خبرگزاری کار ایران

بهشتی:

لباس توسعه باید در قامت ایران و مردمانش دوخته شود

asdasd
کد خبر : ۳۵۵۶۵۱

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اظهار کرد: اینکه ایران کجاست و مردم آن کیستند پرسشی است که هنگام تهیه برنامه های توسعه باید به آنها توجه شود و بدانیم لباسی که به اسم توسعه دوخته ایم اندازه این قامت هست یا خیر؟

به گزارش ایلنا، سید محمد بهشتی در مراسم رونمایی از سند راهبردی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: تمام دانشگاه ها و پژوهشگاه ها موظفند سند راهبردی داشته باشند، زیرا  سند راهبردی کمک می کند مسیری را که در حال پیمودن آن هستیم در روشنایی ببینیم.

 او افزود: سند های راهبردی بالا دست ترین اسناد هستند که در هر دستگاهی باید وجود داشته باشند و همه فعالیت ها در سلسله مراتبی ذیل آن ها صورت بگیرد .

بهشتی افزود: به مناسبت تدوین سند راهبردی بحث هایی موضوعیت پیدا می کند که نقش فعالیت های ما را در سرنوشت کشور تعیین کننده می کند .

او با بیان این نکته که کارهایی که در پیشبرد اهداف توسعه مثلا درحوزه آب در حال شکل گیری است فجایعی را به بار آورده تصریح کرد :این فجایع ناشی از این است که ما سرزمین و مردم خودمان را نمی شناسیم .کارخانه آلومینیوم را در اردکان ،فولاد مبارکه را در اصفهان و... مستقر می کنیم و فکر می کنیم کار خوبی است زیرا افرادی این کارها را انجام می دهند که با توجه به معیارهایشان این قبیل کارها خوب به حساب می آید.

به گفته رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، در حقیقت توسعه در کشور ها زمانی توسعه است که به مطالعات میراث فرهنگی ابتنا داشته باشد .

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: امروزه دریافتند که مطالعات جامعه شناسی خوب است ولی به واقع علم جامعه شناسی در مورد احوالات جامعه است و راجع به کیستی نیست بلکه این امور در حوزه مردم شناسی ، باستان شناسی و ... است.

او تصریح کرد : تاریخ معاصر نشان می دهد هر زمان که در آمد کشور کاهش یافته سنجیده تر عمل کرده ایم و زمانیکه زیاد شده خیلی جسورانه و بوالهوسانه اقداماتی انجام داده ایم و طرحی نداریم که در آن زمان و بدون طبعات منفی اجرا شده باشد  .

بهشتی افزود:این خسارت ها را وارد کردیم و کشوری را در وضعیتی قرار دادیم که همه معتقدند که این روند ما را به نقطه سعادتمندی مان نمی رساند.

 بهشتی صدور مواد خام تا اواخر دوران قاجار را قبیح ترین کار نزد ایرانیان دانست و تصریح کرد : هیچ زمانی مواد اولیه نظیر پنبه ، پشم و ... را صادر نمی کردیم زیرا که ایران سرزمینی نبود که آنقدر زمین های قابل کشت داشته باشد که بتواند تولیدات کشاورزی بیش از مصرف خودش تولید کند و مراتع وسیعی هم برای تولید محصولات بیشتر در اختیار نداشت ازاین رو می دانستیم که از محل کشاورزی نمی توانیم  سفره های بزرگی فراهم کنیم و تنها تجارت و صنعت می توانست سفره های ما را پربار کند.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به این نکته که یکی از مهمترین مراکز صنعتی ایران غرب کویر از کرمان تا ری است افزود : در گذشته همان صنعتی که امروز به آن صنعت دانش محور می گوییم آنجا داشتیم صنعتی که یک ماده اولیه کم ارزش را به یک ماده گرانقیمت تبدیل می کند و صنعت کیمیا گرانه است .

وی با طرح این پرسش که  در طول 80سال اخیر به سراغ کدام صنعت رفتیم که کیمیا گرانه باشد گفت : در هر زمینه ای الگویی از کشورهای اروپایی و امریکای شمالی را گرفته ایم و با آنها مسابقه می دهیم و هیچ وقت برنده نبوده ایم به خاطر اینکه الگویی که درآنجا می تواند اتفاق بیفتد موافق طبع ما نیست .

او گفت :امروزه کارهای دیگری نظیر صنایع دانش محور که از ما برمی آمده را زمین گذاشته ایم در حالیکه دنیا به این نتیجه رسیده که صنایع دانش محور گلوگاه  اصلی این دوران از صنعت است.

از این رو هم اکنون صحنه ، صحنه جولان ما است که موافق این طبع هستیم و اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم باید جامعه تخصصی خودمان را  متقاعد کنیم.

وی با اشاره به ساخت کاشی زرین فام درایران که بهترین نوع کاشی دنیا است تصریح کرد : کاشانی ها دو سال بعد از حمله مغول ها به ایران و نابودی شهر کاشان که این کاشی در آنجا ساخته می شد ،منبری از زرین فام ساختند که هم اکنون در موزه برلین است .

بهشتی تأکید کرد:دلیل این امر اینست که دارایی کاشانی ها دانش است ازاین رو توانستند در مدت دو سال  کمر راست کنند ، بنابراین ما باید به این سمت حرکت کنیم تا بتوانیم نقش مان را درتوسعه به عنوان  پیش قراول حفظ کنیم.

او با اشاره به برگزاری اخیر همایش "میراث فرهنگی و توسعه پایدار" توسط پژوهشگاه تصریح کرد :با وجود ناباوری ها توانستیم این همایش را برگزارکنیم زیرا خیلی از پرسش ها که دست اندکاران توسعه نمی توانند پاسخ آنها را بیابند نزد ما است ولی خودمان هم از آنها خبر نداریم وتا به حال خودمان را در نسبت به توسعه نمی دیدیم و به خاطر ثوابش این کار را می کردیم .

وی با بیان اینکه ثواب این است که در سرنوشت کشور  نقش داشته باشیم افزود :با این ظرفیت های پیش آمده می خواهیم فصل تازه ای را در حوزه میراث فرهنگی شروع کنیم و جایگاه موثر میراث فرهنگی را که همه می توانند ازآن بهره مند شوند  را محقق کنیم.

 ایجاد مراکز پژوهشی در استان ها

 عبدالکریم شادمهر معاون اداری مالی و توسعه مدیریت دراین نشست با بیان اینکه تدوین سند راهبردی از چند جهت به عنوان تکلیف برای پژوهشگاه محسوب می شد تصریح کرد : در آیین نامه جامع مدیریت مراکز آموزشی مکلف شده اند تا پایان برنامه پنجم توسعه سند راهبردی تدوین کنند .

او افزود : از سوی دیگر پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با رویکرد و مدیریت جدید باید هویت سازی اش را برای تحقق اهداف دردستور کار قرار دهد.

وی گفت :براین اساس، بازنگری در پیش نویس تفاهم نامه که در برنامه پنج ساله چهارم تهیه شده بود انجام و اشکالات آن برطرف شد و با انتخاب یک مشاور ساختار مدیریت پروژه با افرادی از درون پژوهشگاه ، همکاران ،صاحبنظران میراث فرهنگی تشکیل ، وضعیت موجود احصا و مشکلات آن مطرح شد .

شادمهر با بیان اینکه به موازات تدوین سند راهبردی دو اقدام دیگر در پژوهشگاه میسر شد افزود: اساسنامه پژوهشگاه بعد از 10سال مورد بازنگری قرار گرفت و فرصت خوبی ایجاد شد که مراکز و پایگاه های پژوهشی منطقه ای ایجاد شوند .

او گفت : براین اساس در تلاشیم سال آینده مراکز پژوهشی استانی و منطقه ای را با استفاده از پتانسیل اعضای هیأت علمی که در استان ها وجود دارند تشکیل دهیم.

شادمهر اتفاق خوب دیگر را ارتقای تشکیلات پژوهشگاه از دو معاونت به سه معاونت اعلام کرد و گفت :با این اقدام یافته های پژوهشی که در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری شکل می گیرد عمومی شده و مورد استفاده قرار می گیرد .

معاون اداری مالی و توسعه مدیریت با اشاره به اینکه در چارت مجموعه یک معاونت دیگر تعریف شده است ابراز امیدواری کرد این معاونت  ابتدای سال آینده کار خود را شروع کند و  وظیفه آن اجرایی کردن نتایج فعالیت های پژوهشگران در جامعه است .

تبدیل پژوهشگاه به موتور توسعه بخش در کل کشور 

مهدی الیاسی مشاوراجرایی طرح در ادامه با اشاره به اینکه در بررسی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه نهادهایی به مثابه موتور توسعه وجود دارند که بازیگران کلیدی توسعه محسوب می شوند تصریح کرد : این نهاد ها نسبت به دانشگاه ها فعالیت بیشتری دارند و مرز های دانش را مدیریت می کنند .

وی با اشاره به جدا شدن پژوهشگاه از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگی این را فرصتی برای تبدیل شدن پژوهشگاه به نهاد توسعه ملی دانست و گفت :پژوهشگاه مغز متفکر سازمان است پس داخل آن قرار دارد   .

الیاسی هدف از تدوین سند راهبری و فلسفه شکل گیری آن را  بازتعریف پژوهشگاه به عنوان موتور محرکه میراث فرهنگی دانست و افزود: نهاد های پژوهش فناوری مانند پژوهشگاه یک نوع سازمان نوسازی و گسترش صنایع جدید هستند و در آنها چیزهایی خلق می شود که در نهاد های اقتصادی که مخرب هستند شکل نمی گیرد .

وی با بیان اینکه پژوهشگاه دراین فراز و نشیب باید تبدیل به یک نهاد توسعه فناوری و علم شود گفت: پژوهش وتوسعه مرز دانش ، ایفای نقش حاکمیتی در سیاست گذاری، تبدیل ظرفیت انسانی به عنوان شبکه تخصصی پشتیبان پژوهشگاه و... از وظایف اصلی پژوهشگاه است .

الیاسی مهمترین هدف تدوین سند راهبردی پژوهشگاه را تبدیل به موتور توسعه بخش در کل کشور نه به عنوان یک نهاد پژوهشی دانست و گفت :در سالهای آینده با یک شبکه بزرگ خدمات پژوهشی ، مشاوره ای ، استاندارد سازی و توسعه کسب و کار خلاق با محوریت پژوهشگاه در سند راهبردی پیش بینی شده است .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز