خبرگزاری کار ایران

سخنگوی بانک مرکزی خبر داد:

توسعه تجارت خارجی کشور با ارزهای محلی

asdasd
کد خبر : ۳۶۹۶۴

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور با بیان اینکه تقاضا برای واردات کالا به دلار مربوط به گروه‌های کالایی سه تا هشت در مرکز مبادلات ارزی رو به کاهش است، گفت: خوشبختانه تقاضا برای ارزهای محلی (ارز کشورهای بازار هدف) افزایش یافته است.

سخنگوی بانک مرکزی گفت: الگوی تجارت خارجی کشور در ماه‌های اخیر متحول شده است و اگر ظرفیت طرف‌های عرضه افزایش یابد تخصیص ارز به کالاهای بیشتر به ویژه الویت ۹ هم بررسی می‌شود.
به گزارش ایلنا، کریمی گفت: واردات کالا در الگوی تجاری کشور بر استفاده ازارزهای محلی یا بازار هدف متمرکز شده است که شدت تقاضای را از دلار کم می‌کند.
کریمی اضافه کرد: دلار آمریکا برای تامین مصارف خدماتی مانند ارز مسافرتی، دانشجویی و درمانی و بیشتر به صورت اسکناس تقاضا می‌شود و در این باره هم مشکلی نداریم.
سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور با اشاره به اینکه قیمت ارز در شبکه صرافی‌های مجاز متاثر از میزان عرضه‌ ارز در مرکز مبادلات ارزی، به ویژه ارزهای پرمتقاضی است، افزود: با تقویت عرضه‌ ارز در سه ماهه دوم‌ فعالیت مرکز، شاهد نزدیکی بیشتر نرخ ارز در شبکه صرافی‌های مجاز و مرکز مبادلات ارزی خواهیم بود و با توجه به صادرات نفتی و غیر نفتی و فزونی آن بر واردات کشور، ثبات نسبی در بازار ارز در سال اینده هم ادامه خواهد یافت.
مرکز مبادلات ارزی کشور در بیش از سه ماه فعالیت خود با تدبیر رویکرد استفاده از ارزهای ملی کشور‌ها (بازارهای هدف) برای واردات مواد اولیه و گروه‌های کالایی ۳ تا ۸ به کشور، موجب دور زدن محدودیت‌های یک جانبه آمریکا و اروپا در عملیات تجاری شده است.
کریمی تصریح کرد: این موفقیت نتیجه تطابق تدریجی الگوی تجاری کشور و سبد ارزی مرکز مبادلات ارزی و حذف عوامل غیراقتصادی ناشی از تحریم‌های یک جانبه آمریکا و اروپا است و تلاش می‌کنیم با تقویت عرضه‌ ارز در سه ماهه دوم‌ فعالیت مرکز، فاصله نرخ ارز در شبکه صرافی‌های مجاز و مرکز مبادلات ارزی کشور به میزان بیشتری کاهش یابد.
سخنگوی مرکز مبادلات ارزی با اشاره به ابهام دستورالعمل اجرایی انتقال ارز صادراتی به وارد کنندگان گفت: صادرکنندگان برای واردات کالا از محل درآمدهای ارزی خود با مراجعه به سازمان توسعه تجارت اقدام به ثبت سفارش کنند.
وی افزود: صادرکنندگان پس از ثبت سفارش وجه ارزی حساب‌های خارجی خود را می‌توانند به فروشندگان خارجی پرداخت و کالاهای خود را وارد کنند. البته صادرکنندگان می‌توانند با مراجعه به دفا‌تر اسناد رسمی، اظهارنامه صادراتی خود را به وارد کننده مورد نظر انتقال دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز