خبرگزاری کار ایران

مدیر سابق بیمارستان مدرس تاکید کرد:

لزوم شناخت درست خانواده و اجتماع از اعتیاد

مدیر سابق بیمارستان مدرس با اشاره به ضرورت آموزش صحیح خانواده‌ها و اجتماع در مورد پیشگیری از اعتیاد گفت: سرطان دهان، حمله‌های عصبی و سکته از عوارض اعتیاد به مواد مخدر و سیگار است.

به گزارش ایلنا از ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ مهدی حفیظی اظهار داشت: اعتیاد به مواد مخدر مشکلات فراوان جسمی و روحی برای فرد مصرف کننده به همراه دارد و ۹۰ درصد معتادان به آسیب‌های روحی و روانی مبتلا می‌شوند. این موضوع باید به افراد جامعه به خصوص جوانان هشدار داده شود تا حتی یک نفر هم به دلیل عدم آگاهی به این مصیب اجتماعی و فردی گرفتار نشود.

وی با اشاره به اینکه برای ترک اعتیاد باید شرایط اجتماع و خانواده پذیر شدن آن را فراهم ساخت و نسبت به انگیزه‌های ترک اعتیاد توجه داشت، افزود: همچنین در مورد نقش والدین در پیشگیری و یا ترک اعتیاد فرزندانشان بهتر است توجه داشته باشیم این که والدین را به نقش مامور تجسس فرزندان در آوریم اصلاً درست نیست بلکه تربیت صحیح و اصولی توام با آگاهی و بینش درست والدین می تواند بهترین ناجی برای جلو گیری ازآلودگی به اعتیاد باشد.

این پزشک عمومی ادامه داد: خانواده‌ها و اجتماع ، قبل از هر چیزی باید خود آموزش صحیح ببینند و اعتیاد را درست بشناسند نه آنکه بر پایه یک سری باورهای غلط و تصورات بی پایه و اساس ، اعتیاد و معتاد را تعبیر و تفسیر کنند . عکس العمل های نادرست در مقابل فرد معتاد ، وضعیت را بهبودی نمی‌بخشد بلکه صد درجه بدتر هم می‌کند.

مدیر سابق بیمارستان مدرس با بیان اینکه داشتن اوقات فراغت صحیح و بانشاط و فراهم آوردن امکانات لازم برای گذراندن اوقات فراغت سالم و بانشاط از طریق ورزش، احتمال استعمال موادمخدر را کاهش می‌دهد، گفت: روانشناسان در ترک اعتیاد معتادان و حتی پیشگیری از اعتیاد نقش زیادی دارند و بهتر است بدانید از دیدگاه روان پزشکی و پزشکی ، فرد معتاد یک بیمار است و بیماری وی مانند سایر بیماری ها نیاز به درمان و مراقبت های ویژه خود دارد. همچنین پزشک، روانپزشک، خانواده همه باید به صورت سیستمی برای ترک اعتیاد معتاد اقدام کنند تا بتوان به نتایج موثر در این راستا دست یافت.

حفیظی؛ امراض قلبی، حمله‌های عصبی و سکته و سرطان را از جمله عوارض مصرف مواد مخدر برشمرد و عنوان کرد: استعمال سیگار از پایه‌های سوق یافتن به سمت مواد مخدر است و باید اقدامات پیشگیرانه از این مسئله به ویژه میان جوانان و نوجوانان صورت گیرد. بر اساس امارها استعمال زیاد و مداوم دخانیات احتمال ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان دهان را افزایش می‌دهد.

وی به عوارض استفاده از مواد مخدر صنعتی اشاره کرد و تصریح کرد: ترک این مواد بسیار پیچیده است و فرد و خانواده آن را با چالش‌های فراوانی همراه می‌سازد و فرد مصرف کننده با تصورات غیر عقلانی مواجه شده و این موضوع سبب خطرات بسیار زیاد برای اطرافیان آن می‌شود.

مدیر سابق بیمارستان مدرس اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر که رویکرد آن توسط وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح شده است را مثبت و موثر ارزیابی کرد و خاطرنشان ساخت: مسلما با ورود همه افراد و مسئولان به حیطه پیشگیری و مبارزه بااعتیاد می‌توانیم شاهد کاهش هرچه بیشتر اعتیاد در سطح جامعه باشیم. لذا مسئول سازی افراد جامعه در حوزه پیشگیری از اعتیاد یک گام بسیار مهم در مبارزه با مواد مخدر است.

کد خبر : ۳۵۶۱۳۳