خبرگزاری کار ایران

فاضلی در دیدار هیات رئیسه و مدیران اتاق اصناف با رییس مجلس شورای اسلامی:

تحقق اقتصاد مقاومتی بدون مشارکت اصناف و بنگاه های کوچک ممکن نیست

asdasd
کد خبر : ۳۶۲۰۲۵

علی فاضلی رییس اتاق اصناف ایران به همراه اعضای هیات رئیسه و مدیران اتاق با دکتر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران، علی فاضلی در این دیدار که عصر دوشنبه برگزار شد، با بیان توانمندی های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اصناف گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی در تمامی بسترهای اقتصادی و فرهنگی و همچنین ایجاد اشتغال به عنوان مطالبه نخست کشور جز با مشارکت اصناف و بنگاه های کوچک ممکن نیست.

وی همچنین با ارایه گزارشی از وضعیت جاری ۳ میلیون واحد صنفی و ۹۰۰۰ تشکل صنفی کشور و تشریح برنامه های امسال اتاق اصناف ایران، افزود: اصناف به رغم ایجاد و حفظ ۶.۵ میلیون شغل بدون سربار دولت و دارا بودن سهم ۱۷.۵ درصدی در تولیدناخالص داخلی و برخورداری از ۲۴ میلیون نفر جمعیت مستقیم و وابسته کشور، از هیچ جایگاهی در برنامه های توسعه برخوردار نیستند.

فاضلی با بیان اینکه اصناف در برنامه پنجم دیده نشدند و در لایحه دایمی شدن برخی احکام برنامه های توسعه هم از سوی دولت و هم از مجلس مورد بی مهری و کم توجهی قرار گرفته اند، گفت: در لایحه برنامه ششم توسعه نیز دو جا از اصناف نام برده شده است که یک جای آن مباحث تعزیری است.

رییس اتاق اصناف ایران تاکید کرد که اصناف با موانع جدی کسب و کار مواجه هستند، و از رییس مجلس خواست در بررسی لایحه برنامه ششم توسعه مجلس شورای اسلامی از اصناف و بنگاه های کوچک از طریق حذف قوانین مضر، اصلاح برخی قوانین و تصویب قوانین جدید حمایت کند.

فاضلی گفت: پنج پیشنهاد در قالب اصلاح برخی مواد لایحه دائمی شدن برخی احکام برنامه های توسعه کشور تقدیم کمیسیون های اقتصادی، برنامه و بودجه و صنایع مجلس شورای اسلامی گردید که متاسفانه در گزارش نهایی ارایه شده به صحن ملحوظ نظر کمیسیون مشترک رسیدگی کننده قرار نگرفت.

رییس اتاق اصناف ایران گفت: افزوده شدن اتاق اصناف ایران به ترکیب اعضای هیات امنای صندوق توسعه ملی درکنار روسای اتاق های بازرگانی و تعاون ایران، افزوده شدن اتاق اصناف ایران به ترکیب اعضای شورای پول و اعتبار درکنار روسای اتاق های بازرگانی و تعاون ایران دو پیشنهادی بود که مورد اعتنای کمیسیون مشترک قرار نگرفت.

رییس اتاق اصناف در خصوص سومین پیشنهاد ارایه شده به کمیسیون های رسیدگی کننده احکام دائمی گفت: اتاق پیشنهاد داد تا به منظور انجام بهینه وظایف مندرج در قانون نظام صنفی و همچنین حمایت از توسعه و نوین سازی بنگاههای خرد، کوچک و متوسط، کلیه واحدهای صنفی چهار در هزار سود ناشی از فروش کالا و ارائه خدمات خود را که مبنای محاسبه مالیاتی قرار گرفته، پس از کسر مالیات  به حساب اتاق اصناف واریز کنند.

فاضلی خطاب به رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اصناف نمی دانند چرا به رغم  توانی که می توانند مصروف تحقق برنامه های ملی نظام کنند، مورد توجه دولت و مجلس قرار نمی گیرند و این دو قوه تنها حاضرند توان و امکانات کشور را مصروف دیگر بخشهای اقتصاد غیردولتی کنند.

رییس اتاق اصناف ایران ادامه داد: اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی نیازمند اصلاح  برخی قوانین کشور است که از جمله می توان به اصلاح قانون نظام صنفی، بهبود فضای کسب و کار، بازنگری قوانین مالیاتی بخصوص مالیات بر ارزش افزوده، بانکی و بیمه اشاره کرد.

فاضلی با بیان اینکه در شرایط فعلی اصناف در راس تحقق برنامه  اقتصاد مقاومتی قرار دارند، افزود: با توجه به پتانسیل های عظیم اصناف بخصوص در بحث ایجاد اشتغال ، لازم است دولت و مجلس در برنامه های توسعه بویژه برنامه ششم، نقش اصناف در اقتصاد را پررنگ ببیند.

رییس اتاق اصناف ایران گفت:دولت در سال جاری ایجاد ۷۵۰هزار شغل را برنامه ریزی کرده است، اگر برخی قوانین مخل از سر راه واحدهای تولیدی کوچک برداشته شود اصناف توان ایجاد بیش از ۲۰۰ هزار شغل بدون تحمیل هزینه به دولت را دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار خطاب به فاضلی رییس اتاق اصناف ایران گفت: شما به واسطه ارتباط خوبی که با دولت و مجلس دارید، مسایل اساسی و اصلی اصناف را با ارائه راهکارهای دقیق و اجرایی منتقل کنید.

دکتر لاریجانی افزود: وجود قوانین مخل کسب وکار و اجرای ناصحیح برخی قوانین  از جمله  قانون مالیات بر ارزش افزوده و دریافت مالیات از تمام زنجیره داد و ستد به جای دریافت از خریدار نهایی، اصناف را با مشکلات جدی مواجه کرده است و من بواسطه ارتباطم با اصناف از آن اطلاع دارم.

وی گفت خوب است شما با همین صراحت و به صورت مستند و دقیق در تعامل فعالانه با مجلس و دولت مسایل را ریشه یابی و گزارش کنید و به گونه ای عمل نمایید تا در پایان دوره مسئولیت هیات رئیسه اتاق اصناف ایران چند معضل و مسئله اساسی حوزه اصناف حل شود.

لاریجانی با اشاره به ضرورت تقویت جایگاه اصناف در نظام تصمیم گیری کشور گفت: اصلاح آیین نامه مجلس شورای اسلامی را در دستور کار قرار خواهیم داد تا برای نماینده اصناف امکان حضور در صحن مجلس و دفاع از حقوق اصناف فراهم گردد.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش بی بدیل اصناف در تحقق برنامه های کشور تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی  آمادگی دارد نهایت همکاری را با اتاق اصناف داشته باشد و خلاءهایی که در این زمینه ایجاد شده است را در بررسی لایحه برنامه ششم توسعه و اصلاح قوانین دیگر جبران نماید.

دکتر لاریجانی با اشاره به گزارش رییس اتاق اصناف ایران در خصوص وزن و جایگاه اصناف در حوزه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی تاکید کرد که بخش عظیمی از مردم در این بخش حضور دارند و حل مشکلات این حوزه حل مشکلی نزدیک به یک سوم جمعیت کشور است.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: باید توجه وی‍ژه ای به بازار داشت و کمک کرد تا بازار همیشه از رونق لازم برخوردار باشد و کسبه با اطمینان خاطر و امیدوار به حمایت مسولان به کسب و کار خود بپردازند و آرامش در فضای اقتصادی جاری و ساری باشد.

در این دیدار علاوه بر علی فاضلی رییس اتاق اصناف ایران، برخی اعضای هیات رئیسه شامل آقایان هاشمی، صدیقی، ممبینی ، صفایی  و همچنین علی عوض پور دبیر کل و سیدمنصور حسینی حضور داشتند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز