هیات دولت مطرح و مصوبه دریافت کنند.

وی در ادامه به قیمت ساختمان سوهانک و مقایسه آن با قیمت ساختمان آزادی اشاره کرد و گفت: با کارشناسی‌های صورت گرفته مجتمع سوهانک ۱۰۰۰ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است و تفاهم‌نامه‌ای که با دولت و وزارت علوم منعقد شده است نیز به همین قیمت است. این در حالی است که ساختمان آزادی با ۱۴۰ میلیارد تومان از بنیاد مستضعفان به صورت نیمه کاره گرفتیم.

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) ادامه داد: این ساختمان کاملا نیمه کاره بود که حداکثر با ۴۰ میلیارد تومان اینجا را آماده خواهیم کرد و نهایتا حدود ۱۸۰ میلیارد تومان برای ما هزینه خواهد شد.

فتاح ادامه داد: تمامی مبالغ اضافه از فروش سوهانک به صندوق قرض‌الحسنه امداد رفته و صرف هزینه‌های جاری نخواهد شد.

وی ادامه داد: البته نمی‌توان مدعی شد که دقیقا ۸۲۰ میلیارد تومان وارد صندوق قرض‌الحسنه امداد شود زیرا باید هزینه تغییر کاربری، عوارض و... نیز پرداخت شود که پس از پرداخت این هزینه‌ها مقدار مبلغ باقی مانده جهت واریز به صندوق قرض‌الحسنه امداد به طور شفاف اعلام خواهد شد.

رییس کمیته امداد در ادامه به فروشگاه رفاه مجاور ساختمان جدید کمیته امداد اشاره کرد و گفت: فروشگاه رفاه مجاور ساختمان جدید امداد نیز آماده فروش است و هیات امنای آن به ما اعلام کرده‌اند که آمادگی فروش آن را دارند اما حقیقتا کمیته امداد نیاز اداری به آن ساختمان ندارد اما پیشنهاد خرید آنجا به ما داده شده است.

فتاح در ادامه به استفاده تجاری از برخی از قسمت‌های ساختمان جدید امداد در آینده اشاره کرد و گفت: در نظر داریم تا در آینده از بعضی از طبقات این ساختمان استفاده تجاری کنیم و نمایشگاه اداری از صنایع مددجویی در این ساختمان ایجاد شود.

وی در ادامه اظهار کرد: برای انتخاب این ساختمان و جایگزینی آن برای مجتمع سوهانک ۷ ماه کار کار‌شناسی صورت گرفت و از میدان بهمن، مرکز شهر، شرق تهران و... ساختمان‌هایی به ما پیشنهاد داده شد که در ‌‌نهایت ساختمان آزادی انتخاب شد.

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) در ادامه به کاربری بیشتر این ساختمان نسبت به مجتمع سوهانک اشاره کرد و گفت: کاربری این ساختمان نسبت به سوهانک بسیار بیشتر است. برای مثال پارکینگ‌های این ساختمان بیشتر از سوهانک بوده، این ساختمان خارج از محدوده طرح است و به طور کلی وضعیت بهتری نسبت به مجتمع قبلی برای امداد دارد.

فتاح در ادامه عنوان کرد: در نظر داریم تا بخش‌هایی از کمیته امداد را که در سطح شهر مستقر هستند را نیز به مرور زمان به ساختمان آزادی منتقل کنیم.

وی در ادامه درخصوص نحوه خرید این ساختمان و تامین اعتبار آن اظهار کرد: ریالی از بودجه کمیته امداد برای خرید این ساختمان صرف نشد زیرا ما از محل بودجه امداد نه چنین پولی را داشتیم و نه مجاز به استفاده از آن بودیم.

رییس کمیته امداد تصریح کرد: مسوولیت خرید این ساختمان به طور کلی با اجازه هیات امنا به مجتمع اقتصادی امداد داده شد و آن‌ها ماموریت خرید این ساختمان را برعهده گرفتند و خرید آن‌ها به طور ۷۰ به ۳۰ بوده است.

فتاح تصریح کرد: مجتمع اقتصادی امداد در مقابل واگذاری ۷۰ درصد ملک بنیاد مستضعفان و پرداخت ۳۰ درصد پول این ساختمان این محل را از آن‌ها خریداری کرده است که به طور کلی این اقدام به نفع کمیته امداد بوده است.

وی درخصوص چرایی انتقال امداد از مجتمع سوهانک به ساختمان آزادی نیز اظهار کرد: زمانی که به ریاست کمیته امداد منصوب شدم متوجه شدم که جامعه نسبت به حضور امداد در آن منطقه با چنان وسعتی حساس است و برداشت ما آن بود که بایدحرف‌های جامعه را شنید و قبول کرد که این صحبت‌ها منطقی هستند و باید بپذیریم که مجتمع سوهانک با رویکرد امداد که ساده‌زیستی است مناسب نیست و باید جایگزین شود.

رئیس کمیته امداد ادامه داد: آن ساختمان نه تنها دسترسی مناسبی برای مددجویان و اقدامات اداری کمیته امداد نداشت، بلکه بسیار بزرگ بود.

فتاح تصریح کرد: در زمان تاسیس آن مجتمع، قرار بود کمیته امداد دارای دانشگاهی باشد به همین دلیل محلی برای دانشگاه امداد در آن مجتمع در نظر گرفته شد که بعد‌ها این تصمیم منتفی شد.

وی افزود: در آن مجتمع مهمانسرایی در حد یک هتل ۵ ستاره ساخته شد که هم‌اکنون بدون استفاده بوده و کاربری ندارد. علاوه بر آن ساختمانی ۲۵۰۰ نفره ورزش نیز برای آن مجتمع در نظر گرفته شد که بعد‌ها به علت مشکلات به وجود آمده بهره‌برداری از آن منتفی شد.

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) در ادامه به شایعه ادغام بهزیستی با کمیته امداد اشاره کرد و گفت: شایعه ادغام بهزیستی با امداد درست نیست و اگر هم چنین اتفاقی رخ دهد نیاز به یک اراده ملی داریم.

فتاح تصریح کرد: بهزیستی یک سازمان دولتی است این در حالیست که کمیته امداد یک نهاد وابسته به بیت رهبری بوده به همین دلیل برای ادغام این دو نهاد با یکدیگر نیاز به یک اراده ملی عظیم است.

به عنوان مثال سال گذشته مجلس تصمیم به تفکیک وظایف امداد و بهزیستی گرفت اما به علت مخالفت دولت، حتی این تفکیک وظایف نیز ناتمام ماند و در برنامه ششم توسعه و برنامه بودجه سال ۹۵ نیز هیچ بند و نشانی از ادغام بهزیستی با کمیته امداد وجود ندارد و این مساله نیز مطرح نشده است.

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) در ادامه به همکاری با بهزیستی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تداخل و اختلافات کمیته امداد با بهزیستی به حداقل رسیده و هیچ تداخل وظیفه‌ای نداریم و در بسیاری از موارد نیز با هماهنگی هم پیش می‌رویم و سعی کردیم بسیاری از اختلافاتمان را حداقل در ظاهر از بین ببریم.

فتاح در ادامه ضمن اشاره به آنکه مستمری مددجویان در سال جاری افزایش نخواهد یافت اما خدمات کمیته امداد به مددجویان اضافه می‌شود، گفت: کمیته امداد در بحث مسکن و اشتغال و یا پرداخت جهیزیه خدمات بسیار متنوعی را دارد که در هر سه زمینه شاهد افزایش اعتبار هستیم.

وی تصریح کرد: در بخش مسکن نیز سهم وام مسکن و وام بلاعوض افزایش یافته و اعتبار مسکن کمیته امداد در سال جاری نسبت به سال ۹۴ حدودا ۲ برابر شده است این در حالی است که وام اشتغال مددجویی نیز در سال جاری از ۱۵ میلیون تومان به ۲۰ میلیون تومان رسید.

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) ادامه داد: در سال ۹۴ حدود ۱۲۰ هزار مددجو از کمیته امداد وام اشتغال دریافت کردند که در تلاش هستیم در سال جاری این رقم را به دو برابر برسانیم.

فتاح درخصوص وام و تسهیلات ازدواج نیز اظهار کرد: تسهیلات ازدواج نیز افزایش خواهد یافت و علاوه بر آن هدیه بلاعوض کمیته امداد به زوج‌های تحت پوشش این نهاد که از یک تا سه میلیون تومان بود نیز ارتقا یافته و در یک مدل بسیار بهتر ارائه خواهد شد.

وی در ادامه به صندوق قرض‌الحسنه امداد اشاره کرد و گفت: در حال حاضر صندوق قرض‌الحسنه امداد با ۵۰ شعبه و با مجوز بانک مرکزی در سطح کشور ایجاد شده است که این تعداد شعبات کمترین شعبات این صندوق قرض‌الحسنه است و اگر خدا بخواهد در آینده این صندوق تبدیل به بانک خواهد شد که در صورت تبدیل آن به بانک نیز کاملا فرآیندی قرض‌الحسنه داشته و کار اقتصادی نخواهد کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز