خبرگزاری کار ایران

واعظی در همایش قانون گذاری، الزامات و راهکار‌ها؛

به تهیه زیرساخت‌ها در فضای مجازی توجه داریم/سه هفته دیگر دولت الکترونیک رونمایی می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ما فضای مجازی را هم فرصت و هم تهدید می‌دانیم؛ و فکر می‌کنیم بدون این ابزار نمی‌توانیم امور دانشگاه‌ها و بسیاری از مناطق دیگر را پیش ببریم؛ تهدید هم هست اما باید تا آنجا که می‌توانیم تهدیدها را کم کنیم .

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، محمود واعظی ظهر امروز در همایش فرآیند قانونگذاری، الزامات و راهکار‌ها که با حضور منتخبان مجلس دهم از جمله علی لاریجانی در محل مجلس قدیم برگزار شد، اظهار داشت: در شرایط خاصی قرار داریم چرا که کشورهای پیرامون ما از جمله عراق، افغانستان و... با مشکلاتی از جمله فعالیت‌های گروه تروریستی داعش و یا افراطی‌گری‌های دیگری دست و پنجه نرم می‌کنند و از این رو انتظار است که ایران همچنان نقش سازنده و با ثبات خود را ادامه دهد.

وی گفت: به یمن رهبری‌های داعیانه مقام معظم رهبری و همبستگی مردم شاهد ثبات در ایران هستیم که این شرایط می‌تواند الگویی برای سایر کشور‌ها نیز باشد؛ اگر می‌خواهیم این شرایط را کماکان ادامه دهیم لازم است رفاه و همدلی خود را حفظ و تقویت کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه باید در داخل کشور انسجام و وفاق ملی خود را حفظ کنیم و در این راستا نقش مجلس شورای اسلامی تعیین کننده است، گفت: اگر مجلس همراه دولت باشد و شاهد فعالیت‌های مجلس در راستای همدلی و همبستگی باشیم این فعالیت‌ها می‌تواند به پیشبرد اهداف عالی نظام کمک کند.

واعظی اضافه کرد: با‌شناختی که از اکثر منتخبان مجلس دهم داریم امیدواریم این مجلس در راستای منویات رهبری با قوای دیگر همراه باشد تا بتوانیم فعالیت‌های خود را برای خدمت به مردم ادامه دهیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه سخنان خود با اشاره به خدمات این وزارتخانه در حوزه‌های مختلف خاطرنشان کرد: در زمینه ITC خدمات خوبی شده و همچنین در زمینه پست سعی کردیم نسبت به گذشته تحولات خوبی را ایجاد کنیم، برای اینکه خدمات بهتری به مردم ارائه شود برخی از خدمات ITC را با پست تلفیق کردیم.

وی با اشاره به فعالیت پست‌بانک‌ها نیز گفت: سیاست اصلی ما در فعالیت پست بانک‌ها خرده بانکداری به ویژه در مناطق محروم و با هدف توسعه کسب و کار در آن مناطق است و به هیچ عنوان هدفش کاری مانند کار بانک‌های بزرگ نیست.

واعظی در ادامه سخنانش با بیان اینکه در دولت یازدهم و در بخش ITC روی سه محور متمرکز هستیم گفت: ‌ITC را به عنوان پشتیبان توسعه کشور می‌دانیم؛ ITC می‌تواند در خدمت اقتصاد و تجارت کشور باشد و به توسعه زیرساخت‌های ما در بخش‌های مختلف کمک کند؛ فکر می‌کنیم با این کار شفافیت اقدامات بالا می‌رود و مردم با اطمینان بیشتری فعالیت‌های خود را انجام خواهند داد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه سخنانش با بیان اینکه در بحث فضای مجازی به تهیه زیرساخت‌ها توجه داریم البته به مسائل فرهنگی و محتوایی نیز توجه کرده‌ایم گفت: ما فضای مجازی را هم فرصت و هم تهدید می‌دانیم؛ و فکر می‌کنیم بدون این ابزار نمی‌توانیم امورات دانشگاه‌ها و بسیاری از مناطق دیگر را پیش ببریم؛ تهدید هم هست اما باید تا آنجا که می‌توانیم تهدیدها را کم کنیم و به همین منظور ۲ برنامه را مدنظر قرار داده‌ایم.

واعظی در خصوص برنامه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای مقابله با تهدیدهای فضای مجازی گفت: بالا بردن امنیت شبکه را مورد توجه قرار داده‌ایم و سال گذشته نیز بودجه بالایی را صرف آن کردیم؛ البته اکثر کشورهای دنیا در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وی افزود: اقدام دیگر وزارت ارتباطات برای مقابله با تهدیدهای فضای مجازی بحث صیانت اجتماعی است؛ یعنی شبکه‌ای که در اختیار مردم می‌گذاریم باید شبکه‌ای پاک باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در دوسال اولیه دولت تدبیر و امید به توسعه زیرساخت‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات توجه کردیم، گفت: در ابتدای دولت تدبیر و امید پهنای باند اینترنت ۶۲۴ گیگابایت بود که به ۴هزار گیگابایت افزایش یافت. یعنی درزمینه افزایش پهنای باند قدم‌های خوبی برداشتیم.

واعظی خاطرنشان کرد: تعداد مشتریان اینترنت ثابت که در ابتدای کار دولت تدبیر و امید ۴ میلیون بود به ۱۰ میلیون افزایش یافت و همچنین ۲۰۰هزار اینترنت همراه در ابتدای کار دولت تدبیر و امید هم اکنون به ۲۰ میلیون اینترنت همراه افزایش یافته است و فکر می‌کنیم این روند افزایشی کماکان ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه مسئله اشتغال را نیز مورد توجه قرار داده‌ایم گفت: توجه به رونق کسب و کار در بخش ITC در دستور کار قرار گرفت چرا که ۱۷ درصد فارغ‌التحصیلان کشور در بخش‌های مرتبط با ITC از جمله کامپیو‌تر، الکترونیک و... هستند. یعنی سالانه حدود ۲۰۰ هزار فارغ‌التحصیل در این رشته‌های مرتبط داریم و نمی‌توانیم نسبت به ایجاد اشتغال برای آن‌ها بی‌تفاوت باشیم؛ امیدواریم با اقدامات صورت گرفته امسال صدهزار شغل در این زمینه ایجاد و عرضه کنیم.

وزیر ارتباطا ت وفناوی اطلاعات با بیان اینکه با تقویت بخش‌های مرتبط با ارتباطات در روستا‌ها و مناطق محروم کشور جلوی مهاجرت به شهر‌ها تا حد زیادی گرفته خواهد شد گفت: در حال حاضر به تمام روستاهای زیر ۲۰ خانوار یک خط تلفن ثابت و به تمام روستاهای کشور که بالای ۲۰ خانوار در آن زندگی می‌کنند تلفن ثابت برای منازل آن‌ها کشیده شده است؛ امسال در نظر داریم اینترنت را به تمام روستاهای کشور برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: البته در سال گذشته ۱۸هزار روستا به اینترنت متصل شدند و امسال نیز ۱۲ تا ۱۵هزار روستا را به اینترنت متصل خواهیم کرد.

واعظی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امسال تلاش گسترده‌ای در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص اقتصاد مقاومتی شده است، گفت: تا سه هفته دیگر دولت الکترونیک رونمایی خواهد شد و البته این اول کار است و مرحله به مرحله و با حضور وزارتخانه‌های مختلف این پروژه باید کامل شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان سخنان خود یادآور شد: شبکه ملی اطلاعات کشور نیز در دستور کار قرار گرفته و اقداماتی در این راستا انجام شده است.

 

کد خبر : ۳۶۸۵۴۳