خبرگزاری کار ایران

یک نماینده مجلس:

كی‌روش باید توبیخ شود

asdasd
کد خبر : ۳۷۰۳۱

شاید بهتر باشد این نکته به سرمربی تیم ملی گوشزد شود که او در استخدام دولت ایران است و حق ندارد خط قرمزهای نظام مقدس جمهوری اسلامی را زیر پا بگذارد.

رحیم زارع، نایب رئیس كمیته فوتبال و فوتسال فراكسیون ورزش مجلس با انتقاد از فدراسیون فوتبال و سوء مدیریت علی كفاشیان گفت و گوی كی روش با تلویزیون بی بی سی را اقدامی در جهت شكستن خط قرمزهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برشمرد. وی تاكید می كند كه سرمربی تیم ملی باید مورد توبیخ قرار بگیرد.

متن گفت وگوی مثلث با وی را می خوانید.

آقای زارع! اخیرا سرمربی تیم ملی فوتبال ایران با تلویزیون بی بی سی مصاحبه ای داشته است. این اقدام کارلوس کی روش حساسیت ها و واکنش های منفی خیلی ها را باعث شده است. نظر شما در این باره چیست؟

ببینید، از دو منظر باید به این اقدام کارلوس کی روش نگاه کرد؛ بحث فوتبالی و بحث غیر فوتبالی. در بحث فوتبالی کی روش سخنانی را مطرح کرده است که فدراسیون وظیفه دارد آن را بررسی کند و این کارشناسان فوتبال هستند که می بایست با تحلیل این حرف ها درباره درست یا غلط بودن آن اظهار نظر کنند. البته تا جایی که من خبر دارم بخشی از اظهارنظرهای کارلوس کی روش در این مصاحبه باعث دلخوری برخی از اهالی فوتبال هم شده است. به عنوان مثال مسئولان باشگاه پرسپولیس اعتقاد دارند که خود کی روش در حواشی که برای این تیم به وجود آمد کم تاثیر نبوده است. اما در بحث غیر فوتبالی این اتفاق باید از این حیث مورد بررسی قرار بگیرد که آقای کی روش با رسانه ای صحبت کرده است که در عناد با جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی فروگذار نبوده است و همواره این دشمنی را در مقاطع مختلف آشکار کرده است. شاید بهتر باشد این نکته به سرمربی تیم ملی گوشزد شود که او در استخدام دولت ایران است و حق ندارد خط قرمزهای نظام مقدس جمهوری اسلامی را زیر پا بگذارد.

او باید منافع ملی ایران را در نظر می گرفت. اتفاقی که به نظرم نه تنها رخ نداد بلکه او اشکارا به مردم و نظام بی احترامی کرد.

این منافع را بیشتر توضیح می دهید؟

او باید رفتاری از خود نشان دهد که به نظام ایران لطمه ای وارد نشود.

به نظر شما كارلوس كی روش از انجام این مصاحبه آن هم با رسانه ای كه گفت و گو با آن خط قرمز جمهوری اسلامی محسوب می شود چه هدفی داشته است؟

نمی توان فضا را خیلی بدبینانه دید. به نظرم باید این اقدام كی روش را منصفانه بررسی كرد. او كار اشتباهی كرده است. هر چند فدراسیون فوتبال مقصر اصلی این ماجرا است اما نظر شخصی من این است كه كی روش با این مصاحبه در واقع قصد داشته فضای ناكامی های اخیر خود را تغییر دهد و توپ را به زمین دیگری بیندازد.

منظورتان چیست؟

منظورم روشن است. او قصد داشته با این كار مخالفت هایی بخرد تا نتایج ضعیف تیم ملی و باخت های تاریخی اش به چشم نیاید. در واقع مساله ما و او صورت دیگری داشته باشد و اگر نه چه كسی است كه نداند خود كی روش حتما از تبعات مصاحبه با رسانه بی بی سی مطلع بوده است.

یعنی كی روش با این كار قصد داشته از فشار انتقادات فرار كند؟

شاید چنین چیزی حالا كه تب بازی های لیگ بالا گرفته احتمال قوی نباشد اما به هر حال او به دنبال بهانه هایی است كه ناكامی های اخیرش را توجیه كند. او با این كار قصد داشته رسانه ها، مسئولان و همه ما را به نوعی از ارزیابی عملكردش دور كند. ببینید، ما بعد از انقلاب مربیان زیادی را در تیم ملی داشته ایم. اما تنها برای این مربی بوده كه هر خواسته ای كه داشته است به آن تن داده ایم. تمام امكانات و اختیارات را به او واگذار كرده ایم. فدراسیون در مقاطع مختلف هر كاری كه این مربی خواسته انجام داده است. او دو سال است كه مربی تیم ملی است اما چه اتفاقی برای فوتبال ملی ما رخ داده است. ما بزرگ نشده ایم كه كوچك تر شده ایم. تاریخی ترین باخت ها را همین كارلوس كی روشی به ثبت رسانده كه حالا خیلی راحت به خودش اجازه می دهد با رسانه ای بیگانه كه معاند نظام مقدس جمهوری اسلامی است مصاحبه كند. فدراسیون فوتبال هم هیچ گاه در مورد كارهای عجیب این مربی وی را مورد بازخواست قرار نداده است. خب این یعنی سوءمدیریت. یعنی افتضاحی كه فقط از عهده این فدراسیون برمی آید.

فدراسیون چه كاری باید انجام دهد؟

فدراسیون باید در مورد این اقدام كی روش این مربی را مورد بازخواست قرار دهد. بازخواست نه به صورت تشریفاتی. بلكه فدراسیون باید كی روش را توبیخ كند. در ضمن فدراسیون باید عملكرد فنی این مربی را نیز بررسی كند و واقعیت ها را به مردم بگوید. در واقع این فدراسیون فوتبال و شخص علی كفاشیان است كه باید پاسخگو باشد.

چرا این قدر فدراسیون را مقصر می دانید؟

مقصر اصلی فدراسیون فوتبال است. چون اگر زمانی كه افشین قطبی آن حرف ها را علیه مردم و مملكت ما در همین بی بی سی مطرح كرد این فدراسیون گوش او را می گرفت و توبیخ اش می كرد دیگر برای دومین بار این اتفاق رخ نمی داد. اما فدراسیون در آن مقطع مربی كه با آن وضعیت و ناكامی از پرسپولیس رفته بود و در بی بی سی چهره زشت و غیر واقعی از ایران به دنیا معرفی كرد را به تیم ملی آورد و در نهایت هم تیم ملی نتوانست به جام جهانی برود. افشین قطبی هم آن زمان با آن مصاحبه قصد داشت ناكامی هایش را توجیه كند.

اما فدراسیون فوتبال فعلا سكوت كرده است. چرا؟

دلیل این اقدام فدراسیون نیز روشن است. آنها سال ها است كه برابر هر اتفاق تلخی كه در فوتبال ما رخ می دهد سكوت می كنند. وقتی تیم ملی به جام جهانی نرفت این اقایان سكوت كردند. وقتی در رده های پایه ناكامی نصیب مان شد این آقایان سكوت كردند. وقتی تیم امید ما به المپیك نرفت هیچ كدام از این آقایان پاسخگو نبودند. حتی وقتی تیم فوتسال ما كه همیشه جز بهترین ها بود اخیرا ناكامی بزرگی را در مسابقات جام جهانی تجربه كرد این فدراسیون سكوت كرد. بنابراین سكوت در مقابل اقدام عجیب سرمربی تیم ملی نیز كه دیگر جای خود دارد.

مجلس شورای اسلامی و به خصوص فراكسیون ورزش مجلس چگونه قصد دارد به ماجرای كی روش ورود كند؟

ببینید، مجلس به عنوان نهادی نظارتی می تواند اقدامات موثری در این زمینه انجام دهد. خوشبختانه وزیر ورزش با مجلس ارتباط مستقیم و خوبی دارد و هرگز نخواهد گفت كه من پاسخگوی سئوالات مجلس نیستم. بنابراین ما می توانیم در این زمینه با وزیر ورزش صحبت كنیم تا هر چه زودتر به این مشكلات و حواشی كه فدراسیون فوتبال به وجود آورده است رسیدگی كند و یا اینكه از علی كفاشیان بخواهیم در جلسه ای كه به میزبانی ما انجام خواهد شد در مجلس حضور پیدا كند و توضیحاتی درباره این اتفاق ناخوشایند مطرح كند. اینها راهكارهای عملی ما در ارتباط با حاشیه اخیر است. هر چند باید صبر كنیم كه كی روش به ایران برگردد. به نظرم فدراسیون فوتبال بای این مربی را جریمه كند.

اما فدراسیون می تواند با هماهنگی با این مربی یك جریمه صوری برایش در نظر بگیرد و از این بحران نیز عبور كند. این طور نیست؟

طبیعی است كه وقتی در فوتبال قراردادها شفاف نیست چنین گمانه هایی نیز مطرح می شود. اگر نهادهای مسئول امروز از فدراسیون فوتبال قرارداد كی روش را بخواهند خیلی راحت می توانند پیگیری كنند كه این جریمه اعمال شده است یا خیر. به هر حال در همه جای دنیا این شفاف سازی وجود دارد و در فوتبال ایران نیز باید قرارد ادها به خصوص قراراد مربیان تیم ملی با مردم در میان گذاشته شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز