خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگری هشدار داد:

احتمال تکرار سرنوشت کارگران «چیت‌ری» برای کارگران «روغن قو»

asdasd
کد خبر : ۳۷۱۰۳۳

یک فعال صنفی کارگری نسبت به تکرارسرنوشت کارگران کارخانه تعطیل شده چیت شهر ری در مورد کارگران کارخانه روغن نباتی پارس قو هشدار داد.

«علی خدایی» با اعلام این خبر به ایلنا گفت: کارخانه روغن نباتی قو یکی از واحدهای باسابقه صنعتی شهر تهران است که از سالهای پیش تاکنون کارگران آن هرچند وقت یکبار با مشکلات صنفی مواجه بوده‌اند.

عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار استان تهران بابیان اینکه در راهپیمایی روز جهانی کارگر امسال گروهی از راهپیمایی کنندگان با دردست داشتن پارچه نوشته‌ای از مسئولان خواسته بودند که جلوی تعطیلی کارخانه روغن نباتی قو و بیکاری حدود ۳۰۰ کارگر شاغل این واحد صنعتی را بگیرند، افزود: ظاهرا دست‌هایی در کار است تا با آلاینده قلمداد کردن فعالیت‌های این واحد صنعتی زمینه تعطیلی و بیکاری کارگران را فراهم کند.

وی افزود: اینکه فعالیت یک واحد تولیدی مانند کارخانه روغن نباتی قو تا چه اندازه در آلایندگی هوایی که پایتخت نشینان آن را تنفس می‌کنند نقش دارد؛ ادعایی است که باید صحت آن از سوی مراجع رسمی که صلاحیت دارد بررسی و به اطلاع عموم مردم برسد اما تا آن زمان نمی‌توان و نباید با استفاده از ابزارهای رسانه‌ای اینطور به مردم تهران القا کرد که تمامی مشکلات تنفسی و ریشه تمامی بیماری‌های ریوی آن‌ها بخار آب سفید رنگی است که از دودکش‌های این کارخانه متصاعد می‌شود.

خدایی افزود: قطع یقین هراندازه که بخارات این سفید رنگ در آلوده شدن هوای تهران نقش داشته باشد باید تاچند برابر این میزان برای آلاینده بودن فعالیت خودروهای سنگین مستقر در پایانه مسافربری جنوب که دست‌برقضا در مجاورت همین کارخانه است سهم موثر در نظر گرفت.

وی افزود: البته مراد من از انجام این قیاس این است که چگونه طرح چنین ادعاهای بی‌پشتوانه‌ای چگونه می‌تواند امنیت شغلی کارگرانی را که ممکن است در خط تولید روغن نباتی و یا خط جابجا کردن مسافر مشغول کارند، تهدید کند و زمینه فروپاشی خانواده‌های آنها را مهیا کند.

عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران افزود: آیا کسی هست که بخواهد از مسئولان شهری در مورد زیان بار بودن گاز‌های شیمیایی که هر لحظه از اگزوز اتوبوس‌های شهری و برون شهری مستقر در پایانه مسافربری جنوب تهران متصاعد می‌شوند سوال کند؟

وی با یادآوری اینکه حدود یک دهه قبل با شیوه‌ای مشابه شاهد تعطیلی کارخانه چیت‌ری و بیکاری کارگران آن بودیم، افزود: واقعیت این است که دغدغه‌های بی‌شمار زندگی روزمره، قدرت ثبت وقایع مهم و تاثیر گذار را از انسان‌ها سلب کرده است و دیگر امروز کسی به خاطر ندارد که چطور کارگران چیت ری بیکار شدند و بعد تصور کند که چگونه این اتفاق ممکن است برای کارگران روغن نباتی قو تکرار شود.

وی با یادآوری اینکه آن زمان از مدیران چیت ری نقل می‌شد در زمینی که اکنون متری یک میلیون تومان ارزش دارد دیگر فعالیت نساجی توجیه اقتصادی ندارد، افزود: این احتمال وجود دارد که به زمین کارخانه روغن نباتی قو نیز با‌‌ همان دید نگاه شود.

افزود: واضح و مبرهن است که در یک دهه گذشته بهای ملک و مستغلات تا چه اندازه رشد داشته است و برای همین می‌توان بصورت سرانگشتی ارزش بهای زمین کنونی کارخانه روغن پارس قابل تصور است و پر بیراه نخواهد بود که گروهی بخواهند با جریان سازی و دست گذاشتن بر روی نقاط حساس افکار عمومی زمینه تعطیلی این کارخانه را فراهم کنند.

خدایی ادامه داد: حتی اگر کارفرمایی بخواهد در این شرایط کارخانه را سرپا نگهدارد بازهم در بهترین حالت دچار مشکل خواهد شد و در ‌‌نهایت با پیش کشیدن موضوعاتی همچون ضرورت انتقال کارخانه به بیرون شهر بازهم این امنیت شغلی کارگران است که به چالش کشیده خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز