خبرگزاری کار ایران

فریدون مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا:

بانک‌های بزرگ اروپایی به تدریج وارد معامله با ایران می‌شوند

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: بانک‌های بزرگ اروپایی اگر احساس کنند که ایران تمایلی به ورود در ماجراجویی‌ ندارد شرایط را برای معامله ایمن ببینند تدریجاً وارد معامله خواهند شد.

فریدون مجلسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به دیدار روز پنجشنبه نمایندگان عالی بانک‌های اروپایی با وزرای امور خارجه انگلیس و آمریکا گفت: با اینکه آقای کری به بانکدارهای اروپایی اطمینان داد که تعامل آنان با ایران از نظر آمریکا بلامانع است، اما بانک‌های اروپایی که قبلاً به دلیل معاملات با ایران خسارات هنگفتی پرداخته‌اند بیش از آنکه گوش به این توصیه‌های داخلی و خارجی بسپارند تحت تأثیر لابی‌های پولی و سیاسی اسرائیل و عربستان هستند که منافع بیشتری برایشان دارد تا تعامل با ایران.

او ادامه داد: شاید مذاکرات منجر به جلب توجه تعدادی از بانک‌های کوچک بشود که بخواهند در غیاب بزرگترها سودی ببرند. شاید هم کشورها مایل به توسعه روابط بازرگانی به سود صادرات و منافع ملی خود باشند، اما بانک‌ها همیشه محافظه‌کار هستند و به منافع خود می‌اندیشند. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که هم فیلیپ هاموند و هم جان کری گفته‌اند که آمریکا نمی‌خواهد مانع از سرگیری روابط میان ایران و بانک‌های آمریکایی باشد؛ چقدر چنین اظهاراتی با واقعیت منطبق است؟ اظهار داشت: در مورد بانک‌های اروپایی تصور می‌شود نگرانی و عدم تمایل بیشتر از جانب خود آن بانک‌ها باشد. اگر احساس کنند که ایران تمایلی به ورود در ماجراجویی‌ ندارد شرایط را برای معامله ایمن ببینند تدریجاً وارد معامله خواهند شد.

مجلسی در پاسخ به این سوال که چرا دستیابی و اجرای برجام نتوانسته است چشم‌اندازی برای اروپایی‌ها برای همکاری با ایران فراهم کند؟ تصریح کرد: اصولاً برجام فقط تحریم‌های شورای امنیت را فسخ کرد، اما سایر روابط سیاسی و اقتصادی تابع رفتارهای متقابل ایران و غرب است. در حال حاضر غرب خود را متعهد به حمایت از موجودیت اسرائیل می‌داند و اروپا هم ضمن رقابت‌هایی با آمریکا از لحاظ امنیتی و سیاسی با آمریکا هم‌اندیشی می‌کند.

او افزود: از برجام در اروپا استقبال خوبی شد، رؤسای کشورها و وزرای خارجه و هیات‌های اقتصادی به ایران آمدند و اقداماتی هم شد اما تأثیر سیاسی و بین‌المللی عبارت تهدیدآمیزی که روی موشک آزمایشی ایران نوشته شد و شدت گرفتن جنگ در سوریه که می‌توانست موقعیت مناسبی برای ایران در رفع بحران فراهم کند، عملاً جهان غرب را دچار تردید کرده و تبلیغات عربستان و اسرائیل بر آن دامن زده است.

این دیپلمات اسبق کشورمان در پاسخ به این سوال که ایران برای رفع نگرانی‌های بین‌المللی و ایجاد رغبت برای همکاری با تهران، چه اقداماتی باید انجام دهد؟ خاطرنشان کرد: تا زمانی که خصومت و در واقع جنگ پنهان میان آمریکا و ایران ادامه داشته باشد، فراهم آوردن شرایط متعارف امکان‌پذیر به نظر نمی‌رسد، زیرا به همان اندازه که آمریکا اسرائیل را مسئله حساس خودش می‌داند، ایران نیز نابودی آن دولت را مسئله راهبردی خود می‌داند. 

کد خبر : ۳۷۱۱۹۹