خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان مطرح کرد؛

وزن اتحادیه و تشکل‌ها در تحقق کامل واسپاری‌ها تعیین کننده‌ است

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان بر لزوم تشکیل اتحادیه‌های استانی و کشوری ناشران و کتابفروشان برای اجرای صحیح واسپاری امور نشر از جمله نمایشگاه کتاب به بخش خصوصی تأکید کرد.

محمود آموزگار در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، در ارزیابی روند واسپاری امور مرتبط با نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و صنعت نشر به اتحادیه و تشکل‌های نشر گفت: علی رغم تمام اقدامات صورت گرفته برای افزایش میزان واسپاری‌ها، اما تحقق این هدف نمره قبولی نمی‌گیرد. در هر حال اساس قوانین موضوعه بر دولتی کردن و اداره دولتی امور است.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان اضافه کرد: به عنوان مثال در قوانین حوزه نظام صنفی و اعضای صنف در فرآیندی دموکراتیک برای تعیین هیئت مدیره و رئیس اتحادیه اقدام می‌کنند. تمام مسئولیت‌ها هم بر اساس ساز و کار مشخصی تقسیم می‌شود. اتاق اصناف از مجموعه اتحادیه‌های صنفی تشکیل می‌شود و اجلاس اتاق در ادامه‌‌ همان روند دموکراتیک نسبت به تصویب موضوعات مبتلابه اتحادیه‌های صنفی در قالب مصوبات اتاق اصناف اقدام می‌کند ولی در قانون نظام صنفی نهادی بالا‌تر از اتاق اصناف به نام هیئت نظارت متشکل از چند نفر از وزراء و مسئولین دیگر قرار گرفته که اختیار رد مصوبات اتاق اصناف را دارد. این یعنی بخشی از ساز و کار واسپاری امور و تفویض اختیار به نهادهای صنفی با ذات واسپاری در تعارض است.

او اظهار داشت: در اینکه دولت بدنه‌ای متورم دارد که باید کوچک شود شکی نیست و خود قوه مجریه نیز بار‌ها به لزوم حل این مشکل اذعان داشته است. کوچک کردن دولت یعنی باید از تعداد کارمندان دولت کم شود و مثلا بدنه‌ای که در حال حاضر ۱۱۰۰ نیرو دارد با ۳۰۰ نفر می‌تواند اداره شود. مسلما شغل و تامین معاش افراد مازاد واجد اهمیت است. اگر مسئله معیشت و شغل این عده به صورت درست و انسانی حل شود احتمالا تازه می‌توان به کوچک کردن دولت و واسپاری صحیح امور به بخش خصوصی نزدیک شد.

آموزگار با اذعان به علاقه‌مندی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فرهنگی برای واسپاری امور نمایشگاه کتاب و صنعت نشر به تشکل‌ها یادآور شد: البته وزارت ارشاد و معاونت فرهنگی علاقه‌مند هستند تا واسپاری‌ها در سطح بیشتر و کاملا هم واقعی اتفاق بیفتد و تا امروز نیز نسبت به این مسئله عنایت داشته و سعی کردند روی موضوع واسپاری‌ها تمرکز کنند. بخشی از تحقق درست واسپاری‌ها هم به خود ما به عنوان اتحادیه و تشکل‌های نشر باز می‌گردد که بتوانیم وزنی مناسب با واسپاری در این جریان داشته باشیم. اتحادیه صنفی اصولا یک نهاد مدنی است که باید خواسته‌ها و مشکلات اعضا را جمع‌بندی کرده و به عنوان مطالبات صنفی به دولت انتقال دهد و نتیجه را به اعضای خود منتقل کند.

او افزود: درواقع فعالیت در یک اتحادیه صنفی کاری داوطلبانه است. این نهاد‌ها شرکت اقتصادی نیستند که دنبال فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی بروند. یا دنبال سود و زیان باشند این موضوعی است که در چگونگی واسپاری در تصمیم گیری‌ها موثر است. درواقع اتحادیه هم وظایف صنفی دارد و هم ملی، یعنی‌‌ همان طور که اشاره شد واسط یا رابطی است میان دولت و اعضای صنف که بدنهٔ جامعه را تشکیل می‌دهند. برای همین است که جمعیت ۲۰ میلیون نفری اصناف می‌توانند کارکردهایی موثر داشته باشند.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان سپس با اشاره به اهمیت تشکیل اتحادیه‌های استانی و کشوری در حوزه نشر بیان کرد: مهم است که در تمام استان‌ها اتحادیه ناشران و کتابفروشان تشکیل شود. اتحادیه ناشران و کتابفروشان قم فعال است و خوشبختانه پس از حل مسائلی مثل معافیت مالیاتی کتابفروشان بسیاری از استان‌ها نسبت به تشکیل اتحادیه ناشران و کتابفروشان استانی رغبت بیشتری نشان می‌دهند. اگر این اتحادیه‌ها تشکیل شوند می‌توانیم به سمت ایجاد اتحادیه سراسری ناشران و کتابفروشان برویم.

آموزگار ادامه داد: تحقق این موضوع نیز مستلزم این است که تشکیلات صنفی و اعضا دید درستی از همکاری با یکدیگر و فعالیت داشته باشند، نمی‌توانیم کاستی‌ها و مشکلات بخش صنف و تشکل‌های نشر را نادیده بگیریم و فقط از دولت درخواست واسپاری تمام و کمال داشته باشیم. در صورتی که ما کارکرد درست اتحادیه و تشکل‌ها را نشان دهیم می‌توانیم مطالباتمان را از دولت با قوت و انسجام بیشتری پیگیری کنیم.

کد خبر : ۳۷۰۷۲۶