خبرگزاری کار ایران

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد:

ایجاد مشاغل متناسب با اوتیسم توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای

وزیر تعاون، کارو رفاه اجتماعی از مکلف کردن سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به ایجاد مشاغل متناسب با اختلال اوتیسم در ماه جاری خبرداد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ربیعی در همایش بیست بعلاوه سه که به همت انجمن اوتیسم در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد با بیان اینکه موضوعی که این روزها در بحث‌های حمایتی نظر دولت را به خود جلب کرده مربوط به زنجیره کردن فعالیت‌های مرتبط با موضوعاتی همچون اوتیسم است، گفت: اگر اختلال اوتیسم مبتنی بر فهم  و شناخت باشد راهکارها مشخص و برنامه‌های مورد نیاز معلوم است.

وی ادامه داد: ما در اختلال اوتیسم با نوعی انزوای اجتماعی مواجه‌ایم که حرکت راحت در اجتماع را برای بچه‌های مبتلا مختل و محدود می‌کند و نیز محدودیت‌هایی در طیف کلامی ایجاد می‌کند.

ربیعی با تاکید بر اینکه باید تمام تلاش ما بازگرداندن این کودکان به جامعه و جلوگیری از عمیق شدن انزوای آنها باشد، خاطرنشان کرد: باید در جامعه شرایطی فراهم کنیم که این کودکان بتوانند حرکتی روان در جامعه داشته باشند .

وزیر کار با اشاره به ضرورت ایجاد اتصال از خانواده تا جامع و مراکز درمانی اظهارکرد: اگر بتوانیم مثلثی با سه ضلع دولت خانواده و جامعه داشته باشیم درون این مثلث می‌توانیم اتفاق‌های خوبی ایجاد کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد آگاهی درباره اوتیسم در جامعه و برای خانواده‌ها تصریح کرد: برخی نسبت به این موضوع آگاهی نداشته و از برچسب‌های ویران‌کننده برای آن استفاده می‌کنند.

ربیعی با بیان اینکه محیط های ثانویه ما هنوز آگاهی لازم را در این خصوص ندارند به نقش مهم مهدهای کودک در ارتباط با مبتلایان به این اختلال اشاره کرد وافزود: باید بتوانیم این کودکان را در بطن محیط های ثانویه طبیعی داشته باشیم و نیز مراکزی را برای لمس محیط و بازگشت این کودکان به جامعه ایجاد کنیم تا در مراحل بعدی آنها به مدرسه، دانشگاه و محیط های شغلی وارد شوند.

وزیر کار با بیان اینکه اگر برنامه‌های ما در این راستا زنجیره شوند خدمات و غربالگری بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، اظهار کرد: بحث غربالگری‌ها در وزارت‌بهداشت انجام می‌شود و ضروری است آموزش و مداخلات خانواده محور نیز برای این کودکان افزایش یابد.

وی با تاکید بر لزوم انجام غربالگری درباره این اختلال تاکید کرد: شناسایی این افراد و کمک به آنها در سال‌های اولیه ابتلا بسیار موثر است و هرچه بیشتر بتوانیم آنان را در معرض محیط قرار دهیم اجتماع پذیری آنها بیشتر خواهد شد.

ربیعی با بیان اینکه در زمینه گذر موفق این کودکان به بزرگسالی ضروری است با وزارت‌بهداشت همکاری داشته باشیم، ادامه داد: سازمان فنی و حرفه‌ای را مکلف می‌کنیم شغل‌هایی را متناسب با این افراد ایجاد کند که این کار از همین ماه آغاز خواهد شد.

وزیر کار اظهار امیدواری کرد برنامه ادامه تحصیل افراد دارای معلولیت در وزارت علوم باید یک سند مورد توجه قرار بگیرد و از این وزارتخانه درخواست کرد تعداد رشته‌های دانشگاهی را برای مبتلایان به اختلال اوتیسم افزایش دهد.

کد خبر : ۳۶۸۶۹۳