خبرگزاری کار ایران

سیف در همایش قانون‌گذاری، الزامات و راهکارها:

در سال ۹۵ یکسان‌سازی نرخ ارز را در دستور کار داریم

رئیس بانک مرکزی گفت: در سال ۹۵ مساله یکسان‌سازی نرخ ارز را داریم. در شرایط پسابرجام ما توانایی مانور مناسب برای جابه‌جایی منابعمان را داریم و باید ار این فرصت به نحو احسن بهره ببریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی در همایش فرآیند‌ قانون‌گذاری، الزامات و راهکارها از برنامه‌های بانک مرکزی در پنج ساله برنامه ششم صحبت کرد.

او به نقش قوه مقننه در ترسیم مسیر حرکت دولت و تسهیل فعالیت‌های اجتماعی اشاره کرد و این نقش را در نظام کلی کشور مهم و تاثیرگذار خواند.

سیف ضمن ابراز امیدواری نسبت به استفاده از فرصت کنونی برای اتخاذ تصمیم‌های درست و راهگشای رفع تنگناهای موجود به دستاوردهای پولی بانکی دولت یازدهم و دستاوردهای مالی آن اشاره کرد.

رئیس بانک مرکزی مثال‌هایی از این دستاوردهای زد و گفت: دولت در طول سه سال گذشته تورم نزدیک ۴۵% را به زیر ۱۱% رسانده است و انتظار می‌رود به سمت تک رقمی شدن پایدار و با ثبات حرکت کند.

او بحث ثبات در بازار ارز را مطرح کرد و گفت: قیمت ارز طی این دوره به آرامش رسید.

سیف تاکید کرد: علیرغم شوک شدید نفتی‌ که دیدیم و خیلی از کشورهای نفتی دچار مشکل جدی شدند، ما موفق به کنترل قیمت ارز شدیم.

او همچنین با آروزی استمرار این روند به نقش نظام پولی اشاره کرد و گفت: پول در اقتصاد نقش خون را دارد. ظرفیت‌های موجود در اقتصاد با تزریق پول شکوفا می‌شود. رشد و توسعه اقتصادی با تنظیم صحیح حجم پول و مسیر‌های پولی توسط بانک مرکزی امکان دستیابی دارد.

سیف سال ۹۵ را دارای چهار مناسبت خواند و گفت: اولین مناسبت این است که امسال، اولین سال دهه دوم برنامه بیست ساله است. ما باید حرکتی را شروع کنیم که منجر به رفع کاستی‌های ده ساله اول شود.

او به دومین مناسبت سال ۹۵ اشاره کرد و اظهار داشت: امسال همچنین اولین سال برنامه ششم است. امسال در عین حال سالی است که رهبر انقلاب آن را سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل نامیده و این تکلیف سنگینی بر دوش ما می‌گذارد و ما باید تلاش کنیم اصول اقتصاد مقاومتی را پیاده کنیم.

سیف ادامه داد: امسال، سال شروع کار مجلس دهم است.

رئیس بانک مرکزی عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی طرح‌های مختلفی دارد. سهم بانک مرکزی و هدف اصلی فعالیت‌های بانک مرکزی پایداری بودجه‌ای به عنوان هدف اصلی و پایداری مالی خارجی و بین‌المللی هدف فرعی آن است.

او گفت: در این راستا ۱۱ فعالیت و ۳۹ برنامه در دستور کار بانک مرکزی است. با توجه به تنگاهایی که در تامین مالی داریم، هدف این است که آن فعالیتی را با تسهیلات نظام بانکی انجام دهیم که در قبال آن بیشترین رشد اقتصادی را داشته باشیم.

او در پایان به ابلاغ رسیدگی به کار گروه‌های استانی و بنگاه‌های کوچک اشاره کرد و اضافه کرد: در سال ۹۵ همچنین مساله یکسان‌سازی نرخ ارز را داریم. در شرایط پسابرجام ما توانایی مانور مناسب برای جابه‌جایی منابعمان را داریم و باید ار این فرصت به نحو احسن بهره ببریم.

من امروز دو بار با عراق صحبت داشتم هم با سفیر و هم با وزیر، راجع به موانعی که

 

سیف در پاسخ به برخی سوالات گفت: در شرایط فعلی نظام بانکی وظایف سنگینی دارد. با توجه به فضای سنگین پس از برجام ما نیاز به ایجاد مقدماتی در اصلاح ساختار نظام بانکی کشور برای ادغام شدن در سیستم جهانی داریم.

او همچنین یادآور شد: نسبت کفایت سرمایه بسیار پایین است. در صحنه بین‌الملل حداقل این نسبت ۱۲% است. در این روش دارایی‌های بانک را نسبت به ریسک آن ارزیابی می‌کنند و این آمار نشانگر حجم سرمایه‌ها است. برای ما این رقم ۴% است.

سیف همچنین به بدهی‌های دولت نیز اشاره کرد گفت: این بدهی‌ها بسیار سنگین است. وقتی یک دارایی قفل می‌شود و بازدهی ندارد، این از محل سپرده‌های مردم تامین می‌شود که سود دریافت می‌کنند این بانک را زیان‌ده می‌کند و این عدم تعادل بانک را بیشتر خواهد کرد.

سیف ضمن با اشاره به اینکه ماده ۲۰ قانون بودجه برای حل این مساله بود که تصویب نشد، گفت: با برنامه‌ریزی درست و ایجاد بازار بدهی و انتشار اوراق می‌توان به بانک مرکزی برای تحقق سیاست‌های پولی‌اش کمک کرد.

او همچنین گفت: پدیده تنگنای مالی در اثر افزایش دارایی‌های غیرمالی مانند مسکن است که به دلیل رکود فروش نرفته‌اند. این‌ها منابع بانک‌ها را قفل کرده است. علیرغم روند نزولی تورم به دلیل این تنگناهای مالی نتوانستیم میزان سود بانکی را افزایش دهیم.

سیف خاطرنشان کرد: یک عامل دیگر موسسات غیر مجاز است که البته در دوسال گذشته در ساماندهی این موسسات کارهای خوبی شده است.

 

کد خبر : ۳۶۹۰۶۸