خبرگزاری کار ایران

رقابت نزدیک داستان ایرانی و خارجی برای ورود به کتابخانه‌های خانگی

رمان «سوفیا پتروونا» از لیدیا چوکوفسکایا نیز که چند وقتی است با ترجمهٔ خشایار دیهیمی روی پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار گرفته نیز به گفتهٔ متصدی کتابفروشی رود می‌تواند تا مدت‌ها در لیست کتاب‌های داستانی پر فروش دیده شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بنابر آمار آثار پرفروش‌ کتابفروشی‌های رود، ارغوان، مهرگان، ثالث، مرکز و دو شهر کتاب ابن‌سینا و الف، از ۲۱ فروردین‌ماه تا ۲۶ فروردین‌ماه، در سومین هفتهٔ فروردین‌ماه، تعدادی از کتاب‌های پرمخاطب و پرفروش پاییز و زمستان سال گذشته همچنان پای کار فهرست کتاب‌های پرفروش ایستاده‌اند ولی همزمان با رونق گرفتن دوبارهٔ کسب‌وکار بعد از تعطیلات نوروزی آثار جدید قابل توجهی نیز در این لیست خودنمایی می‌کنند.

بر همین اساس آثار پرمخاطب مثل «بی‌شعوری»، «هنر شفاف اندیشیدن»، گفت‌وگوی حسن قباد با ابراهیم گلستان تحت عنوان «از روزگار رفته (چهره به چهره با ابراهیم گلستان)»، «شناخت کورش، جهانگشا‌ی ایران» نوشتهٔ رضا ضرغامی (پژوهشگر ایرانی مقیم آمریکا) با ترجمهٔ عباس مخبر که به تاریخ ایران باستان پرداخته است؛ با رسیدن به نوبت چاپ‌های بعدی همچنان در فهرست پرفروش‌های اواخر فروردین‌ماه دیده می‌شوند.

البته رمان‌های «ملت عشق» از الیف شافاک، «جزء از کل» استیو تولز، «دختری در قطار» نوشتهٔ پائولا هاوکینز و «دیدار به قیامت» نوشتهٔ پی‌یر لوم‌تر با ترجمهٔ مرتضی کلانتریان که به باور اهداکنندگان جایزه ادبی کنگور به آن، چنین رمان باشکوهی بعد از جنگ‌های ۱۹۱۸-۱۹۱۴، تاکنون خلق نشده است نیز در کنار جستارهای طنز ابراهیم‌‌ رها دربارهٔ خلقیات جامعهٔ ایرانی، یا‌‌ همان «چقدر خوبیم ما» همچنان در مسیر جذب مخاطب حرکت می‌کنند و گویا در سال جدید هم خیال ترمز هم ندارند.

دو رمان «لعنت به داستایوفسکی» و «هزار توی خواب و هراس» از عتیق رحیمی نویسندهٔ فارسی‌زبان افغانستانی-فرانسوی که توسط مهدی غبرایی ترجمه شده و حتی این بازگردانی آثار داستانی از یک نویسندهٔ فارسی زبان به زبان فارسی مدتی مورد بحث و اختلاف نظر در حوزهٔ ادبیات بود، رمان «داپلر» از ارلند لو که شقایق قندهاری بعد از ابر ابله این نویسنده آن را ترجمه کرده و روایت ظریف و در عین حال نثری طنازانه برای نقد جامعه شهری مدرن و ارزش‌های نوظهور دارد نیز تازه‌واردهای داستانی لیست پرفروش‌ها هستند که این روزهای آغازین سال ۹۵ پیشخوان‌ و ویترین‌های کتابفروشی‌ها را نو نوار کرده‌اند.

رمانی از آله‌خو کارپانتیه که آن را مهم‌ترین یا یکی از مهم‌ترین کارهای این نویسنده دانسته‌اند و جایزه بهترین کتاب خارجی فرانسه را نیز کسب کرده با نام «رد گم»، ترجمهٔ اسدالله امرایی از «بینایی» ژوزه ساراماگو و داستان «در راه» از جک کرواک که احسان نوروزی آن را ترجمه کرده و یکی از آثار مهم ادبیات معاصر امریکا به‌شمار می‌رود هم دیگر داستان‌های خارجی تقریبا تازه‌وارد به فهرست پرفروش‌ها‌ در هستند، البته دو رمان «بینایی» و «در راه» اواخر زمستان سال نیز ورود پراکنده به لیست پرفروش‌ها را تجربه کرده بودند. در کنار این آثار، «ژاک قضا و قدری و اربابش» نوشتهٔ دنی دیدرو که به نوعی جبرگرایی را به چالش می‌کشد و «بچه‌های امروز معرکه‌اند» از عزیز نسین هم جایگاه خوبی در لیست پرفروش‌های سومین هفتهٔ فروردین‌ماه داشته‌اند.

 «مفید در برابر باد شمالی» نوشتهٔ دانیل گلاتائور که مجموعه‌ای از نامه‌هایی است که توسط ای‌میل نوشته شده‌اند و نگاهی جدید به عشق و مفهوم بنیادین آن را به تصویر می‌کشد نیز از جمله داستان‌های خارجی پر طرفدار در روزهای بارانی و بهاری فروردین‌ماه بوده است. رمان «سوفیا پتروونا» از لیدیا چوکوفسکایا نیز که چند وقتی است با ترجمهٔ خشایار دیهیمی روی پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار گرفته نیز به گفتهٔ متصدی کتابفروشی رود می‌تواند تا مدت‌ها در لیست کتاب‌های داستانی پر فروش دیده شود.

تازه‌ترین اثر منتشر شده از محمود دولت‌آبادی که شامل شش داستانِ کوتاه با نام‌های «مولی و شازده»، «اسم نیست»، «یک شبِ دیگر»، «امیلیانو حسن»، «چوب خشکِ بلوط» و «اتفاقی نمی‌افتد» که اکثرا در دو یا سه سالِ اخیر نوشته‌ شده‌اند و روایت شیوا ارسطویی از داستان زندگی سیروس، فخری و نی‌نا در بحبوحه سال‌های بعد از انقلاب و جنگ که به عنوان جامعه کوچکی از دهه ۶۰ تهران در داستان «نی‌نا» نمود یافته‌اند، در کنار دو رمان «کتابفروشی‌ خیابان ادوارد براون» از محسن پوررمضانی و «سمت آبی آتش» امیرحسین کامیار هم ادبیات ایران را در لیست پرفروش‌ها نمایندگی می‌کنند. علاوه بر این‌ها، دو رمان عامه‌پسند «بی‌وفا» ی منیر مهریزی مقدم و «نطلبیده» نوشتهٔ م بهارلویی هم دیگر داستان‌های ایرانی هستند که در سومین‌ هفتهٔ فروردین‌ماه با استقبال گروهی از کتاب‌خوان‌ها مواجه شده‌اند.

مجموعهٔ «اشراق‌ها: اوراق مصور آرتور رمبو» با ترجمهٔ بیژن الهی که درواقع ششمین مجلد از مجموعه آثار الهی است که از سوی نشر بیدگل روانه کتابفروشی‌ها شده نیز اثر پرفروش حوزهٔ شعر در روزهای میانی فروردین‌ماه معرفی می‌شود.

سومین مجلد از مجموعهٔ «پندهای قندپهلو» با گردآوری حسین شکرریز که ۶۸ نکتهٔ عبارت اموز را در قالب ۶۸ داستان با مخاطب درمیان می‌گذارد نیز اثر داستانی با حال‌وهوای حکایت‌های قدیمی است که در فروردین‌ماه امسال توجه کتابخوان‌ها را به خود جلب کرد.

در حوزهٔ روان‌شانسی و روان‌کاوی نیز کتاب‌ «پشت پردهٔ ریاکاری» با عنوان فرعی (چگونه به هر کس دروغ می‌گوئیم، به ویژه خودمان) نوشته دن آریلی با ترجمه رامین رامبد که با استناد به نمونه‌های فردی و سازمانی متعدد، می‌خواهد روشن کند رفتار غیراخلاقی نه تنها بر همه ما تاثیر می‌گذارد بلکه حتی هنگامی که خودمان را در جایگاه مقبول اخلاقی تصور می‌کنیم نیز، هنوز ریاکاری و بازی در خودنمایی می‌کند، جزو آثار پرطرفدار برای خوانندگان آثار روان‌شناسانه بوده است.

همچنین کتابی از لارنس اسوندسن با نام «فلسفهٔ ملال» که می‌کوشد به چرایی و چیستی ملال بپردازد هم نیر اثری در حوزهٔ فلسفه و اندیشه‌ در لیست پرفروش‌ها‌ در سومین هفتهٔ فروردین‌ماه هستند.

بر اساس این گزارش ناشرانی چون بیدگل، ثالث، مرکز و چشمه بیشترین آثار را در فهرست این‌ هفتهٔ پرفروش‌‌ترین کتاب‌های کتابفروشی‌های تهران داشته‌اند.

 

کتاب‌های پرفروش سومین هفته‌ی فروردین ماه
ردیف عنوان کتاب نام نویسنده/ مترجم ناشر قیمت (تومان) درباره‌ی کتاب
1 لعنت به داستایوفسکی عقیق رحیمی/ مهدی غبرایی ثالث 20000 داستانی از یک جوان افغان که عاشق کارهای داستایوفسکی است و خودش در داستان به نوعی نقش راسکولنیکف را در افغانستان زمان طالبان بازی می‌کند.
2 هزار توی خواب و هراس عقیق رحیمی/ مهدی غبرایی ثالث 14000 رمانی از نوسینده‌ی افغان مقیم فرانسه
3 داپلر ارلند لو/ شقایق قندهاری ثالث 15000 روایتی از شخصی که پس از مرگ پدرش و یک رویداد دیگر دچار دگرگونی‌های ذهنی می‌شود و از خانواده و شلوغی زندگی در شهر بریده و برای زندگی به جنگل می‌رود.

 

4 رد گم آله‌خو کارپانتیه/ ونداد جلیلی چشمه 23000 این داستان را مهم‌ترین یا یکی از مهم‌ترین کارهای این نویسنده می‌دانند.
5 بچه‌های امروز معرکه‌اند عزیز نسین/ داوود وفایی مرکز 15500 عزیز نسین در این کتاب به انتقاد از نظام آموزشی جامعه ی خود و شیوهای غلط تربیتی خانواده ها می پردازد.
6 مفید در برابر باد شمالی دانیل گلاتائور/ شهلا پیام ققنوس 14000 این داستان، مجموعه‌ای از نامه‌هایی است که توسط ای‌میل نوشته شده‌اند.
7 سوفیا پتروونا لیدیا چوکوفسکایا/ خشایار دیهیمی ماهی 12000 رمانی درباره‌ی تصفیه‌های استالینی و از جمله معدود آثار باقیمانده در این‌باره
8 بنی‌آدم محمود دولت آبادی چشمه 11000 6 داستان کوتاه از دولت‌آبادی که در دو-سه سال اخیر نوشته شده‌اند
9 نی‌نا شیوا ارسطویی پیدایش 18000 داستانی درباره‌ی اتفاقات تاریخ معاصر ایران
10 کتابفروشی‌ خیابان ادوارد براون محسن پوررمضانی چشمه 10500 مجموعه‌‌ای از دوازده داستان طنز با عنوان‌های مختلف که به صورت به هم پیوسته و در قالب خاطره نوشته شده است.

 

کد خبر : ۳۶۱۳۳۴