خبرگزاری کار ایران

با برگزاری فصل اول، دوسالانه معماری تهران آغاز شد

مهران داوری (مجری (کیوریتور) فصل اول اولین بی‌ینال معماری تهران) گفت: بی‌ینال معماری تهران به مدت ۶ ماه و در سه فصل انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهران داوری (مجری (کیوریتور) فصل اول اولین بی‌ینال معماری تهران در افتتاحیه صمیمانه اولین دوسالانه معماری و شهرسازی (event) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امسال با همت وزارت راه و شهرسازی اولین دوسالانه معماری و شهرسازی را برگزارکردیم.

او با اشاره به اینکه ماحصل بیش از یکسال جلسات و تلاش بسیار است افزود: مدت زمان این بی‌ینال ۶ ماه است که در طی سه فصل اجرا خواهد شد.

نمایش گردان اولین دوسالانه معماری تهران در این باره توضیح داد: اولین فصل نمایشگاه داخلی است و تا ۲۳ تیرماه ادامه دارد، فصل دوم از تیرماه آغاز می‌شود و درباره معماری شهری است، در حقیقت ایده پردازی‌هایی درباره ورود روش‌های معماری در شهر و تعامل آن با مردم توسط جامعه معماری صورت گرفته و در فصل دوم این بی‌ینال ارائه می‌شود. درباره فصل آخر نیز در آینده توضیحاتی ارائه خواهد شد.

داوری درباره اهداف این دوسالانه گفت: اصلیترین هدف ما تعامل بین جامعه و ماهیت معماری ست تا بتوانیم با پروژه‌هایی که انجام شده مرزهای معماری را گسترش دهیم همچنین با جامعه دانشجوی معماری در تعامل باشیم و در ‌‌‌نهایت معماری را تقویت کنیم.

او با بیان اینکه در فصل اول ۱۲ نمایشگاه برگزار می‌شود، اضافه کرد: با تلاش بسیار توانستیم تمام آثار منتخب متعلق به سال ۲۰۱۴ جایزه ریبا (جایزه سلطنتی معماری انگلستان) که یکی از مهم‌ترین جایزه‌های معماری جهان است را به این بی‌ینال بیاوریم.

نمایش گردان اولین دوسالانه معماری با بیان اینکه برنامه دیگر ما در فصل اول نمایشگاه «شهر پس از نفت» است، تصریح کرد: این نمایشگاه در فروردین با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد. سعی شده با پروژه‌هایی که در این نمایشگاه ارائه شده ارگان‌ها و نهادهای دیگر مانند سازمان محیط زیست و وزارت نفت را با نگاه‌های جدید معماری آشنا کنیم.

داوری توضیح داد: نمایشگاه شهر پس از نفت درباره شهرهایی است که با مصرف انرژی کمتر، سوخت کمتری مصرف می‌کنند همچنین در این نمایشگاه ایده پردازی‌هایی ارائه شده که نشان می‌دهد پس از نفت چه اتفاقی برای شهر‌ها می‌افتد.

او درباره حمایت‌های وزارت راه و شهرسازی از بی‌ینال معماری تهران گفت: حضور وزیر راه در افتتاح نمایشگاه شهر پس از نفت برای بخش معماری خیلی پرسابقه نیست و این اتفاق بسیار مثبتی برای جامعه معماری است.

نمایش گردان بی‌ینال معماری تهران با بیان اینکه با سم جی کوبی، استاد دانشگاه AA انگلستان مکاتبه داشتیم و آخرین کتاب منتشر شده او در زمینه معماری برای نمایش در این بی‌ینال فرستاده شد، اظهار کرد: پروژه سمانه معافی، مقایسه کاروانسراهای دوره صفوی و مسکن است که در فصل اول ارائه شده است.

داوری ادامه داد: پروژه مشاع با موضوع فضاهای مشاع در تهران، که کار مشترکی بین معماران ایرانی و خارجی است، رونمایی از اپلیکیشن پیاده و پروژه نام که اولین نمایشگاه مجلات مستقل معماری و شامل ۱۵ مجله مستقل و معتبر از سراسر دنیاست و به همت دانشجویان دانشگاه تهران ارائه شده؛ از دیگر برنامه‌های این دوسالانه است.

او به پروژه تکامل مهران قالقی اشاره و تصریح کرد: این پروژه درباره تلفیق معماری سنتی ایران با بروز‌ترین نرم افزارهای تحلیل سازه‌ای است و ماحصل آن تصاویر بسیار جذابی است همچنین دو پروژه مکان اثر مانی نیکچیانی و زخم اثر علی پناهی از هنرمندان هنرهای دیجیتال در اولین فصل این بی‌ینال ارائه شده است.

نمایش گردان اولین دوسالانه معماری درباره نشست‌های زیر مجموعه این بی‌ینال افزود: نشست شهر پس از نفت، نشست ایران شهر، ورکشاپ‌ها و نشست‌های تخصصی از برنامه‌های این بی‌ینال است.

داوری درباره چشم انداز این بی‌ینال گفت: جشنواره‌ها و بی‌ینال‌های معماری در دنیا سال‌ها در حال برگزاری است و باعث می‌شود گفتگویی بی‌جامعه معماری آن کشور با هم و جوامع معماری بین المللی صورت گیرد. این گفتگو‌ها باعث رشد جامعه معماری می‌شود.

او با بیان اینکه این بی‌ینال رویکرد پژوهشی و اجتماعی دارد، ادامه داد: از دیگر چشم اندازهای ما این است که مردم و قشر دانشجو به راحتی در جریان پژوهش‌های معماری قرار گیرند چراکه قشر دانشجو با فضای پژوهش در معماری آشنا نیستند.

نمایش گردان اولین بی‌ینال معماری با بیان اینکه جامعه بین المللی تمایل زیادی به برگزاری این دوسالانه داشتند، افزود: در حقیقت این دو سالانه‌ها هستند که گفتگو بین جوامع مختلف معماری را افزایش می‌دهند و در سال‌های آینده مطمئن هستیم اتفاقات بهتری در زمینه بین المللی خواهد افتاد.

داوری درباره تاثیر این بی‌ینال در فضای معماری شهری گفت: مسلما در صورت ادامه این دو سالانه‌ها تاثیرات مثبت آن را در جامعه معماری و پس از آن در فضای شهری شاهد خواهیم بود.

او در پاسخ به این سوال که آیا این دوسالانه‌ها در شهرستان‌ها نیز برگزار می‌شود، عنوان کرد: در سراسر دنیا رسم بر این است که دوسالانه‌ها و فستیوال‌ها به نام یک شهر شناخته می‌شود مانند بی‌ینال ونیز یا سیدنی و شهر‌ها سعی می‌کنند با برگزاری چنین فستیوال‌هایی هویتی برای خود ایجاد کنند البته امیدواریم شهرستان‌ها نیز از این فستیوال تبعیت کنند و ما شاهد برگزاری چنین فستیوال‌هایی مثلا در اصفهان باشیم.

کد خبر : ۳۷۰۶۱۷