خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان:

هنوز سرمایه‌گذاران داخلی برای آغاز کار اعتماد کافی ندارند

asdasd
کد خبر : ۳۶۱۵۲۶

رونق‌ بخش خصوصی در گرو کوچک‌سازی دولت است و هنوز سرمایه‌گذاران داخلی برای آغاز کار اعتماد کافی ندارند.

به گزارش ایلنا از همدان، رئیس اتاق بازرگانی استان همدان شب گذشته در جمع فعالان اقتصادی استان همدان با اشاره به اینکه برای رسیدن به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی راهی جز اجرای برجام وجود ندارد، تاکید کرد: بندهایی که در برجام بر آن تأکید شده با سیاست‌های اقتصادی در ارتباط است و نمی‌توان سیاست‌ها را در رشد اقتصادی نادیده گرفت چراکه راهکارهای خوبی را در این زمینه ارائه خواهد داد.

علی اصغر زبردست با بیان اینکه اجرای برجام در چند ماه آینده می تواند آرامش خوبی در حوزه اقتصادی کشور ایجاد کند، افزود: اگر قرار بر این است که از بحران خارج شویم و فعالان اقتصادی بتوانند در امور خود به نتیجه برسند باید پنج اولویت را در نظر گرفت که یکی از آنها، کوچک سازی دولت و پررنگ شدن نقش بخش خصوصی است.

وی یکی دیگر از اولویت‌ها را مبارزه با فساد و شفاف سازی اقتصادی دانست و بیان داشت: متأسفانه در لایه لایه‌های اقتصاد این موضوع نهادینه و بداخلاقی و فساد در چند سال اخیر مشاهده شده است لذا دولت کار سختی پیش رو دارد تا وضعیت را به گذشته برگرداند.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با بیان اینکه در صورت واگذار نشدن امور، بخش خصوصی نمی‌تواند اقدام چندانی انجام دهد، گفت: یکی دیگر از اولویت‌ها تسهیل در سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذار است و اگر در بخش داخلی نتوان روان‌سازی را مورد توجه قرار داد و شرایط را تسهیل کرد نه تنها سرمایه گذاران خارجی بلکه سرمایه گذاران داخلی را نیز نمی‌توان جذب کرد.

زبردست با بیان اینکه رونق‌بخش خصوصی در گرو کوچک‌سازی دولت است، گفت: هنوز سرمایه‌گذاران داخلی برای آغاز کار اعتماد کافی ندارند.

وی عنوان کرد: وضعیت به گونه ای است که ۹۰ درصد اقتصاد کشور در دست نهادهای دولتی و نیمه دولتی است و اگر قرار باشد بخش خصوصی اقتصاد را بر عهده بگیرد باید کوچک سازی دولت را در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه سال گذشته سال بسیار سختی برای تجار، کشاورزان و اقتصاددانان بود و چنین سالی در طول سال‌های پس از انقلاب تجربه نشده بود، ادامه داد: سخت‌ترین سال با فشارهای اقتصادی به پایان رسیده و امیدواریم سیاست‌های دولت تدبیر و امید یکی پس از دیگری خود را نشان دهد و سیاست‌ها جای خود را در کشور باز کند.

وی با بیان اینکه فعالان اقتصادی بیش از دیگر مردم با مسائل تحریم آشنا بوده‌اند، اظهار داشت: اگر دولت تدبیر و امید هیچ کاری انجام ندهد اما بتواند تحریم را لغو کند ۳۰ درصد از فشار اقتصادی را کاهش داده است.

زبردست اضافه کرد: تورم در دو سال اخیر مهار شده و اگر این رکود را در سال قبل تجربه نمی کردیم مهار تورم اقدامی بسیار ارزشمند بود.

وی افزود: هنوز سرمایه گذاران داخلی برای آغاز کار اعتماد کافی ندارند و اگر  احساس آرامش و امنیت نداشته باشند وارد عمل نخواهند شد.

زبردست با بیان اینکه اصلاحات بانکی و واقعی سازی نرخ ارز یکی دیگر از اولویت ها به شمار می رود، اظهار داشت: امسال ۳۰ درصد بر مالیات افزوده شده و اگر این مالیات شامل سرمایه گذاران شود کار مشکل خواهد بود چراکه در حال حاضر هم، همین بخش با مشکل روبه‌رو است.

زبردست دور شدن از اتکای نفتی و صادرات تولید محور و غیرنفتی را یکی دیگر از اولویت ها برشمرد و افزود: باید صادرات غیر نفتی را تقویت و با ایجاد رقابت و استانداردسازی این موضوع را عملیاتی کرد و اگر چنین اتفاقی بیفتد می‌توان تورم ۱۲ درصدی را به تورم تک رقمی رساند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز