خبرگزاری کار ایران

هیلاری کیلینتون، مارگارت تاچر وخانم مرکل در یک صندلی

نخستین نمایشگاه گالری شکوه در سال جدید با نمایش آثار نقاشی، حجم و ویدئوآرت «نوشین زرنانی» عصر جمعه ۲۷ فروردین ماه آغاز به کار کرد.

به گزارش ایلنا؛ «نوشین زرنانی» در دومین نمایشگاه انفرادی‌اش با عنوان «بانوی آهنی» که در ادامه مجموعه «نگهبان چشمه» است، تعداد ۱۱ تابلوی نقاشی میکس مدیا، دو چیدمان و دو ویدئوآرت را در معرض تماشای عموم قرار داده است. او در این نمایشگاه صحنه‌هایی از فیلم سینمایی «آیرن من ۲، ۱و۳» را بازسازی کرده و بر حضور اَبر قهرمان‌ها در حوزه تصویر به خصوص در سینما تاکید دارد.

زرنانی درباره آثار تازه‌اش که در حدود دو سال بر روی آن‌ها متمرکز بوده، گفت: «در این آثار که در ادامه مجموعه قبلی‌ام است توجه من بر روی حوزه فیزیک انسان‌ها است. دغدغه من دررابطه با عنصر قدرت در این نمایشگاه با توجه به حضور ابر قهرمان‌ها در فیلم‌های هالیودی چون بتمن، سوپر من، اونجرز، آیرن من و... که توانسته بسیاری از کودکان را تحت تاثیر قرار دهد و در ذهنشان از آن‌ها اسطوره بسازند به بدن‌های آهنی رسید.»

او دررابطه با الگو سازی فیلم‌های هالیودی اضافه کرد: «هالیود تحت سلطه سرمایه داری است آن‌ها به صورت حساب شده یکسری الگو‌ها را در بین مردم القا می‌کنند و از آن خروجی‌هایی بدست می‌آوردند. آن‌ها این الگو‌ها را به شکلی تعریف می‌کنند که نشان می‌دهد یک انسان بر‌تر یک «ابر مرد» یا ابر انسان است و باعث می‌شوند تا انسان از فلسفه وجودی خود فاصله بگیرد. در این میان خود انسان‌ها باید هوشیار باشند.»

پرسناژ نقاشی‌های زرنانی خود اوست، او در این آثار فیگورهایی از خود را در حالات مختلف با زره‌های آهنی به تصویر کشیده، وی در این باره افزود: «روند تکمیل شدن یک اثر برای من مانند سفری درونی است. در این آثار با قراردادن خودم به عنوان پرسناژ اصلی سفری از خود به خود دارم اما در رابطه با پیش زمینه کار‌ها از قبل هیچ ایده‌ای ندارم و خود به خود در طول کار تغییر می‌کنند. در آخرین اثر این نمایشگاه گویی همه چیز برایم به پایان رسید و دوست داشتم از پوستهٔ خودم بیرون بیایم و خود واقعیم باشم بنابراین پروسهٔ خود‌شناسی در تابلوی آخر این نمایشگاه به حذف پرتره‌ها و باقی ماندن یک گل بر روی بوم رسید.»

زرنانی در سالن بالایی گالری شکوه برای القای بهتر سوژه مورد نظرش به مخاطب، دو چیدمان به تماشا گذاشته است: در گوشه‌ای از سالن دو مبل روبروی هم هستند که بر روی پارچه آنچهره زنان قدرتمندی چون مارگارت تاچر، ویرجینیا وولف، خانم مرکل و... نقش بسته، هدف من از نمایش این چیدمان درگیر کردن، مخاطب با تصاویر و چهارچوب این مبل هاست و با آنکه تصاویری از زنان قدرتمند جهان بر روی این مبل‌ها نقش بسته ولی چوب دور و برش و در واقع بنیان درونی‌اش به نوعی تنها جایی برای نشستن قدرتمندان است. چیدمان دیگر این نمایشگاه سیب‌های طبیعی‌ای هستندکه به رنگ صورتی در آمده و هر کدام زخمی شده یا تیغ‌هایی به درون آن‌ها فرو رفته است، این سیب‌ها در طول نمایشگاه تغییراتی می‌کنند و از داخل کم کم رو به زوال می‌روند و در آخرین روز نمایشگاه آنچه باید در درون سیب‌ها و در ظاهرشان اتفاق خواهد افتاد.

دو ویدئو آرت زرنانی در سالن بالایی گالری هر کدام در حدود ۳ دقیقه است، یکی راه رفتن مادری به همراه کودکی نو پا را نشان می‌دهد که برای اولین بار به تماشا گذاشته شده و دیگری ویدئویی است که در نمایشگاه گروهی همراه با «عباس کیارستمی» و هنرجویانش ارائه داده بود.

 «نوشین زرنانی» فارغ التحصیل رشته شیمی دانشگاه شهید بهشتی ست. این نمایشگاه دومین نمایشگاه انفرادی نقاشی وی محسوب می‌شود. او تاکنون ویدئو آرت‌های مختلفی را در داخل و خارج از کشور در شهرهای چون تهران، شیراز و میلان ایتالیا به نمایش گذاشته است. زرنانی در سال گذشته پرفورمانس آرت سه رنگ را در گالری دنا برپا کرد. وی در سری پروژه‌های پرفورمانس جان کیج در گالری ایست با اثر «the wolf is…» حضور داشته و پرفورمانس «we need oxygen -۲» را در سال ۹۱ در خانه هنرمندان برگزار کرده است. این هنرمند علاوه بر کیوریتوری نمایشگاه نقاشی گروهی «۱+۹» در گالری فریا در بسیاری از نمایشگاه‌های گروهی نظیر دو دوره نمایشگاه گروهی «جوانان پیشرو» در گالری پردیس ملت، نمایشگاه ویدئو آرت گروهی در گالری ماه مهر همراه با «عباس کیارستمی» و هنرجویانش و نمایشگاه گروهی Art collect تهران و... شرکت کرده است.

نمایشگاه «بانوی آهنی» تا تاریخ هفتم اردیبهشت ماه در گالری شکوه واقع در خیابان فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان امیر نوری، پلاک ۱۹ دایراست و علاقمندان می‌توانند همه روزه از ساعت ۵ تا ۹ بعد از ظهر از این آثار دیدن نمایند.

کد خبر : ۳۶۱۹۲۴