خبرگزاری کار ایران

وزیر خارجه انگلستان:

ایران باید به جامعه بین‌الملل بازگردد

وزرای امور خارجه آمریکا و بریتانیا از مدیران ارشد بانک‌های اصلی اروپایی خواستند تا در تامین مالی پروژه‌های تجاری با ایران بعد از برداشته شدن تحریم‌های هسته‌ای علیه این کشور کمک‌های لازم را ارائه دهند.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتد پرس، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و فلیپ هاموند وزیر امور خارجه بریتانیا در نشستی با حضور مدیران ارشد ۹ بانک بزرگ اروپایی در خصوص نحوه تعامل بانک‌های اروپایی با ایران بعد از برداشته شدن تحریم‌ها شفاف‌سازی کردند.

وزرای امور خارجه آمریکا و بریتانیا از مدیران این بانک‌ها خواستند در تامین مالی پروژه‌های تجاری با ایران بعد از برداشته شدن تحریم‌های هسته‌ای علیه این کشور کمک‌های لازم را ارائه دهند.

روزنامه گاردین برداشته شدن تحریم‌ها را در ازای برچیده شدن بخشی از زیرساخت‌های برنامه هسته‌ای ایران خواند و نوشت با این حال تندورهای داخلی در ایران بر دولت روحانی فشار وارد کرده‌اند و ادعا می‌کنند که منافع اقتصادی‌ای که انتظار می‌رفت با برداشته شدن تحریم‌ها نصیب این کشور شود تا امروز حاصل نشده است.

در این نشست، نمایندگان بانک‌ها مدعی شدند که تشویق کلامی به تامین مالی پروژه‌های مشترک با ایران کمک کمی به کاهش نگرانی‌ها یا از بین بردن پیچیدگی‌ها و ریسک ناشی از تجارت با ایران داشته است.

فیلیپ هاموند به بانکداران اطمینان داد که تلاش دولت بریتانیا و آمریکا، کاهش فاصله بین تعهد سیاسی آمریکا به اطمینان از کارکرد درست توافق هسته‌ای و ورود ایران به سیاست تجارت جهانی و سیستم مالی بین المللی با واقعیت‌های موجود برای بانکداران در عمل است.

وزیر خارجه انگلستان همچنین تصریح کرد که هدف اصلی و راهبردی ما بازگرداندن ایران به جامعه بین‌الملل و عادی‌سازی روابط تجارتی با ایران است.

او تاکید کرد که اگر در این هدف شکست بخوریم، شانس استفاده از دیگر مزایای آن که انرژی بسیاری برایش صرف شده را از دست خواهیم داد.

هاموند همچنین گفت ما تلاش می‌کنیم دلایل عدم ارتباط بین اهداف سیاسی و واقعیت‌های اقتصادی و بانکی را بفهمیم و شکاف موجود بین این دو مسئله را برطرف کنیم.

کد خبر : ۳۷۰۶۸۳