خبرگزاری کار ایران

آماری از شیوع اوتیسم در کشور وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۳۶۸۶۸۰

عضو هیات مدیره انجمن حمایت از کودکان مبتلا به اختلالات اوتیسم گفت: آماری از شیوع اوتیسم در کشور وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، لیلا عطایی؛ عضو هیات مدیره انجمن حمایت از کودکان مبتلا به اختلالات اوتیسم در نشست خبری که امروز در ساختمان بنیاد بیماری‌های خاص برگزار شد، اظهار کرد: اوتیسم از اختلالات تکاملی است که ارتباطات اجتماعی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و چند ویژگی این بیماری را شایسته توجه می‌کند که یکی از این ویژگی‌ها شیوع رو به افزایش آن است.

وی ادامه داد: این مبتلایان اگر در دوران طلایی قبل از دبستان خدمات درمانی را دریافت کنند و با روش‌های گفتاردرمانی و کاردرمانی مورد حمایت قرار گیرند؛ توانایی افراد عادی برای ورود به مدارس عادی پیدا می‌کنند، اما اگر این دوران طلایی را از دست بدهند به اشتباه به عنوان فرد عقب‌افتاده شناخته می‌شوند.

عطایی در ادامه افزود: حمایت از بیماران اوتیسم در حیطه وظایف وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و وزارت آموزش و پرورش تعریف می‌شود؛ بنابراین این مسئله نیازمند نگاه فراسازمانی است و نمی‌شود؛ فقط به یک سازمان این وظیفه را سپرد.

عضو هیات مدیره انجمن حمایت از کودکان مبتلا به اختلالات اوتیسم با اشاره به ابعاد روانی بیماری اوتیسم برای خانواده‌های دارای فرزند مبتلا به این بیماری گفت: این مسئله مشکلات فراوانی را برای خانواده‌ها ایجاد می‌کند به دلیل اینکه این بیماران باید حدمات درمانی بسیار زیادی دریافت کنند، البته خدماتی از طرف برخی از ارگان‌ها در این زمینه ارائه شده است، اما همچنان این هزینه‌ها کمرشکن هستند.

عطایی اظهار کرد: اگر بتوانیم بستری را فراهم کنیم که والدین وقت بیشتری را برای کودکان اوتیسم قرار دهند و تنها نباشند و از خدمات باکیفیت و با قیمت منصفانه استفاده کنند؛ فرصت طلایی کودکان مبتلا به اوتیسم از بین نخواهد رفت.

وی ادامه داد: در حال حاضر میزان شیوع این بیماری در داخل کشور مشخص نیست؛ در حال حاضر آمار‌ها پراکنده است و شیوع آن در نقاط مختلف کشور مشخص نیست.

عضو هیات مدیره انجمن حمایت از کودکان مبتلا به اختلالات اوتیسم ادامه داد: ظرفیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد نیز در حوزه ارائه خدمات به کودکان اوتیسم پراکنده است.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی طرح غربالگری و برای تشخیص زودرس این بیماری انجام داد و خیلی‌ها را نیز تشخیص داد، اما با وجود اینکه اطلاع‌رسانی در زمینه ضرورت آموزش و ارائه خدمات درمانی به این کودکان انجام شد آموزش و پرورش استثنایی هیچ مراجعه‌ای در این حوزه نداشت.

عضو هیات مدیره انجمن حمایت از کودکان مبتلا به اختلالات اوتیسم ادامه داد: بیش از اینکه در این حوزه نیازمند طرح‌های ملی باشیم نیازمند نقشه راه هستیم تا بتوانیم خدمات مناسبی را به این بیماران ارائه دهیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز