خبرگزاری کار ایران

نوبخت:

حدود 10 هزار پروژه نیمه تمام در کشور و جود دارد

نوبخت گفت: حضور فعالان سیاسی بین‌المللی در تهران نشان می‌دهد که شرایط لازم جهت جهش ایجاد شده اما این جهش نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در همایش تقسیم کار ملی و منطقه‌ای برای افزایش تولید ملی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به فعالیت دو و نیم ساله دولت یازدهم گفت: ما در این مدت تلاش کردیم که رشد منفی 6.8 درصد را به مثبت تبدیل کنیم و تورم بالایی که وجود داشت را به زیر 13 درصد برسانیم. این امر درکنار سایر فعالیت‌هایی بود که در راستای ایجاد فرصت جهت جهش و پویایی کشور انجام می‌گرفت.

نوبخت ادامه داد: حضور فعالان سیاسی بین‌المللی در تهران نشان می‌دهد که شرایط لازم جهت جهش ایجاد شده اما این جهش نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: با تاکید مقام معظم رهبری قرار شد که اقتصاد مقاومتی در غالب برنامه ششم تنظیم و تدوین شود. در برنامه ششم و سیاست‌هایی که دولت به مجلس ارائه کرده ما رشد اقتصادی سالانه 8 درصد را پیش‌بینی کردیم. با توجه به اینکه در برنامه چهارم و پنجم این رشد محقق نشد ما باید تلاش فزاینده‌ای داشته باشیم.

وی ادامه داد: با فرصتی که امروز به وجود آمده و حضور هیات‌های سیاسی و تجاری خارجی شرایطی را در پیش روی داریم که فرصت خوبی را برای ما بوجود آورده است.

نوبخت تاکید کرد: براساس آمار رسمی امروز 36 هزار واحد تولیدی در کشور وجود دارد که از این مقدار 8 هزار واحد آن تعطیل هستند و مابقی که در حال فعالیت هستند درصدی از آنها با کمتر از صد در صد ظرفیت درحال تولید هستند.

عمده مشکلات این واحدها نبود سرمایه در گردش و مسائل حقوقی است که می‌توانند با تزریق نقدینگی، دوباره با ظرفیت کامل شروع به فعالیت کنند.

نوبخت ادامه داد: ما امروز با همکاری سایر دستگاه‌ها شناسنامه‌ واحدهای تولیدی با جزئیات کامل را در اختیار داریم  واستانداران نیز به آن دسترسی دارند و ما باید با استفاده از این اطلاعات به این واحدها کمک کنیم.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: استانداران بعد از این همایش واحدهای صنعتی مشکل‌دار را شناسایی کنند و آنهایی را که می‌توان با تسهیلاتی ارزان‌ قیمت دوباره احیا کرد به دستگاه مربوطه معرفی کنند. این را باید در نظر داشت که ما نباید فقط به این واحدها کمک کنیم بلکه باید برآنها نظارت داشته باشیم. همانطور که از مردم و رسانه‌ها جمعی نیز انتظار داریم که به ما نظارت کنند ما نباید جوری فعالیت کنیم که رسانه‌ای بگوید 670 هزار شغلی که در سال 94 ایجاد شده است کجاست؟ این وظیفه استانداران است که از ریز فعالیت‌های صنعتی در استان خود با خبر باشند.

سرمایه‌گذاری در طرح‌های عمرانی

نوبخت در ادامه با اشاره به طرح‌های عمرانی گفت: در کنار طرح‌های تولیدی، طرح‌های عمرانی نیز برای ما اهمیت دارند امروز حدود 10 هزار پروژه نیمه تمام در کشور و جود دارد اگر دولت به تنهایی بخواهند آنها را تکمیل کند این حرکت برخلاف اقثتصاد مقاومتی است زیرا بخش خصوصی می‌تواند آن را انجام دهد.

وی ادامه داد: ما مصوبه را از شورای اقتصاد گرفته ایم و استانداران اختیار دارند تمام طرح‌های عمرانی استان خود را واگذار کنند ما به دنبال درآمد زایی از این طرح‌ها نیستیم همین‌که بودجه‌ای از دولت صرف تکمیل این پروژه‌ها نشود برای ما کافی است.

نوبخت ادامه داد: بنابرابین در سال 95 استانداران دو وظیفه مهم دارند یکی راه‌اندازی واحدهای تولیدی استان خود و دیگری واگذاری طرح‌های عمرانی و امیدوارم در این راه دولت را یاری کنند.

کد خبر : ۳۵۹۰۸۵