خبرگزاری کار ایران

مرمت مسجد سفید مراغه 80 درصد پیشرفت داشته است

asdasd
کد خبر : ۳۶۹۷۱

تاریخ بنای مسجد سفید مراغه با توجه به کتیبه سنگی مرمری بالای درب ورودی مسجد متعلق به دوره شاه طهماسب صفوی است.

ایلنا- تبریز: رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی از اتمام 80 درصد عملیات مرمتی مسجد سفید شهرستان مراغه خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا تراب محمدی در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: با اتمام بخش عمده ای از مرمت این مسجد، جزئیات و اقدامات پایانی بازسازی باقی مانده است.

وی با اشاره به مرمت های صورت گرفته در مسجد سفید خاطرنشان كرد: تخریب بخش های الحاقی، ساخت فضای كفش كنی، سرویس های بهداشتی و آبدارخانه، همسطح سازی و حذف شمع های بتنی، خاكبرداری بخش داخلی مسجد، بندكشی، ترمیم آجرهای فرسوده، نماكاری و بازسازی ورودی از جمله اقدامات مرمتی صورت گرفته در این مسجد به شمار می رود.

محمدی یادآور شد: سفیدكاری داخل مسجد، مرمت دو ستون چوبی و تعویض در و پنجره ها دیگر اقدامات مرمتی در حال اجرا در مسجد سفید مراغه به شمار می رود.

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، اعتبار اختصاص یافته برای مرمت این مسجد را بالغ بر 600 میلیون ریال عنوان كرد و گفت: تاریخ بنای مسجد سفید مراغه با توجه به کتیبه سنگی مرمری بالای درب ورودی مسجد متعلق به دوره شاه طهماسب صفوی است.

محمدی مسجد سفید مراغه را از نظر معماری یكی از زیباترین مساجد تاریخی مراغه و آذربایجان شرقی عنوان كرد و گفت: این مسجد بصورت سقف چوبی و با دیوارهای خشتی بنا شده كه سقف آن با طرح‌های گل و بوته تزئین شده است.

وی با بیان اینكه نمای مسجد سفید مراغه با آجر و به سبك حصیری تزئین یافته است، گفت: وجود سه كتیبه سنگی، استفاده از رنگهای طبیعی در رنگ آمیزی تزئینات و داشتن سه ستون چوبی مقرنس كاری شده از ویژگیهای این مسجد تاریخی است.

مهندس تراب محمدی با اشاره به تزئینات به كار رفته در این بنا اظهار داشت: سرستونها و شاه تیرها، تیرها و پرده های چوبی این مسجد همگی دارای انواع طرح های اسلیمی و ختایی با آبرنگ هستند.

محمدی وسعت مسجد سفید مراغه را 100 متر مربع اعلام كرد و یادآور شد: این بنا به شماره 9185 در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز