خبرگزاری کار ایران

احیای میراث تاریخی؛ ضرورتی اجتناب ناپذیر

احیای میراث تاریخی؛ ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای درآمدزایی در بسیاری از صنوف محسوب می‌شود، امری که در کرمانشاه هنوز مغفول مانده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کرمانشاه، یکی از مزیت‌های منحصر به فرد استان کرمانشاه وجود آثار تاریخی و فرهنگی بی‌شمار است تا آنجا که یکی از مسئولان وقت درباره تعدد و قدمت میراث فرهنگی، کرمانشاه را بالاتر از کشور تاریخی مصر عنوان می‌کند.

این مهم از آنجا حاصل می‌شود که تاکنون در این استان بیش از 4 هزار اثر تاریخی شناسایی شده و از این میزان بالغ بر 2 هزار اثر ثبت ملی شده است.

آثار ثبتی میراث فرهنگی استان کرمانشاه منحصر به ثبت ملی نیست زیرا اثر بیستون به عنوان هشتمین اثر کشورمان چند سال پیش به ثبت آثار جهانی در یونسکو رسید.

وجود این همه اثر که بعضی از آنها مانند اثر "آنوبانی نی" در نوع خود منحصر به فرد محسوب می‌شوند، در کنار سایر توانمندی‌های استان می‌توانند جایگاه کرمانشاه را در جنبه‌های مختلف نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان تثبیت کند اما متاسفانه علیرغم وجود این همه میراث گرانبهای تاریخی و فرهنگی آن چنان که باید و شاید نتوانسته‌ایم از آنها بهره‌برداری کنیم.

یکی از تبعات عدم بهره‌برداری صحیح و کارساز از این آثار این است که تنها یک اثر از کرمانشاه در لیست آثار جهانی به ثبت رسیده است و مابقی به ثبت ملی رسیده و بعضی از آنها به طور کامل رها شده‌اند و در کنار تخریب‌های طبیعی از تخریب‌های انسانی نیز آزار می‌بینند.

 استان کرمانشاه به واسطه چهار فصل بودنش می‌تواند همواره یکی از هدف‌های گردشگری برای میهمانان داخلی و خارجی باشد ولی علیرغم برخورداری از این خصیصه مهم و همچنین میهمان‌نوازی کرمانشاهیان که همیشه زبانزد خاص و عام بوده است آمار ورودی گردشگران به استان در طول سال بسیار اندک و در ایام نوروز هم کمتر از استان‌های هم‌تراز خود است.

یکی از اصلی‌ترین دلایل این رکود همان عدم برنامه‌ریزی صحیح مدیران و مسئولان استانی در صنوف مختلف بوده است.

چرا که اگر برنامه‌ای جامع در این حوزه تدوین و اجرا می‌شد و از تمام ظرفیت‌های موجود میراث فرهنگی استان بهره‌برداری می‌شد وضعیت ما بهتر از حال حاضر بود و استان جهت ورود گردشگر صرفا دل به ایام تعطیلات عید نوروز خوش نمی‌کرد.

براساس اطلاعات موجود میانگین شب‌مانی مسافران نوروزی در کرمانشاه تنها یک شب است که این میزان برای شهری که آثار تاریخی‌اش از مصر هم بیشتر است نه تنها امتیازی محسوب نمی‌شود که عددی بسیار تأمل برانگیز هم هست.

تدوین و اجرای یک برنامه دقیق، کارشناسی شده و جامع قطعا می‌تواند استان کرمانشاه را از رکود فعلی در حوزه میراث تاریخی و گردشگری خارج کند.

چرا که این ظرفیت در استان هست تا به واسطه برخورداری از ورود گردشگران در شاخص‌های اقتصادی رشد کرده و بدین ترتیب آمار بیکاری نیز کاهش یابد.

گزارش: محمد جمشیدی

 

کد خبر : ۳۵۲۷۶۶