خبرگزاری کار ایران

در دیدار با آردم باشجی مطرح شد؛

تاکید محمود واعظی بر فعال‌سازی روابط بانکی ایران و ترکیه

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار با رئیس کل بانک مرکزی ترکیه و وزیر توسعه این کشور، برنقش فعال سازی وعادی شدن روابط بانکی در همه سطوح ازجمله بانک های دولتی وخصوصی در گسترش روابط اقتصادی دو کشور تاکید کردو گفت: از توسعه همکاری های بانکی دو کشور استقبال می کنم.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمود واعظی رئیس طرف ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه امروز(جمعه)در ادامه دیدارهای رسمی خود با مقام‌های ترکیه در حاشیه برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور در آنکارا، با «آردم باشجی» رئیس بانک مرکزی و نمایندگان بانک های خصوصی و دولتی این کشور گفت وگو کرد.

وی افزود: خوشبختانه دوران تحریم در ایران برداشته شد و سیستم بانکی ایران آمادگی دارد نسبت به همکاری‌های مشترک اقدام کند.

واعظی به شرایط تحقق افزایش مناسبات تجاری میان دو کشور اشاره و تاکید کرد: تا زمانی که از ابزار بانکی به صورت کامل استفاده نشود و تسهیلات لازم به بخش خصوصی داده نشود؛ همچنین برای سرمایه گذاری‌های طرفین تضمین‌های لازم موجود نباشد، نمی‌توان انتظار داشت سقف حجم مبادلات به میزانی برسد که مقام های دو کشور تصویب کرده اند.

** انتظار ترکیه برای درخواست تاسیس بانک‌های ایرانی در آنکارا

وزیر توسعه و رئیس کمیسیون اقتصادی طرف ترک نیز در این دیدار با توجه به فضای حاصله در دوران پسابرجام و رفع تحریم‌های کشورمان گفت: بانک‌مرکزی ترکیه آمادگی دارد برای تسریع در زمینه همکاری‌های بانکی و مراودات پولی دو کشور همکاری کند.

جودت ییلماز افزود: در چنین شرایطی، حضور تعداد بیشتری از بانک های ترک در روابط تجاری دو کشور و فعال شدن شعب بانک های ایران در ترکیه بسیار اهمیت دارد.

رئیس کل بانک مرکزی ترکیه گفت: با بانک مرکزی ایران تماس‌ها، همکاری‌ها و رایزنی‌های متناوب داریم و در حال هماهنگ‌سازی برای تقویت همکاری‌ها و عادی‌سازی روابط بانکی هستیم.

وی به فعال بودن بانک‌ملت در ترکیه اشاره کرد و افزود: محدودیت سوئیفت برای شعب این بانک برداشته شده است.

ییلماز گفت: در مورد تاسیس بانک‌های جدید ایرانی با شرایط جدید، منتظر دریافت درخواست های آنها هستیم.

براساس این گزارش، در این دیدار که نمایندگان بانک‌های ترک و بانک های جمهوری اسلامی ایران از جمله بانک‌مرکزی و صادرات حضور داشتند، مقرر شد جزئیات این همکاری‌ها به صورت مدون بررسی و نهایی شود.

کد خبر : ۳۵۹۷۱۵