خبرگزاری کار ایران

صد و پانزده هنرمند ایرانی بحران آب را فریاد می‌زنند

«آب» برای اولین بار سوژه نمایشگاهی گروهی در ایران می‌شود.

به گزارش ایلنا؛ بیش از یکصد هنرمند ایرانی در حالی از سوم اردیبهشت آثار خود را با موضوع آب در گالری اعتماد به تماشا می‌گذارند تا این خطر را گوشزد کنند که حتی بارندگی‌های اخیر هم ایران را از بحران کم آبی و خشکسالی نجات نداده است. «طلای آبی» نامی است که لیلا وارسته و ویدا زعیم، کیوریتورهای این نمایشگاه به آن داده‌اند؛ ‌نمایشگاهی که با برگزاری آن، سه‌گانه هنر ایران با محوریت سه سوژه صلح، نفت و آب کامل می‌شود. این نمایشگاه جمعه سوم اردیبهشت ساعت ۱۵ در گالری شماره یک و دو «اعتماد» افتتاح می‌شود و تا ۲۱ اردیبهشت ادامه دارد. در این نمایشگاه آثار ۷۳ هنرمند به تماشا گذاشته می‌شود و به دلیل استقبال بالایی که از این رویداد شده، آثار ۴۲ هنرمند دیگر در سایت گالری اعتماد به نمایش گذاشته می‌شود. ویژگی مهم این نمایشگاه حضور پر تعداد نقاشان جوان است؛ ضمن آنکه محسن وزیری مقدم، آیدین آغداشلو، مارتین ورتمان، علی فرامرزی، خسرو حسن‌زاده، مهرداد محبعلی، امیر حسین حشمتی و فرساد لباف هم از جمله هنرمندان حاضر در این نمایشگاه هستند.

ایده نمایشگاه «طلای آبی» اول بار از سوی مادر لیلا وارسته مطرح شده است. وارسته در این باره می‌گوید: «با توجه به حیاتی بودن مساله آب مادرم پیشنهاد دادند که نمایشگاهی با این موضوع برگزار شود تا هنرمندان از زوایای مختلف به بحران کم آبی و اهمیت آب بپردازند. البته ایده دو نمایشگاه» نفت «(طلای سیاه) و صلح نیز برای اول بار از طرف ایشان مطرح شد.»

وارسته درباره چگونگی گرد آوری آثار این نمایشگاه اضافه می‌کند: «ما سال پیش اقدام به انتشار فراخوانی برای دعوت از هنرمندان کردند تا اثری با موضوع آب ارائه دهند. در این فراخوان از هنرمندان دعوت شده بود که در نمایشگاه «طلای آبی» با موضوع کمبود آب، شرکت کنند. علاقه‌مندان به شرکت در این نمایشگاه فرصت داشتند رزومه و طرح پیشنهادی خود را تا پایان آبان ۹۴ به آدرس‌هایی که مشخص شده بود ایمیل کنند.»

 ویدا زعیم و لیلا وارسته در مقدمه معرفی این نمایشگاه می‌نویسند: «امروز در آغاز دورانی تازه، مردمان ایران، این کشور کهن‌سال با بهارانی زودرس و زمستان‌های کم‌برف، درمی‌یابند که سرنوشت آن‌ها بیش از آنکه در گرو «طلای سیاه» باشد با «طلای آبی» گره خورده است. ما با فراخواندن هنرمندان و با کمک دست‌های هنرآفرینشان می‌خواهیم سهمی در به‌تصویرکشیدن این تراژدی بزرگ ملی داشته باشیم».

 وارسته و زعیم، پیش از این دو نمایشگاه موفق «صلح» و «طلای سیاه» را در تهران و لندن روی دیوار بردند. «صلح»، عنوان نمایشگاهی بود از آثار ۵۵ هنرمند ایرانی که از آوریل تا می‌٢٠١۴ در لندن روی دیوار رفت. «صلح؛ از اعماق هنرم» (Peace from the bottom of my art)، عنوانی بود که برای این نمایشگاه برگزیده شد؛ عنوانی که از شباهت آوایی واژگان «هنر» و «قلب» در انگلیسی بهره می‌یُرد تا از‌‌ همان ابتدا مورد توجه مخاطبانش واقع شود. در این نمایشگاه، طیفی از آثار متفاوت عکاسی، مجسمه، نقاشی و چیدمان به نمایش گذاشته شد که همگی مفهوم مشترک «صلح» را در دل خود داشتند. این نمایشگاه توانسته با محوریت مفهوم صلح، گستره متنوعی از هنرمندان جوان و نوظهور تا هنرمندان نامی و شناخته‌شده را در کنار هم گرد آورد.

نمایشگاه «طلای سیاه» نیز که برای اولین‌بار در تاریخ هنرهای تجسمی ایران، «نفت» را موضوع نمایشگاهی گروهی کرد، سال ۹۳ در گالری شیرین روی دیوار رفت. ویدا زعیم و لیلا وارسته پیش از این در برپایی حراج «اپرا» در دوبی همکاری داشته‌اند.

گالری اعتماد در نیاوران، میدان یاسر، خیابان یاسر، خیابان موسوی، خیابان بوکان، دوراهی سمت راست، پلاک ۴ واقع است.

کد خبر : ۳۶۲۱۲۱