خبرگزاری کار ایران

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس:

درنگاه سعدی دین بدون پیگیری اخلاقی و کاربردی بی‌ثمر است

asdasd
کد خبر : ۳۶۳۶۰۱

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: در نگاه سعدی دین بدون پیگیری اخلاقی و کاربردی بی‌ثمر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، آیت الله اسدالله ایمانی که شامگاه چهارشنبه در مراسم یادروز سعدی سخن می گفت، افزود: نگاه ویژه سعدی به دین باعث شده تا در تفکر او عالم بی عمل همچون زنبور بی‌عسل باشد.

وی با بیان  اینکه عملگرایی در اندیشه و زندگی سعدی، او را از عصر خود جدا می کند و به شخصیتی تاریخی بدل کرده است، افزود: سخنان سعدی نیز نشان از عملگرا بودن او دارد  چرا که عملگرایی در اندیشه و زندگی سعدی امری است که او را از عصر خود جدا ساخته و به شخصیتی تاریخی تبدیل کرده است.

امام جمعه شیراز یادآور شد: این اتفاق درحالی روی داده که اندیشه در عصر سعدی و حمله مغول ها، امواج عرفان عزلت گزین در حیات فکری زمان بوده است.

آیت الله ایمانی ادامه داد: در آن دوره، سعدی رویکردی عملگرایانه را بر می گزیند و بر همگان نهیب می‌زند، اندیشه راهبردی که او را در خلال پندها و اندرزهایش بدین سان نشان می دهد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس تاکید کرد: سعدی درس و مدرسه را در مقابل اندیشه هایی خلق طرح می کند و صاحب دلان را بیرون از خانقاه می جوید چرا که او، دانش را با کوشش و عمل می خواهد و هرگز علم را از تلاش جدا نمی داند.

آیت الله ایمانی  با بیان اینکه  سعدی دین بدون پیگیری اخلاقی و کاربردی را بی ثمر می داند، تصریح کرد: تذکر سعدی به اهل درس و مدرسه پیوند علم و عمل است چرا که علم را باید در راستای بهبود حیات انسانی بکار گرفت گرچه در این مجال، خطر نیز در آن دوران وجود دارد اما هراس از اشباح نباید موجب بی عملی شود.

نماینده ولی فقیه در استان فارس ادامه داد: توصیه های سعدی تنها به اهل علم نیست بلکه مردم عامی را نیز فراموش نکرده همانگونه که زندگی فقیرانه همراه با تلاش را بهتر از دست بر سینه بودن پیش امیر می داند.

وی با بیان اینکه در نگاه غربی ها تلاش و کوشش امری پسندیده است، گفت: آنان تلاش و کوشش را با هدف و انگیزه مادی و رفاه دنیوی دنبال می کنند تا کسب سود کنند که این گونه زراندونزی امری قبیح است.

آیت الله ایمانی ادامه داد: اما تلقی سعدی در کلیات علم و عمل چنین نیست و اقتصاد و اخلاق را در کنار هم قرار می دهد و بر اساس تجربیات خود فلسفه عملگرایانه را پی می نهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز