خبرگزاری کار ایران

شهردار کاشان خبر داد:

تدوین سند راهبردی زیباسازی شهر کاشان

asdasd
کد خبر : ۳۶۹۳۵

سند راهبردی زیباسازی شهر کاشان با تأکید بر ارتقاء هویت اسلامی–ایرانی" تدوین می شود

ایلنا - كاشان: شهردار كاشان گفت: سند راهبردی زیباسازی شهر کاشان با تأکید بر ارتقاء هویت اسلامی–ایرانی" تدوین می شود.

سعید مدرس زاده در گفتگو با خبرنگار ایلنا در كاشان با اعلام این  خبر، در خصوص نظام مدیریت و برنامه‌ریزی شهری، زیباسازی فضاهای شهری گفت: این طرح به عنوان مطالعات راهبردی، به دنبال ایجاد وحدت رویه در تمامی عرصه‌های مربوط به فعالیت زیباسازی از سطح كلان تا خرد است و در نهایت وارد ابعاد كمی و تعاریف دقیق و ضوابط و استاندارد خواهد شد.

سعید مدرس زاده با اشاره به اینکه گفت: اجرای این طرح در برنامه ریزی اولیه به صورت یکساله پیش بینی شده است. گفت: عنصر كیفیت بخش به محیط زندگی شهر از مهم‌ترین زمینه‌هایی است كه بستر نوآوری و خلاقیت‌های هدفمندانه و توسعه فراگیر را پدیدار می‌سازد.

وی با اشاره به اینکه: فضاهای شهری و هر چه در این قالب قرار می گیرد امروزه به عنوان مهمترین اصول در نظام برنامه ریزی ساختار مدیریت شهری محسوب می شود گفت: مدیریت شهری تکریم و کرامت شهروندی را با معیارهایی می سنجند که بر ابعاد مختلف روحی و روانی شهروندان تأثیرگذار باشد

وی با تاکید بر سیما و منظر شهری و با الهام از باورها، نگرش‌ها و ارزش‌های دینی و ملی گفت: امروزه فقدان سندی راهبردی که تمامی عرصه‌های مربوط به فعالیت زیباسازی همراه با ارتباطات و تعامل با سازمان­های دیگر را از سطح كلان تا خرد را در چارچوب ماموریت­های اداره زیباسازی تحت پوشش قرار داده و با تفسیر کالبدی و بصری سیاست­های کلان طرح جامع شهر کاشان و سایر اسناد بالادستی راهکارهای مناسب را با توجه به موضوع منظر شهری برای یافتن افق مناسب و هم جهت با سایر نهادهای شهری تبیین نماید، بیش از پیش احساس می­شود.

شهردار کاشان خاطر نشان کرد: سند راهبردی زیباسازی کاشان با رویکرد نگرش به زیباسازی در شهر کاشان و بر پایه اصول پایداری در راستای مباحث کلی پایداری، اجتماعی و فرهنگی، اقتصادی و زیست محیطی شکل می گیرد.

معاون خدمات شهری شهرداری کاشان هم در این خصوص گفت: با اجرای این طرح و از طریق بازشناسی موارد كیفی فضاهای شهری و شاخصه‌های آنها از نظر بصری و كاركردی و رصد پتانسیل­های طبیعی شهر و به ظهور رساندن این موارد مانند: قنوات، پستی و بلندی­ها، چشم اندازها، کوه و پوشش گیاهی و روش‌ها و الگوهای مناسبی برای رسیدن به كیفیت مطلوب و اثر گذار در عرصه‌های عمومی شهر را در گام­های هماهنگ با امکانات و توسعه­های شبکه­های زیرساختی ارائه می­نماید.

مهندس مجتبی ولی پناه افزود: موضوعاتی چون عوامل تأثیرگذار بر منظر و مبلمان شهری، هنرهای شهری، فضاهای عمومی، پیاده‌رو، مناسب‌سازی، توجه به نشانه‌ها و هویت بصری، طبیعت شهری، افزایش و بهبود تعاملات اجتماعی، توجه به نیازهای كودكان و برخی از زمینه­ها چون نماهای شهری و تعیین ضوابط کلی منطقه­ای که موجب احراز هویت می­شود و یا راهکارهای ضابطه­ای که از هرج و مرج شکلی جلوگیری می­کند، با همکاری نهادهای ذیربط و هماهنگی با مدیریت کلان شهری بیش از پیش مورد توجه قرار می­گیرد.

وی به اهداف اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: ارتقاء کیفیت سیما و منظر شهری با تاکید بر ارتقاء هویت اسلامی – ایرانی، ایجاد وحدت رویه و انسجام در عناصر و عوامل تأثیرگذار در سیما و منظر شهری از طریق بکارگیری رویکردهای كارآمد و سیاست ها و روش­های اجرایی مناسب در حوزه زیباسازی شهری و ارتقاء مشارکت شهروندان و فعالان اقتصادی در اجرای پروژه­های منظر شهری از جمله اهداف اجرای این طرح می باشد.

ولی پناه در ادامه عملیاتی نمودن اهداف مندرج در اسناد فرادستی و مرتبط توسعه شهری کاشان در حوزه زیباسازی، دستیابی به سندی بالادستی به منظورکنترل و ضوابط طراحی در پروژه­های پایین دستی و شفاف نمودن روش کار با سایر ارگان های شهری ذیربط، بهره‌گیری از آخرین دستاوردها و تجارب نوین بین‌المللی در زمینه زیباسازی را از دیگر اهداف اجرای این طرح برشمرد.

مدیر اداره زیباسازی و تاسیسات شهری شهرداری کاشان هم در ادامه این گزارش با اشاره به پیشینه اجرای این طرح در ایران گفت: تفکر زیبایی‌شناختی در فرایند توسعه و نوسازی شهری، محصول قرن­ها تلاش اندیشمندان و هنرمندانی است که به دنبال طراحی فضاهای شهری خلاقانه و مدرن، دست به ساخته‌هایی جذاب زده­اند. بر پایه این دیدگاه، «فلسفه فکری زیبایی شهر» با شیوه جدید و به تبع آن «جنبش زیبایی­شناسی شهری» از قرن 19 میلادی آغاز شد و سپس در بستر زمان با ایجاد جلوه­های ویژه، در جهت توسعه کیفی فضای شهر و ارتقای کیفیت زندگی شهری رویکردی کامل­تر در منظر شهری به خود گرفت.

مهندس محمد حسین واحدیان خاطر نشان کرد: در حال حاضر در جهان طراحی مدرن شهری در کشورهای ژاپن، آلمان، کانادا، ترکیه (استانبول) و...، با زیبا نمودن فضای شهری زمینه­های شکل­گیری شهر سالم، فرهنگی و انسان­مدار بر اساس شرایط محیطی و نیازهای انسانی به صورت منطقی و متناسب به وجود آورده است که عمدتاً توسط شرکت­های خصوصی انجام می­گیرد. در ایران نیز با توجه به سابقه بسیار طولانی شهرنشینی «زیباسازی شهری» از ابتدا در کانون توجه معماران و شهرسازان قرار داشته است. لیکن در طی دهه­های اخیر با تخصصی شدن مدیریت شهری در کشور، «طراحی محیط و نمای شهر» با تأکید بر هویت اسلامی و ملی، به یکی از مهم­ترین شرح وظایف برنامه­ها و طرح­های شهری مبدل شده است. از این رو طی چند سال گذشته در شهرهای مختلف طرح جامع زیباسازی در زمره طرح­های شهری قرار گرفت.

وی افزود: تدوین سند راهبردی زیبا سازی در قالب سه کارگروه هنر های شهری، مبلمان شهری و طراحی منطر شهری انجام و به تصویب شورای اسلامی شهر رسیده است.

به گفته وی بهره گیری از نظرات جمعی از کارشناسان، دانشجویان، هنرمندان و استاتید دانشگاه از مزایای اجرای این طرح است.

وی افزود: توجه و تأکید و اولویت بخشی بر عام المنفعه بودن موضوع سیمای شهری و، تدوین برنامه ای مشخص با هدف ارتقاء سطح آگاهی عمومی شهروندان نسبت به اهمیت کیفیت سیما و منظر شهری در حوزه های گوناگون زندگی فردی و اجتماعی، استفاده از قابلیت های مشارکت های مردم در قالب گروه های داوطلبانه مردمی به ویژه انجمن های معتمدین محلات (شورایاری ها)و سازمانهای مردم نهاد در ساماندهی وضعیت زیباسازی شهر کاشان را از مهم ترین شاخص های تدوین این سند دانست.

وی خاطر نشان کرد: توجه به نکات ایمنی، روانی تردد وسائل نقلیه، توجه به ارزش های فرهنگی، مذهبی، اجتماعی، انقلاب و دفاع مقدس و مؤلفه های مرتبط با الگوی شهر اسلامی - ایرانی در ساماندهی وضعیت مبلمان شهری و توجه به مؤلفه های مؤثر بر وضعیت زیباسازی شهری در ارتقاء سلامت روانی- جسمانی شهروندان و ایجاد آرامش از دیگر شاخص های تدوین این سند است.

مدیر اداره زیباسازی و تاسیسات شهری شهرداری کاشان، نشاط و شادابی عمومی در شهر کاشان با لحاظ نمودن ساختار سنی و جنسی مخاطبین،) توجه به حفظ آثار و نشانه های مرتبط با موضوع هویت شهری به ویژه آثار و فضاهای تاریخی،فرهنگی، طبیعی و اقلیمی موجود در شهر کاشان، توجه هماهنگی بین حوزه های اجرایی و مدیریتی مرتبط و مؤثر بر موضوع ساماندهی سیمای شهر کاشان به ویژه حوزه خدماتی،) توجه به کیفیت سیما و منظر شهری و اثرگذاری آن بر شکل گیری فضاهای عمومی شهر کاشان و توسعه سطح تعاملات اجتماعی افراد در یک جامعه در طراحی های شهر کاشان و هماهنگی با طرح های جامع و تفضیلی شهر کاشان بخشی دیگر از شاخص های سند راهبردی زیباسازی شهری برشمرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز