خبرگزاری کار ایران

سیف در گفت‌وگو با بلومبرگ:

وزارت خزانه‌داری آمریکا بانک‌های اروپایی را به همکاری با ایران ترغیب کند

رییس کل بانک مرکزی ایران در مصاحبه با شبکه «بلومبرگ» گفت که سه ماه بعد از اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران با با گروه ۱+۵، تهران همچنان در دسترسی به ۱۰۰ میلیون دارایی مسدود شده خود در خارج از کشور با مشکل رو‌به‌رو بوده و به دنبال دستیابی به سیستم مالی ایالات متحده برای کمک به پرداخت صورت‌حساب‌های خود است.

به گزارش ایلنا به نقل از بلومبرگ، «ولی‌الله سیف» با تاکید بر این‌که بانک‌های اروپایی همچنان نگران نقض قوانین آمریکا هستند، گفت که از «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا» می‌خواهد با صدور دستورالعملی بانک‌های اروپایی را به همکاری بیشتر با ایران ترغیب کند.

سیف افزود که ایران تا کنون «تقریبا هیچ چیز» از توافق هسته‌ای با گروه ۱+۵ که در تاریخ ۱۶ ژانویه اجرایی شد، به دست نیاورده است.

وی ادامه داد: «یکی از نیازهای قطعی ما تبدیل ارز برای پرداخت پول تامین‌کنندگان کالا است. این مساله مستلزم دسترسی به نظام مالی آمریکا است.»

سیف در جریان سخنرانی در شورای روابط خارجی آمریکا نیز گفته بود که ایران هنوز به سیستم اقتصاد جهانی متصل نشده و تاکید کرده است که «باید به ایران اجازه استفاده از سیستم مالی آمریکا داده شود.»

وی تاکید کرده است که قدرت‌های جهانی هنوز به تعهدات خود در قبال برجام عمل نکرده‌اند.

در همین حال، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید گفته است که ایران در ارتباط با لغو تحریم‌های هسته‌ای و تاثیر آن‌ها بر دسترسی به نظام مالی آمریکا یا استفاده از دلار در داد و ستدهای خارجی اشتباه می‌کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، ارنست افزود که واشنگتن هرگز چنین مساله‌ای را در نظر نداشته و در خصوص دسترسی ایران به نظام مالی آمریکا بر اساس برجام تعهدی نداده است.

وی تاکید کرد که دسترسی به سیستم مالی آمریکا از جمله محورهای توافق هسته‌ای وین نبوده و چنین اقدامی نیز قابل بررسی نیست.

 

کد خبر : ۳۶۱۸۵۹