خبرگزاری کار ایران

سخنگوی شورای اسلامی شهر کوزران سنجابی در گفت‌وگو ایلنا

بتن جایگزین مناسبی برای آسفالت است

سخنگوی شورای اسلامی شهر کوزران سنجابی گفت: ‌ارزانی و فراوانی سیمان، همراه با گران شدن قیر و کیفیت پایین آسفالت جاده‌ها، این فرصت را به وجود آورده است تا بتوان بتن را جایگزین آسفالت کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کرمانشاه، شهرداری کوزران سنجابی، برای اولین بار در غرب کشور با موفقیت کامل از بتن غلطکی در معابر شهر و جاده‌های دسترسی خود استفاده کرد.

هزینه‌های بالای آسفالت، گرانی قیر، نشست و دیگر مشکلات فنی آسفالت باعث شد شهردار و اعضای شورای این شهر به فکر جایگزینی بتن غلطکی با آسفالت باشد و به صورت پایلوت در چند معبر فرعی اجرا شود.

داود امامی، سخنگوی شورای شهر کوزران سنجابی دراین باره به خبرنگار ایلنا گفت: باید عزم همه مسئولان کشور در همه مجموعه‌ها در تحقق دستور شعار سال و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد  که در این راستا نیازمند به تغییر و تحول و حرکت به سوی نوآفرینی با تکیه بر داشته‌های داخلی و بالابردن کیفیت و کاهش هزینه‌ها باشیم.

امامی گفت: ارزانی و فراوانی سیمان، همراه با گران شدن قیر و کیفیت پایین آسفالت جاده‌ها، این فرصت را به وجود آورده است تا بتوان بتن را جایگزین آسفالت کرد. با نگاه به تاریخ جاده‌سازی در جهان و به ویژه در ایران و بررسی کیفیت جاده‌هایی که از سنگ و ساروج ساخته شده‌اند، همگی حکایت از دوام و کارایی آن در شرایط متفاوت آب و هوایی می‌کند.

سخنگوی شورای شهر کوزران گفت: هر ساله میلیاردها تومان از بودجه‌های عمرانی صرف ترمیم، بهسازی، حفظ و نگهداری روسازی جاده‌ها می‌شود و در روسازی جاده‌ها معمولاً از آسفالت قیری استفاده می‌شود. با توجه به هزینه بالای تولید، بازسازی و ترمیم رویه آسفالت و سازگار نبودن آن با محیط زیست و شرایط آب وهوایی کشور، بهتر است رویه دیگری به نام رویه بتنی فشرده غلتکی RCCP را جایگزین آسفالت در جاده‌ها کنیم. این نوع رویه پیشتر در کشورهای آمریکا، آلمان، استرلیا و … به کار گرفته شده است.

وی افزود: اکنون کشور ما با تولید سالانه حدود ۸۰ میلیون تن سیمان جزو چهار کشور بر‌تر تولید کننده سیمان در دنیاست. حتی پس از کسر مقدار سالانه صادرات این محصول، مازاد تولید هنگفتی بر مقدار نیاز واقعی کشور وجود دارد که یکی از راه‌های مصرف بهینه آن، ترویج روکش‌های بتن غلطکی در جاده‌های کشور است.

امامی خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه‎ریزی‌های صورت گرفته برای توسعه راه‌های استان، خصوصا افزایش روسازی راه‌ها، لازم است مدیران این بخش توجه ویژه‌ای به استفاده از روسازی‌های راه‌ها با استفاده از بتن غلطکی (RCC) داشته باشند.

سخنگوی شورای شهر کوزران گفت: اکنون در کشورهای توسعه یافته استفاده از روکش بتن غلطکی مرسوم است و در کشور ما نیز ده‌ها مورد وجود دارد و جای هیچ نگرانی برای انتقال تکنولوژی آن به داخل استان وجود ندارد.  اجرای لایه بیندر روی شانه راه‌ها و حذف توپکا باعث افتادگی کنار جاده‌ها و خطرات بی‌شماری برای رانندگان شده که در راه‌سازی‌های بتنی برطرف می‌شود.

تحمل بار سنگین در دمای بالا

امامی گفت: یکی از مزایای بتن غلطکی در روسازی راه، تحمل بارهای سنگین تحت دمای بالا است و در حالت سفت شده، شباهت بسیاری با بتن معمولی دارد و عناصر تاثیرگذار بر خواص بتن‌های معمولی مانند نسبت آب به سیمان و میزان تراکم، اثر مشابهی بر روی خواص بر روی بتن غلطکی در روسازی دارند.

سخنگوی شورای شهر کوزران افزود: با توجه به افزایش قیمت قیر، تاثیر آلایندگی آن بر محیط زیست و همچنین عدم کارایی مناسب در روسازی مناطق گرمسیر ساحلی و باند فرودگاهی، استفاده از بتن غلطکی معقول به نظر می‌رسد. همچنین سرعت در انجام بتن‌ریزی و همگونی آن با تجهیزات و ماشین آلات روسازی از مزایای استفاده از این بتن به شمار می‌رود.

محاسن استفاده از بتن غلطکی(Rcc) به جای آسفالت

امامی به مزایای استفاده از بتن غلطکی اشاره کرد و افزود: با توجه به افزایش قیمت قیر طی سال‌های اخیر و احتمال افزایش قیمت آن در آینده روسازی بتنی بسیار مقرون به صرفه‌تر از آسفالت است. همچنین در صورتی که  زیرسازی در لایه‌های سابگرید و ساب بیس از تراکم خوبی برخوردار باشد روسازی بتنی را می‌توان بر روی هر کدام از این لایه‌ها اجرا کرد.

وی به صنعت آسفالت به استفاده از مشتقات نفتی از جمله قیر که باعث آلودگی محیط زیست می‌شود اشاره کرد و گفت: کاملا" مشهود است که هزینه‌های اجرای این روسازی نسبت به آسفالت به ویژه در مورد نگهداری و مراقبت بعد از اجرا بسیار پایین‌تر و مقرون به صرفه‌تر است. نصب و جابجایی دستگاه بچینگ (بتن ساز) در مقایسه با کارخانه آسفالت آسان‌تر و کم هزینه‌تر است. از سویی بزرگ‌ترین حسن این روسازی هزینه پایین آن در نگهداری و راهداری بعد از اجراست، که این هزینه تقریباٌ ده برابر کمتر از آسفالت است.

امامی افزود: در معابر عمومی شهری که احتمال ایجاد برش‌های متفاوت توسط سازمان‌های مختلف از جمله آب، برق، گاز، مخابرات، فاضلاب و ... وجود دارد، در صورت استفاده از این روسازی بعد از اتمام عملیات اجرایی و حفاری آنان به سادگی قابل مرمت و بازسازی است و احتمال نشست کردن و خرابی آن بسیار پایین است.

سخنگوی شورای شهر کوزران گفت: از سایر مزایای این نوع روسازی می‌توان به حساسیت کم به روغن‌های ریخته شده مثل گازوییل و موادخورنده و همچنین نداشتن مشکلات ناشی از نشست اشاره کرد و عمر مفید بتن حداقل 2 تا 3  برابر آسفالت است.

گفتنی است این نوع روسازی به عنوان یک فناوری در حال رشد و توسعه محسوب می‌شود و کشورهای مختلف دنیا در زمینه‌های مختلف این نوع روسازی در حال انجام کار تحقیقاتی برای تکامل آن هستند.

کد خبر : ۳۷۱۲۲۶