خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره شیلات رشت خبر داد:

تولید ماهی قزل‌آلا با آب چاه خانگی در رشت به صورت الگوی استانی

رئیس اداره شیلات رشت از تولید ماهی قزل‌آلا با استفاده از آب چاه خانگی به صورت الگوی استانی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش  ایلنا از رشت، سید حسن خشت‌مسجدی ظهر امروز در جلسه اقتصاد مقاومتی این شهرستان بیان کرد: امسال سه پروژه پرورش ماهی قزل‌آلا با آب چاه خانگی با ظرفیت غیر صنعتی، پرورش ماهیان زینتی آکواریومی و پرورش ماهی در محیط طبیعی را در حال اجرا داریم.

خشت مسجدی پرورش ماهی از یک‌دهم هکتار تا یک‌هکتار را جزو مشاغل خرد عنوان کرد و افزود: روستاهای رشت دارای زیرساخت اجرای طرح‌های مذکور هستند.

وی به ورود اداره شیلات به عنوان بخش مستقل در اجرای طرح‌های اشتغال خرد اشاره کرد و تصریح کرد: هماهنگی دستگاه‌های مربوطه به عنوان سکان‌دار اقتصاد مقاومتی حائز اهمیت است.

این مسئول با بیان اینکه فعالیت خانواده‌های روستایی در گذشته متنوع بود، افزود: اکنون سازماندهی کسب و کار خرد از مشکلات است.

رئیس اداره شیلات رشت با اشاره به اینکه طرح پرورش ماهی قزل‌آلا با آب چاه خانگی به صورت الگوی استانی در شهرستان رشت اجرایی می‌شود، خاطرنشان کرد: سازوکار از تولید تا بازار مصرف طرح مذکور در نظر گرفته شده است.

وی پرورش ماهی قزل‌آلا با آب چاه خانگی را با ظرفیت دو تن اعلام کرد و یادآور شد: اجرای طرح مذکور در راستای ایجاد مشاغل خلانگی است و آب خروجی برای پرورش ماهیان گرمآبی به سد خاکی هدایت می‌شود.

رئیس اداره شیلات رشت با تأکید بر مشارکت سازمان نظام مهندسی به عنوان متولی کارشناسان متخصص رتبه‌بندی شده، خاطرنشان کرد: تعداد 20 پروژه پرورش ماهی قزل‌آلا با چاه آب خانگی پیش‌بینی شده و هشت طرح اصلی است.

وی با بیان اینکه آب پس از استخر پرورش ماهیان گرمآبی برای پرورش اردک استفاده می‌شود،گفت: آب مصرفی پس از مراحل مذکور وارد شالیزار می‌شود.

وی اجرای طرح ماهی قزل‌‌آلا از آب چاه را دارای الزام‌هایی ذکر کرد و بیان داشت: در طرح مذکور خانواده روستائیان باید مشارکت داشته باشند و مورد علاقه تمام اعضا باشد.

رئیس اداره شیلات رشت هدف نخست اجرای طرح پرورش ماهی قزل‌‌آلا از آب چاه خانگی را تامین امنیت غذایی خانوار روستایی دانست و تصریح کرد: تعداد 200 نفر برای اجرای طرح مذکور پیش‌بینی شده و مجری آن شرکت تعاونی دهیاران است.

خشت‌مسجدی با تأکید بر آموزش تمام اعضای خانواده برای پرورش ماهی قزل‌آلا از آب چاه خانگی، افزود: مازاد محصول بر مصرف خانواده به بازار عرضه می‌شود.

کد خبر : ۳۶۲۰۲۰