خبرگزاری کار ایران

همایون امیرزاده:

در صیانت از یارانهٔ اختصاص داده شده به نشر جدی هستیم

امیرزاده از ارجاع پرونده‌های تخلف مرتبط با نقد کردن بن کارت‌ها به مراجع ذی صلاح حقوقی و قضایی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، همایون امیرزاده (رئیس شورای نظارت و ارزشیابی نمایشگاه کتاب تهران) تخلف نقد کردن بن‌های کارت‌ها بدون فروش کتاب را مسئله‌ای جدی دانست و گفت: هیات رسیدگی به تخلف ناشران با جدیت وضعیت استفاده از بن کارت‌های خرید کتاب در نمایشگاه را رصد کرده و نسبت به تخلف در این حوزه حساس است. امسال با توجه به افزایش میزان یارانه و مشمولیت گروه‌های بیشتری در حوزهٔ برخوردار از یارانه، برخی از افراد کم مسئولیت اقدام به نقد کردن بن کارت‌ها بدون فروش کتاب کرده و می‌کنند.

امیرزاده تاکید کرد: هیات رسیدگی به تخلفات با دقت تخلفات مرتبط با بحث بن‌ها را رصد می‌کند و علاوه بر برخورد با خاطیان، پرونده‌های مذکور را برای طی مراحل قضایی و حقوقی به مراجع ذی صلاح ارجاع داده و معرفی می‌کند.

رئیس شورای نظارت و ارزشیابی نمایشگاه دربارهٔ نحوه اعمال نظارت‌های لازم برای جلوگیری از تخلف در حوزهٔ بن کارت‌ها نیز اظهار داشت: سامانه رصد کارت خوان‌های موجود در نمایشگاه با استفاده از نرم افزار‌های موجود زیر نظر کار‌شناسان خبره مالی در قالب کارگروه نظارت اجرایی تمام فعالیت کارت خوان‌های نصب شده در نمایشگاه را از روز اول تا ساعت پایانی برگزاری این دوره از نمایشگاه رصد کرده و با دریافت هشدارهای مربوط به حساب ناشران، به گردش‌های مالی و تراکنش‌های غیر معمول واکنش نشان می‌دهد.

او افزود: نهایتا با کنترل موردی موارد غیر معمول تراکنش‌ها تخلف‌های مرتبط با بن کارت‌ها را شناسایی کرده و تعدادی از متخلفین نیز شناسایی شده‌اند. علاوه بر این فاکتورهایی مثل فاصله زمان ثبت تعداد تراکنش‌هایی که پشت سر هم ثبت می‌شود و مبلغ عموما رند و مطابق با میزان شارژ موجود در بن کارت‌ها نیز در تشخیص موارد تخلف به هیئت رسیدگی به تخلفات کمک می‌کند. ضمن هشدار جدی به اطلاع ناشران می‌رسانیم که این مسیر کنترل فرآیند مالی نمایشگاه همچنان در دو روز باقیمانده ادامه خواهد داشت تا از یارانه‌هایی که برای حمایت از صنعت نشر و ناشران حرفه‌ای لحاظ شده صیانت شود.

امیرزاده همچنین در توضیح میزان مبالغ مورد تخلف در نقد کردن بن کارت‌ها تصریح کرد: مبالغ موردهای تخلف اعداد مختلفی هستند اما هیچ کدام از ارقام ثبت شده با تعداد کتاب‌های عرضه شده توسط ناشر متخلف همخوانی ندارند و اساسا یکی از ملاک‌های احراز تخلف نیز همین نکته بود و هست. به عنوان مثال بن کارت‌های حوزه دانش آموزان که عمدتا باید در بخش کتاب‌های کودک و نوجوان یا آموزشی بیشترین تراکنش‌ها را می‌داشت توسط ناشرانی متخلف در دیگر بخش‌های غیر مرتبط مثل دانشگاهی آن هم بدون فروش کتاب به پول نقد تبدیل شده بودند.

وی ادامه داد: تا روز نهم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۴۱ ناشر ضمن بسته شدن غرفه تا پایان نمایشگاه بیست و نهم از حضور در نمایشگاه ۹۶ و تمام نمایشگاه‌های استانی محروم شدند که ۶ مورد از این محرومیت‌ها به دلیل تخلف در حوزه بن کارت و نقد کردن بن کارت‌ها بدون فروش کتاب بوده است. البته سایر تخلفات نیز در حوزهٔ صنفی و شکلی بوده و هیچکدام از رای‌های صادره ناظر به بحث‌های محتوایی کتاب‌ها نیست.

به گفته میرزاده نقد کردن بن کارت‌های الکترونیک بدون فروش کتاب، عرضهٔ کتاب‌های غیر به صورت گسترده، عرضه و فروش آثار سایر ناشران، فروش کالاهایی غیر از کتاب (اسباب بازی، پازل، سی دی، نرم افزار) و عدم رعایت حجاب و شئونات اسلامی از سوی غرفه داران و ارائه کتب افست بدون مجوز مصادیق اصلی تخلفات در نمایشگاه کتاب تهران هستند.

کد خبر : ۳۷۰۶۰۹