خبرگزاری کار ایران

امینی در همایش قانون گذاری، الزامات و راهکار‌ها:

نظارت بر قوه قضائیه از سوی مجلس تقویت شود

معاون منابع انسانی قوه قضاییه گفت: نظارت بر قوه قضائیه از سوی مجلس باید تقویت شود چرا که هرگونه ضعف در این موضوع متوجه قوه قضائیه است و قوه قضائیه با افزایش پرونده‌ها مواجه می‌شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، حجت‌الاسلام علیرضا امینی در همایش فرآیند قانونگذاری، الزامات و راهکار‌ها، اظهار داشت: تفاوت قوه قضاییه با قوه مجریه که در آن ریاست از بالا به پایین اعمال می‌شود به گونه‌ای است که در آن قانون حاکم است.

او گفت: بنابراین برای ما بسیار مهم است که چه قانونی در مجلس شورای اسلامی تدوین می‌شود و برای تدوین آن قانون چه فرآیندی طی می‌شود. قانون‌گذاری و نظارت دو نقطه پیوند مجلس و قوه قضاییه است که امیدواریم در این دو حوزه ملاحظات به گونه‌ای باشد که بیشترین بهره‌برداری را در دستگاه قضایی، داشته باشیم.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش گفت: هنر این نیست که دائماً و پشت سر هم قانون را بنویسیم؛ مرتب بودن و نفوذ قانون است که مهم‌تر است. روان بودن قانون برای ما بسیار مهم است چراکه برخی قوانین به دلیل همین ابهام دستگاه قضایی را دچار مشکل می‌کنند.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه اعلام کرد: بخشی از مشکل اطاله دادرسی به این بازمی‌گردد که قوانین ما روشن و صریح نیستند.

او اضافه کرد: برخی قوانین آزمایشی بیش از ۲۰ سال است که اجرا و تمدید می‌شود. حال این سوال وجود دارد که چه مکانیزمی برای اینکه قوانین آزمایشی بررسی شوند و بازخورد آن به طور مرتب اخذ و اصلاح شود، پیش‌بینی شده است.

حجت‌الاسلام امینی خاطرنشان کرد: قانون آزمایشی باید مرتب رصد شده و اشکال‌های آن برطرف شود که متاسفانه این سازوکار وجود ندارد. به همین دلیل از شما نمایندگان محترم درخواست می‌کنیم ارتباط نزدیکی در فرآیند نوشتن قانون میان مجلس و قوه قضائیه برقرار شود.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه با تاکید بر اهمیت موضوع نظارت و اجرای قوانین اضافه کرد: هنگامی‌ که نظارت‌ها در جای خود انجام نگیرد، برای دستگاه قضا مشکل‌ساز می‌شود. در حال حاضر بیش از ۱۵ میلیون نوبت رسیدگی پرونده داریم یعنی بیش از ۶ میلیون پرونده به دستگاه قضایی وارد می‌شود که رسیدگی به آن کار دشواری است.

او با تاکید بر وجود بیش از ۲۰۰ هزار زندانی با امکانات محدود یادآور شد: در چنین شرایطی نباید عناوین مجرمانه افزایش یابد بنابراین باید مکانیزم قانون‌نویسی اصلاح شود.

او اضافه کرد: بنابراین اگر بخواهیم قوه قضائیه با پرونده‌های بسیار زیاد و مشکل‌های فراوان روبرو نباشد، باید همکاری خود را با مجلس افزایش دهیم. همچنین قوه قضائیه در بحث نیروی انسانی نیز مشکل دارد و تعداد زیادی از نیروهای قضایی قادر به فعالیت در حوزه اصلی خود نیستند.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه اعلام کرد: نظارت بر قوه قضائیه از سوی مجلس باید تقویت شود چرا که هرگونه ضعف در این موضوع متوجه قوه قضائیه است و قوه قضائیه با افزایش پرونده‌ها مواجه می‌شود.

او در بخش پایانی سخنانش ضمن تبیین اولویت‌های کشور در بحث قانونگذاری اعلام کرد: بحث مبارزه با فساد در تمامی شئون و مقابله با تخریب منابع محیط زیست باید دغدغه مجلس باشد.

حجت الاسلام امینی در پایان تصریح کرد: نکته مهم دیگر این است که بحث توزیع بودجه قوه قضائیه، نظارت و بازتعریف نحوه قانونگذاری در مجلس آینده باید مورد توجه قرار بگیرد.

کد خبر : ۳۶۸۴۸۶