خبرگزاری کار ایران

ماکان اشگواری و سردار سرمست روی استیج رفتند

اجراهای هفته موسیقی تلفیقی با کنسرت ماکان اشگواری و امیر صارمی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دوئت گیتار و آواز این دو هنرمند مدتی است اجراهای موفقی را پشت سر می گذارد و این بارهم مورد توجه مخاطبان واقع شد.

قطعات این اجراحاصل بداهه پردازی‌های دو دوست است که با گذشت زمان کامل شده است. ماکان اشگواری از معدود خواننده‌های «سبک جز» در ایران است و حالا این توانایی را کنار یک ساز(به عنوان همراه) بیشتر از همیشه به کار می‌گیرد. در این اجرا هم اشگواری در نقش یک «وکال جز» با استفاده از حنجره بداهه‌پردازی کرد و گاهی فقط در نقش یک ساز ظاهر شد. اشگواری پیش از این با آلبوم «هجده» و «ساحل‌تهران» و موسیقی فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» توانایی خود را نشان داده بود.

 در این کنسرت 13 قطعه اجرا شد که براساس اعلام ماکان اشگواری قرار است به زودی تعدادی از آن‌ها در آلبومی با نام «دور» منتشر شود. قطعه‌ای بی‌کلام  به همین نام برای شروع کنسرت انتخاب شده بود که تم اصلی این آهنگ براساس یک ملودی «بختیاری» است. اشگواری که تعلق خاطر زیادی به ابراهیم منصفی دارد دو قطعه با شعرهای ابراهیم منصفی اجرا کرد.

قطعه «نهنگ» با شعری از ابراهیم منصفی و براساس آهنگی با نام تانگوی آزادی از «لیبرتی زولا» اجرا شد که در انتهای برنامه با تشویق مخاطبان یک بار دیگر هم خوانده شد. اواسط برنامه اشگواری در واکنش به زنگ موبایل یکی از حضار گفت: ما آدم‌ها گاهی شرایطی را می‌سازیم که حتی با یک نوازش اشتباه می‌شکند؛ چه برسد به زنگ موبایل. در میانه اجرا، سردار سرمست به گروه اضافه شد و در دو قطعه این گروه را همراهی کرد.

ماکان اشگواری به دلیل سابقه و فعالیت‌هایی که در زمینه تئاتر دارد به راحتی حس را به وسلیه بدنش هم انتقال می‌دهد. او در واقع یک آرتیست با امضای خاص است که حتی با حرکت دست‌هایش مخاطب را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از دیگر قطعاتی که اجرا شد می‌توان از «همیشه»، «کنارم باش»، «هوس است» و «ها کن» نام برد.

پسر خوب جز

سردار سرمست همراه با امید بنکدار و فرهاد لقایی دومین گروهی بودند که در فستیوال موسیقی تلفیقی به اجرای برنامه پرداختند. سردار سرمست برای مخاطبان موسیقی جز شناخته شده و همراه با گروهی که سال‌ها پیش تشکیل دادند اولین تجربه‌های پیوند کلام فارسی با موسیقی جز را دارد. پس از چند سال کم‌کاری سردار به گروه پالت اضافه شد که البته باعث تعجب برخی از مخاطبان شد.

او همچنین گاهی به عنوان نوازنده مهمان با بمرانی هم می‌نوازد. همکاری با ماکان اشگواری و گروه کماکان هم از دیگر فعالیت‌های سرمست است. در اجرای دیشب سردار سرمست بدون هیچ سخنی اجرا را شروع  و پشت سر هم تمام قطعات را اجرا کرد. تنها با گفتن یک جمله از کسانی که در این کنسرت شرکت کردند تشکر کرد. گروه سرمست با ترکیب سازهای پیانو، گیتار باس و درامز در واقع سازبندی کلاسیک برای یک «تریو»ی جز است.

محور تمام قطعات ساز پیانو بود و گیتار باس هم برخی مواقع سولوی کوتاه یا دو نوازی با پیانو انجام می‌داد. نقش درامز در سراسر اجرا تنها همراهی و نگه‌داشتن «بیت» بود. اجرا و قطعات هم مانند سازبندی گروه کلاسیک بود. در واقع سرمست از فرم شناخته شده و آشنای جز برای قطعاتش استفاده کرده بود و اجرای استاندارد جز را شاهد بودیم. قدرت نوازندگی و تکنیک سرمست در این استایل مثال‌زدنی است و باعث شد چندیدن بار حین نواختن ارسال مورد تشویق قرار بگیرد. 

هفته موسیقی تلفیقی تهران که با تلاش خانه‌هنرهای شهری و همکاری سازباز برگزار می‌شود، امشب با اجرای گروه تلنگر و بمرانی ادامه پیدا می‌کند و علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه بلیت به سایت تیوال مراجعه کنند.

کد خبر : ۳۷۰۷۵۶