خبرگزاری کار ایران

سعید رفیعی منفرد: مدیران شهری ریسک پذیر شده‌اند

یکی از شرکت کنندگان حاضر در بخش نقاشی دیواری سالانه هنرهای شهری بهار تهران درباره دو اثر خود در رویداد «بهارستان» گفت: بهار آمده است و مردم در این فصل دوست دارند همه چیز رنگی باشد. آثار من هم با الهام از همین فضا طراحی شده است.

به گزارش ایلنا، سعید رفیعی منفرد درباره ایده آثارش گفت: دو کار در این رویداد ارائه دادم که یکی از آنها روی دیوار یکی از ساختمان‌هایی است که متروکه شده و از آن استفاده نمی‌شود نصب می‌شود. این اثر را با پارچه درست کرده‌ام. یک چهل تکه‌ای است که به فضای ساختمان اضافه می‌شود تا فضای ساختمان را بهاری کند و حالت مرده ساختمان زنده شود.

وی در توضیح دومین اثر خود نیز گفت: دومین اثرم در سازه بتنی گذر فرهنگ و هنر پارک لاله نصب شد که سازه‌ای زیبا اما بلاتکلیف است. یک کار موقتی حجم تهیه کردم که روی این سازه اضافه می‌شود. یک حجم پارچه‌ای که گویی گل‌هایی از این بتن در حال روییدن هستند. این اثر یک حس شاعرانه‌ای به نظر خودم به فضا داده است.

وی در توضیح تکمیلی گفت: فرم‌هایی که کلا انتخاب کردم فرم‌های رویشی است. اکثرا با پارچه‌هایی که گل‌هایی روی آن روییده شده ساخته شده‌اند، زیرا مردم این روزها طرح‌های گل گلی را دوست دارند.

وی در پاسخ به این سوال که چقدر نقاشی دیواری می‌تواند بر محیط شهری تاثیر بگذارد و سطح سواد شهروندان را بالا ببرد نیز گفت: اگر طرح‌ها خوب در شهر اجرا شود، می‌تواند تاثیر گذار باشد. بستگی به بضاعت هنرمندان دارد. ولی هر چه رخداد فرهنگی در سطح شهر بیشتر باشد مردم بیشتر درگیر هنر می شوند و خب هنر شهری چیزی است میان هنر نخبه گرا و هنر عامه پسند و این می‌تواند ضعف آموزش هنر در مدارس ما که بسیار ضعیف است را حتی جبران کند. مردم هم می توانند حس کنند رخدادی وارد زندگی‌شان شده است. من خودم بر همین مبنا عمل کردم.

وی در پایان نیز گفت: هنرهای شهری بدون شک پتانسیل بروز هنرهای جدید را دارد اما این نیازمند این است که هنرمندان ما هم این پتانسیل را داشته باشند و مدیران هم ضریب ریسک داشته باشند که خوشبختانه در این دوره مدیران شهری این ریسک پذیری را داشتند و امیدوارم با ثبات مدیریتی این موضوع تداوم داشته باشد.

آرین خانی: رویداد «بهارستان» دیدگاه هنری مردم را بالا می‌برد

آرین خانی با بیان اینکه در آثارش بر روی جذابیت بصری هموار تاکید دارد، گفت: در آثاری که برای رویداد «بهارستان» ارائه کرده‌ام بر روی جذابیت بصری و تاکید بر روی شادی ناشی از نوروز دقت نظر داشتم.

او افزود: برگزاری رویدادهای نظیر «بهارستان» اقدام بسیار شایسته‌ای در معرفی و حضور هنر در سطح شهر است. برای مثال چندی پیش نیز که شهر به یک گالری بزرگ هنری تبدیل شده بود، بسیاری از مردم با هنر و هنرمندان هرچه بیشتر آشنا شدند.

این طراح با اشاره به اینکه باید تلاش کرد تا فرهنگ حضور هنر در جامعه هرچه بیشتر ارتقا پیدا کند، گفت: حضور آثار هنری در سطح شهر سبب می‌شود تا دید مردم نسبت به هنر تغییر کند و این امر قطعا بر روی فرهنگ جامعه تاثیرگذار است.

خانی خاطر نشان کرد: رویدادهایی نظیر «بهارستان» می‌توانند هنر را به سطح شهر بیاورند و این امکان را به کسانی که شاید در طول روز با هنر سر و کار ندارند بدهد که هرچه بیشتر با مقوله تاثیرگذاری با نام هنر آشنا شوند.

او در ادامه افزود: در ایران مناسبت‌های بسیاری داریم که می‌‌توانیم برای آنها دست به برگزاری رویدادهای هنری در سطح شهرها بزنیم. برای مثال اقدامی که در زمینه نوروز و رویداد هنری «بهارستان» در سطح شهر رخ می‌دهد می‌‌تواند الگوی بسیار خوبی برای گسترش چنین فعالیت‌هایی باشد.

این گرافیست در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برگزاری کارگاهی بخش گرافیک در سالانه هنرهای شهری بهار تهران اشاره کرد و گفت: به نظرم برگزاری بخش گرافیک در قالب کارگاهی تصمیم خوب و شایسته‌ای بود. البته برخی نقدها در این زمینه مطرح است که شاید اگر آنها در دوره‌های بعدی اصلاح شوند شاهد بهتر برگزار شدن این رویداد خواهیم بود.

پیمان بخشی:  باید شهروندان را با هنرهای محیطی آشنا کنیم

این هنرمند با ابراز تاسف از اینکه برخی از آثار هنری در شهر مورد تخریب قرار می‌گیرند گفت: متاسفانه بسیاری از آثار شهری خراب می شود. به عنوان مثال در چهارشنبه سوری بسیاری از این آثار ارزشمند از بین رفت در نتیجه باید فرهنگ سازی کنیم تا مخاطبان هم بدانند برای این آثار چقدر زحمت می‌کشیم.

پیمان بخشی درباره اثر خود در رویداد «بهارستان» گفت: عنوان ایده من «صندلی بالدار» است و دلیل انتخاب آن، ایجاد یک خاطر و حس نوستالژی است که در همه انسان‌ها وجود دارد زیرا همه ما دوست داریم پرواز کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: این ایده برای من و شاید دیگران یاد بود گذشته‌ها است زیرا دوست داشتیم با صندلی‌های بالدار در هوا معلق باشیم.

پیمان بخشی درباره تاثیر رویداد «بهارستان» بر ارائه هنرهای شهری گفت:  سالانه هنرهای شهری بهار تهران بسیار رویداد خوبی است زیرا به هنرمندان اجازه می‌دهد تا بتوانند هنر خود را ارائه دهند. این سالانه اتفاق خوبی است که امسال نسبت به دوره‌های گذشته بهتر شده است. همچنین باید مدت زمان آثار شهری را بیشتر کنیم زیرا بهتر است یک آثار به مدت یک سال دیده شود.

فاطمه دالوند: سالانه «بهارستان» شهر را سالم‌تر و شهروندان را مهربان‌تر می‌کند

فاطمه دالوند دانشجوی رشته نقاشی دانشگاه الزهرا و از هنرمندان بخش تخم‌مرغ‌های نوروزی سالانه «بهارستان» درباره اثر خود در این رویداد هنری گفت: من تنها در بخش تخم ‌مرغ‌های نوروزی «بهارستان» شرکت کردم و از بین چند طرحم یکی که تقریبا حد فاصل بین تصویرسازی و تایپوگرافی بود انتخاب شد.استفاده از کلمات کلیدی چند بیت از شعر معروف مولانا : "مژده دهید باغ را بوی بهار می‌رسد" که مرتبط با بهار است کلیت اثرم را در سالانه هنرهای شهری بهار تهران شکل داده است.

وی درباره تاثیر بخش تخم‌مرغ‌های نوروزی بر محیط شهری و روحیه شهروندان در ایام نوروز اظهار کرد: به طور کلی نقاشی‌های دیواری و تخم مرغ‌های نوروزی مطمئنا به تقویت دید بصری شهروندان کمک می‌کنند و خواه ناخواه حداقل برای چندین روز یک روح لطیف و رنگارنگ روی سراسر شهر می‌کشند. البته اگر این موارد در قسمت‌های پایین‌تر شهر هم استفاده شود بهتر است، چون خیلی کم در این قسمت‌های شهر المان‌های رنگی و هنری دیده می‌شود.

 این دانشجوی رشته نقاشی درباره اهمیت استفاده از هنرهای محیطی در سطح شهر گفت: اهمیت دادن به مدیاهای مختلف هنری مثل هنرهای محیطی در سالانه «بهارستان» به گسترش فرهنگ دیدن هنر در مردم و ارتباط بیشتر بین هنرمند و مخاطب منجر خواهد شد و همچنین به تقویت روحیه هنرمندان نیز کمک می‌کند.

 دالوند در پایان درباره اثرگذاری رویداد «بهارستان» بر بروز هنرهای جدید در عرصه هنرهای شهری گفت: هرچقدر راه برای جلوه هنر مهیا کنیم و دست هنرمند برای استفاده از مدیا‌های هنری مختلف باز باشد آثار هنری بهتر و به دنبال آن رفع نیاز جامعه به اثر هنری را در پی خواهد داشت. شهری که شهرواندنش روزانه چندین اثر هنری را از بین فضاهای شهری و روزمرگی زندگی مشاهده کنند هرروز بهتر، سالم‌تر و مهربان‌تر می‌شوند.

رویداد هنری «بهارستان» (سالانه هنرهای شهری بهار تهران) در بخش‌های مجسمه، هنرهای محیطی، گرافیک، نقاشی دیواری و تخم‌مرغ‌های نوروزی همزمان با ایام نوروز ۱۳۹۵ در تهران برگزار می‌شود و تا پایان فروردین ماه ادامه دارد.

کد خبر : ۳۵۷۵۵۵