خبرگزاری کار ایران

سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری لاهیجان:

عدم آشنایی مدیران سازمان‌ها با وظایف روابط عمومی یک معضل جدی است

در روز روابط عمومی زمانی که کارگزاران این عرصه از مشکلات خود می‌گویند گویا این گفتار‌ها برای مسئولان ارشد تنها شنیده می‌شود و پس از آن تا سال آینده دیگر کسی پیگیر شنیدن و حل مشکلات بر نمی‌آید.

به گزارش ایلنا از رشت، سرپرست حوزه معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری لاهیجان در یادداشت ارسالی خود نوشت: ۲۷ اردیبهشت روز ارتباطات و روابط عمومی نامگذاری شده و این روز بهانه‌ای برای برگزاری مراسم‌های مختلف پاسداشت زحمتکشان عرصه هنر هشتم در برخی استان‌ها و دستگاه‌ها است.

سرپرست حوزه معاونت فرهنگی‌ اجتماعی شهرداری لاهیجان درباره جایگاه روابط‌عمومی‌ها در دستگاه‌های مختلف اظهار کرد: در بسیاری از روابط‌عمومی‌های دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف استان به عنوان تلاش‌گران و سربازان گمنام سازمان‌ها و اداره‌ها و شرکت‌ها فراموش می‌شوند.

شاهین جهانگیری‌بلورچیان با بیان اینکه در طول سال مناسبت‌های بسیاری توسط روابط عمومی‌ها پاس داشته می‌شود، افزود: در روزی که به نام فعالان و کارگزاران روابط عمومی نامیده شده و بهانه‌ای برای نشان دادن اهمیت روابط عمومی در دنیای امروز است، از طرف مدیران رده بالا فراموش می‌شود.

وی گفت: فعالان این عرصه نیز به قدری برای هنر خود ارزش قائل هستند که حاضرند فراموش شوند اما منتی را برای یادآوری روزشان بر خود نبینند.

به گفته این کار‌شناس روابط‌عمومی، اهمیت یک روابط عمومی پویا و کاردان که در لحظه می‌تواند از خود هنرنمایی کند و تعاریف مختلف روابط عمومی و وظایف مهم آن را بازتعریف کند بر کسی پوشیده نیست.

وی افزود: با توجه به دانش گسترده روابط عمومی و کتاب‌های منتشر شده و تحصیلات دانشگاهی این رشته و فعالیت کارگزاران در رسانه‌ها و فضای مجازی و مطبوعات و... می‌توان به الگوی یک روابط عمومی موفق دست یافت.

جهانگیری‌بلورچیان آگاه نبودن مدیران به وظایف روابط‌عمومی را مشکل‌آفرین خواند و ادامه داد: آنچه همواره به عنوان یک حلقه مفقوده باقی می‌ماند این است که ما چه میزان مدیر و رئیس اداره، سازمان و شرکت داریم که به وظایف یک روابط عمومی آگاه هستند و به میزان آگاهی خود از مدیران و کار‌شناسان روابط عمومی حمایت می‌کنیم و یا اینکه انتظار دارند روابط عمومی اداره آن‌ها تنها روابط عمومی شخص خود باشند.

وی با اشاره به اینکه سال‌هاست که روابط عمومی‌ها مشکلات و آسیب‌شناسی‌های حرفه خود را می‌گویند، تصریح کرد: گویا تنها باید گفته شود و گوش شنوایی وجود ندارد.

سرپرست حوزه معاونت فرهنگی‌ـ‌اجتماعی شهرداری لاهیجان، اضافه کرد: در روز روابط عمومی زمانی که کارگزاران این عرصه از مشکلات خود می‌گویند گویا این گفتار‌ها برای مسئولان ارشد تنها شنیده می‌شود و پس از آن تا سال آینده دیگر کسی پیگیر شنیدن و حل مشکلات بر نمی‌آید.

وی افزود: کار‌شناسان و مدیران روابط عمومی علاوه بر بیان مشکلات به ارائه راهکارهای توسعه فعالیت و کاهش مشکلات نیز اشاره می‌کنند اما انگار این جلسات را می‌گذارند تا فعالان روابط عمومی با گفتن درد دل‌های خود خالی شوند و اگر خروجی هم دیده نشد اشکالی نیست.

جهانگیری‌بلورچیان یک روابط عمومی فعال و پویا را عاشق کار و حرفه خود خواند و خاطرنشان کرد: روابط‌عمومی نیازی به تشویق ندارد هر چند تشویق موجب بالا رفتن انگیزه و تلاش افزون‌تر می‌شود اما زمانی که ما برای هر کاری برنامه داریم و بیرون سازمان را می‌بینیم و از درون اداره و مجموعه خود غافل هستیم دیگر نباید انتظار زیادی داشت.

وی با بیان اینکه روابط عمومی‌ها به خاطر عشق خود از انجام هیچ کوششی برای نشان دادن عملکرد مجموعه خود و ارتباط با مردم و همچنین ارتباطات درون سازمانی دریغ نمی‌کنند، گفت: روابط‌عمومی‌ها به وظیفه خود آگاه هستند اما مشکل از جایی آغاز می‌شود که برخی مدیران بالادست بدون تخصص در زمینه روابط عمومی خود نمی‌دانند که شرح وظایف و کارکرد این مجموعه چیست.

این کار‌شناس روابط‌عمومی اظهار کرد: یکی از درخواست‌هایی که سال‌هاست بنده در جلسات روز روابط عمومی و در همایش و کنگره‌ها مطرح می‌کنم، برگزاری جلسات مشترک مدیران دستگاه‌ها با روابط عمومی‌ها با حضور متخصصان این رشته برای تبیین وظایف یک روابط عمومی و نوع برخورد با کار‌شناسان این رشته است.

وی افزود: وقتی با مدیرانی مواجه هستیم که روابط عمومی را تنها مطرح کردن شخص مدیر، ترویج فرهنگ از خود متشکر بودن، کتمان حقایق، بیان آمارهای غیرواقعی، دخالت در کار روابط عمومی، برخوردهای نامناسب، انجام کارهای خارق‌العاده بدون حمایت مالی و... می‌دانند، چه انتظاری از ظهور یک روابط عمومی موفق می‌رود.

به گفته جهانگیری‌بلورچیان، اگر دستگاه‌ها و شرکت‌ها از خبره‌ترین کار‌شناسان روابط عمومی برخوردار باشند اما مدیر آن مجموعه از روابط عمومی هیچ‌شناختی نداشته باشد نمی‌توان انتظار معجزه از روابط عمومی آن دستگاه داشت.

وی با بیان اینکه مدیران سازمان‌ها و دستگاه‌ها باید در دوره‌های متخلف روابط عمومی شرکت کنند، یادآور شد: مدیران باید با سختی‌های این حرفه آشنا شوند، ممکن است اگر مدیران بفه‌مند که روابط عمومی در ردیف شغل‌های پراسترس و سخت جهان قرار دارد در آن صورت شاید اندکی از فشار روانی که به روابط عمومی‌های خود وارد می‌کنند بکاهند و به جای وارد کردن استرس بیش از حد به آن‌ها موجب تزریق روحیه و قوت قلب شوند.

این مسئول تصریح کرد: اگر مدیران در دوره‌های روابط عمومی شرکت کنند و با تنظیم خبر آشنا شوند ممکن است به خود حق ندهند که بدون تخصص به تنظیم خبر حرفه‌ای روابط عمومی خود ایراد بگیرند و نظر غیرکار‌شناسی خود را وارد کنند.

وی با اشاره به اینکه حضور مدیران در دوره‌های روابط عمومی آن‌ها را با آداب و تخصص‌های حرفه‌ای روابط عمومی آشنا می‌کند، گفت: مدیران باید بدانند که چه هنگام باید جوابیه دهند و شکایت کنند و با رسانه‌های چگونه ارتباط داشته باشند و از فضای مجازی چگونه بهره‌مند شوند.

جهانگیری‌بلورچیان اظهار کرد: مدیران باید بدانند برای مردمی‌تر شدن از چه راهکارهایی استفاده کنند و یاد بگیرند که روابط عمومی یک دانش است و تنها «نام» نیست و اگر روابط عمومی خود را باور کنند می‌توانند در مسئولیت خود موفق شوند و هرگاه روابط عمومی خود را باور نکردند خود دچار مشکلاتی می‌شوند که بیرون آمدن از آن بسیار سخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه آسیب‌شناسی روابط‌عمومی باید از داخل اداره انجام شود، یادآور شد: روابط عمومی‌ باید خود را با علم روز همراه کرده و ابتدا خود را باور کند و برای حرفه و مسئولیت خود ارزش قائل شود و تا زمانی که ما برای خود و کار تخصصی خود ارزش قائل نشویم چگونه انتظار می‌رود مدیران بالادست و دیگر کارکنان به هنر ما احترام بگذارند و ما را باور کنند.

سرپرست حوزه معاونت فرهنگی‌ـ‌اجتماعی شهرداری لاهیجان، با بیان اینکه روابط عمومی‌ باید از دوره‌های نوین استفاده و از تجربیات روابط عمومی‌های موفق الگوبرداری کرده و ارتباط برقرار کند، متذکر شد: حضور در سمینار‌ها و جلسات تخصصی و مطالعه کتاب و مقالات منتشر شده از وظایف روابط‌عمومی است.

وی افزود: روابط‌عمومی باید با استفاده از سایت‌های تخصصی به علم خود بیفزاید و از یک روابط عمومی سنتی به مدرن ارتقا یابد و در این صورت می‌توان انتظار داشت که یک روابط عمومی موفق و به‌روز می‌تواند راهبر مدیر بالادست خود شود.

جهانگیری‌ بلورچیان با اشاره به اینکه روابط‌عمومی باید از برخوردهای نامناسب و ندیدن‌ها خسته نشود، یادآور شد: امیدواریم روابط عمومی‌ها دیده شوند و در آن روز شاید دکتر حمید نطقی پدر روابط عمومی ایران نیز از تلاش‌های ما راضی باشد.

کد خبر : ۳۷۱۲۵۷