خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد؛

توضیحات اژه‌ای در مورد ۳ متهم دیگر پرونده میلیاردر نفتی

سخنگوی قوه قضاییه گفت: برای افرادی که در پرونده بابک زنجانی مبالغ کار‌شناسی غیرواقعی را مطرح می‌کردند نیز یک پرونده جداگانه‌ای باز شد و تحت تعقیب قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی درخصوص اظهارات چندی پیش وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه افرادی در بیمه مرکزی حقوق‌های چند ده میلیونی دریافت کرده‌اند، گفت: اگر تخلف و خلافی صورت گرفته و آقای طیب‌نیا گزارش دهند بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد اما اگر محمل قانونی برای آن پیدا کرده‌اند، مسئله‌ دیگری است؛ قوه قضاییه زمانی به مسئله‌ای ورود پیدا می‌کند که جرمی صورت گرفته باشد والا اگر تخلفی باشد خود دولت به آن رسیدگی خواهد کرد؛ تاکنون نیز در این‌ خصوص به عنوان جرم ورود پیدا نکرده است و مدعی العموم هم وارد نشده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شایعه بازداشت مسئول دفتر یکی از معاونان ارشد صداوسیما صحت دارد یا خیر، اظهار داشت: چیزی تاکنون در ذهنم نیست؛ اگر مورد سوال شما یکی از مسئولان سابق صداوسیمای استان خراسان شمالی است که ایشان هم بازداشت نشده بود و فقط احضار شده و پس از آن آزاد شده بود.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه سخنان خود درخصوص آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی و اینکه آیا بازداشت ۳ نفر از مسئولان ارشد دولت سابق ازجمله یکی از معاونان وزرا و مسئولان بانک مرکزی دولت سابق صحت دارد، گفت: اموالی که تاکنون از وی شناسایی شده براساس کارشناسی‌ها بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان بوده که اگر فقط این مبلغ دارایی‌های او باشد کفاف بدهی‌های وی را نخواهد داد؛ تاکنون با تمام تلاش‌های صورت گرفته ازجمله تلاش وزارت اطلاعات، بانک مرکزی، سازمان بازرسی، بازپرس پرونده و... بیش از این مبلغ شناسایی نشده است؛ اینکه شاید هنوز اموالی دارد اما نمی‌گوید. البته هنوز پرونده مختومه نشده است.

وی اضافه کرد: درخصوص اموالی هم که شناسایی شده، وی وکیل دارد و می‌تواند به عنوان صیانت از اموال خود اقدام کند.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه طلبکار اصلی ایشان شرکت وابسته به وزارت نفت است، گفت: کسانی که در این پرونده مطرح بودند مورد تحقیق قرار گرفته‌اند؛ بخشی از افراد اتهاماتی متوجه‌شان نشده اما تحقیقات روی آن‌ها صورت گرفته است که البته بخشی از افراد نیز اتهاماتی متوجه‌شان شده که برای برخی کیفرخواست صادر نشده و تنها برای ۳ نفر کیفرخواست صادر شده است که همین افراد مورد اشاره شما هستند و البته این پرونده هنوز ادامه دارد.

وی خاطر نشان کرد: یک ملک ایشان که در تهران شناسایی شده بود ۷۰۰ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شد و پس از اعتراض وی به این کار‌شناسی این مبلغ به ۱۷۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت و باز در اعتراض مجدد میزان این ملک مبلغ ۸۰۰۰ میلیارد تومان به عنوان مبلغ کار‌شناسی مطرح شد؛ تمام این اعتراض‌ها و قیمت‌های مجدد کار‌شناسی فقط در طی یک هفته صورت گرفت و طبیعی بود که با واقعیت همخوانی ندارد از این‌رو برای افرادی که این مبالغ کار‌شناسی غیرواقعی را مطرح می‌کردند نیز یک پرونده جداگانه‌ای باز شد و تحت تعقیب قرار گرفتند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: یکی از مشکلات دستگاه قضایی همین اختلاف نظرهاست و البته گاهی سوءاستفاده‌هایی نیز می‌شود که ربطی به قوه قضاییه ندارد؛ مثلا کار‌شناس دادگستری نظری ارائه می‌دهد در حالی که وی کارمند دادگستری نیست و فقط یک کار‌شناس است.

محسنی اژه‌ای گفت: در هر صورت اموالی که تاکنون از وی شناسایی شده نگهداری می‌شود و تلاش ما این است که تحقیقات بیشتری در این موضوع صورت گیرد؛ صحبت‌ها با ایشان قطع نشده و حتی به ایشان گفته شده که اگر خودت توانایی پرداخت بدهی‌ها را نداری از کسی آن را بگیر و تهیه کن؛ خارج از گود نشستن و حرف زدن راجع به این موضوع خیلی راحت است و این در حالی است که هر احتمالی که داده می‌شد از آن نگذشتیم و راجع به آن تحقیق کردیم.

کد خبر : ۳۶۹۰۸۹