خبرگزاری کار ایران

در دیدار جمعی از هنرمندان با جنتی مطرح شد؛

نگاه جدی‌ به هنر در وزارت‌ارشاد دیده نمی‌شود

جمعی از هنرمندان حوزه‌های مختلف هنری امروز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت در جلسه مشترکی با حضور علی جنتی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) و اعضای شورای عالی خانه هنرمندان مسائل و مشکلات مختلف را مطرح کردند.

به گزارش ایلنا، محمد سریر (رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران) با بیان این‌که هنرمندان از مسائلی مانند بیمه و مشکلات مالی رنج می‌برند، گفت: هنرمندان باید نیازی به دولت نداشته باشند. باید ماده واحده‌ای با موضوع نظام صنفی فرهنگ و هنر تدوین شود تا این مشکلات برطرف شود.

مجید رجبی‌معمار (مدیرعامل خانه هنرمندان ایران به شکل‌گیری خانه هنرمندان اشاره و اظهار کرد: ۱۶ خانه و صنف با این مجموعه همکاری می‌کنند. هشت گالری و فضای مختلف شامل دو سالن در اختیار برگزاری مراسم فرهنگی و هنری است. ما باید با کمک انجمن‌ها و با حضور بزرگان اهل هنر، این فعالیت‌ها را بیشتر کنیم. همچنین خانه هنرمندان تفاهم‌نامه‌هایی را با کشورهای مختلف امضا کرده است.

ایرج راد (بازیگر سینما و تئا‌تر) با اظهار تاسف از اینکه جای واژه «هنر» در کنار عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خالی است، ‌گفت: خواهش من این است که اگر امکان آن وجود دارد، این واژه در کنار فرهنگ بیاید. اگر این اتفاق بیفتد، توجه ویژه‌ای به هنر می‌شود. یکی از مشکلاتی که هنرمندان دارند این است که تعریف شغلی درستی از هنر وجود ندارد و تا وقتی این موضوع تعریف نشود، درباره امنیت شغلی هم نمی‌توانیم نظری داشته باشیم.

فرزاد هاشمی (عکاس و عضو انجمن عکاسان ایران) با بیان این‌که در بدنه وزارت ارشاد هیچ نگاه جدی‌ای به هنر نمی‌شود، خاطرنشان کرد: متأسفانه نگاه ارشاد یا به بخش نشر و سینماست یا نمایش و موسیقی. ما عملکردی را در حوزه هنرهای تجسمی شاهد نیستیم. بدنه هنرهای تجسمی در وزارت ارشاد در قالب دوسالانه‌ها تعریف می‌شود که پوششی را برای رشد آن شاهد نیستیم. متأسفانه نگاه درستی به زیرشاخه‌های تجسمی از جمله عکاسی، خطاطی، سفالگری، خوشنویسی و... وجود ندارد. ما به‌دنبال این هستیم که بدون این‌که زیرمجموعه باشیم، تسهیلاتی در اختیارمان قرار گیرد.

علی‌اشرف صندوق‌آبادی (خوشنویس و بازرس شورای عالی خانه هنرمندان) هم با بیان این‌که مهم‌ترین سرمایه هر نظام نیروی انسانی آن است، گفت: اگر بخواهیم مدیریت فرهنگ داشته باشیم، اولین موضوع، بحث نیروی انسانی است.

ابراهیم مختاری (رئیس هیات مدیره خانه سینما) نیز اظهار کرد: فعالیت‌های فرهنگی باید پیگیری شود و به یک تشخص حقوقی برسد. زمانی به ما اتهام می‌زدند که نافرمانی می‌کنیم و اساسنامه را اصلاح نمی‌کنیم. امیدوارم مشکل تشکل‌ها با همکاری وزارت ارشاد برطرف شود.

بهزاد اژدری (رئیس انجمن سفالگران) بیان این‌که سال‌هاست تقویم رویدادهای هنری در وزارت ارشاد رعایت نمی‌شود، گفت: خیلی از جوانان به امید حضور در رویدادهای هنری و دوسالانه‌ها فعالیت می‌کنند، اما ما شاهد افت شدیدی در زمینه برگزاری آن‌ها هستیم. جشنواره تجسمی فجر به یک شو و جشنواره‌ای نمایشی تبدیل شده است. هر سال اعلام می‌کنند که یک دبیرخانه امور مربوط به جشنواره را برعهده می‌گیرد، اما یک‌ماه مانده به جشنواره تماس می‌گیرند و به‌دنبال برگزاری جشنواره هستند. بحث ممیزی‌ها نیز دیگر موردی است که باید به آن توجه کرد و شورا یا کمیته‌ای از اهل فن باید به رایزنی و قضاوت درباره نمایشگاه‌های برگزارشده بپردازد.

مسعود سپهر (عضو انجمن صنفی گرافیک) نیز اظهار کرد: حرفه گرافیک به‌عنوان یکی از پرمصرف‌ترین مشاغل هنری هنوز سروسامان مشخصی ندارد. امیدواریم این مشکل برطرف شود.

جمشید حقیقت‌شناس (عضو انجمن هنرمندان نقاش) با بیان این‌که در سی و چند سال بعد از انقلاب، تمام فعالیت‌های ما با سیاست همراه بوده است، گفت: هیچ‌وقت فکر نکردیم که میزان امور به جای سیاست می‌تواند هنر باشد. هنوز این کلمه، شأن و مقام خود را پیدا نکرده است. ما ابتدا باید این تعریف را جا بیندازیم تا به کیفی شدن امور کمک کنیم.

معصومه مظفری (رئیس انجمن نقاشان ایران) با بیان اینکه انجمن‌ها بدون این‌که ردیف بودجه‌ای داشته باشند، فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: هر کدام از آن‌ها به ردیف بودجه‌ای برای ابتدایی‌ترین امور خود نیاز دارند. همچنین بسیاری از هنرمندان شاخص ما بیمه نیستند. اخبار مربوط به دستاوردهای تجسمی خیلی کم منعکس می‌شود، اما اخبار بد از جمله موضوع واگذاری موزه هنرهای معاصر و حذف نقاشی از هنرستان‌ها، مدت‌ها در فضای هنری منعکس می‌شود.

انوشه منصوری (عضو جامعه معماران) در این نشست با بیان این‌که نگاه دولت به هنر در هر دوره سلیقه‌ای است و تغییر می‌کند، گفت: هنرمندان همیشه باید نگران باشند که چه دولتی با چه خط و سیاستی روی کار می‌آید و چه نگاهی به هنر دارد. متأسفانه شاهد هستیم که بزرگ‌ترین نویسندگان ما وقتی برای گرفتن مجوز به ارشاد می‌روند افراد غیرمتخصص سانسورهایی را متوجه اثر آن‌ها می‌کنند که مایه شرم است.

نادر قشقایی (رئیس انجمن مجسمه‌سازان) اظهار کرد: معافیت‌های مالیاتی در زمینه فعالیت‌های هنرمندان باید مورد توجه قرار گیرد. متأسفانه در بخش قرارداد‌ها با شهرداری و دولت، برخوردهای بدی با هنرمندان صورت می‌گیرد.

محمدرضا فیروزه‌ای (نقاش) با اشاره به نگرانی‌های موجود در زمینه موزه هنرهای معاصر و گنجینه‌ آن، بیان کرد: یکی از موارد مطرح‌شده این است که کادر متخصص موزه که از سال‌ها قبل در خدمت موزه بود، بازنشست شده و جایگزینی برای این نیرو‌ها وجود ندارد. همچنین تعمیرات موزه باید مورد توجه قرار گیرد. در زمینه آثار گنجینه نیز اطلاع‌رسانی دقیقی صورت نمی‌گیرد که این شفاف‌سازی‌ها برای اعتمادسازی انجام شود.

فاطمه راکعی (شاعر) در این جلسه گفت: معمولا برای امور انجمن‌ها دچار نگرانی و تزلزل فکری هستیم. فعالیت‌هایی که برای اصلاح ساختار NGO‌ها انجام می‌شود، باید زود‌تر سر و سامان بگیرد. من دو دهه است که می‌گویم روز جهانی شعر باید در کشوری که مهد شعر است، به‌شکل عالی برگزار شود.

غلامحسین امیرخانی(رئیس انجمن خوشنویسان ایران) نیز در این نشست اظهار کرد: برای جلوگیری از نگرانی‌هایی که در زمینه عزت و موقعیت فرهنگی و هنری کشور به‌وجود می‌آید، باید کارنامه تشکیلات فرهنگی در طول مدت فعالیتشان اعلام شود. احساس می‌کنم در این جبهه، نگاه کار‌شناسانه باید جدی‌تر باشد و روزمرگی کنار برود. جای مشورت‌خواهی از اصحاب فرهنگ و هنر نیز به‌شدت خالی است.

کد خبر : ۳۶۹۱۴۶