خبرگزاری کار ایران

علیرغم تبلیغات ضعیف مسئولان فرهنگی؛

گوردخمه "سان رستم" پذیرای مهمانان نوروزی خواهد بود

گوردخمه "سان رستم" علیرغم ناشناخته بودنش می تواند در ایام نوروز، پذیرای مهمانان بسیاری از کرمانشاه و استانهای دیگر باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کرمانشاه، این استان به رقم موقعیت خاص استراتژیکی که دارد همیشه تاریخ مورد نظر و حساسیت حاکمان و پادشان بوده است، از این رو در این خطه آثار باستانی بسیاری قبل از هجوم اعراب دیده می‌شود که در نوع خود بی‌نظیر است.

با این وجود بسیاری از این آثار هنوز در افکار مردم غریبه هستند و کمتر کسی از این گنجیه‌های باستانی در استان کرمانشاه اطلاع دارد.

گور دخمه «سان رستم» در دهستان جلالوند یکی از همین آثار به جای مانده از اعماق تاریخ پر رمز و راز ایران زمین است که برخی از ناملایمات روزگار این اثر بکر تاریخی را به انزوا کشیده است.

با این وجود در سالهای گذشته بسیاری از مردم کرمانشاه و حتی استانهای همجوار به وجود چنین پدیده‌ای پی برده برده‌اند و در ایام نوروز شاهد اتراق بسیاری از این میهمانان نوروزی در حاشیه این اثر بکر تاریخی هستیم.

اما مسئله‌ای که دل هر فعال فرهنگی در این دیار را به درد می‌آورد، اطلاعات ناچیز و غیرقابل استناد اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه نسبت به این اثر مهم تاریخی است.

سال گذشته خبرنگار ایلنا به اداره کل میراث فرهنگی کرمانشاه برای به دست آوردن اطلاعاتی درباره این گور دخمه مراجعه نمود، ولی تنها چیزی که توسط مسئولان این اداره فرهنگی به وی ارائه شده، تنها یک عکس بی‌کیفیت و بی‌روح بود.!!

حال یا باید مسئولان دولتی و مربوطه برای شناسایی این اثر تاریخی تلاش کنند و یا اینکه گروه‌ها و سمن‌های غیردولتی تمام تلاششان را برای معرفی این اثر باستانی به کار ببرند.

گفتنی است که گور دخمه سان رستم برای بسیاری از مردم استان کرمانشاه ناشناخته است در حالی که اگر این اثر در یکی از شهرهای کشور همانند اصفهان و شیراز بود، می‌توانست منبع درآمدی قابل ملاحظه‌ای در آن استان محسوب شود.

گزارش: غلام رضا مهرآیین

کد خبر : ۳۵۶۱۹۷